Recensie van 5 of 3 sterren

Robin181
Level 2
Fortaleza, Brazil

Recensie van 5 of 3 sterren

Hoi, 

 

Ik krijg een recensie van een klant. Die zegt `perfecte locatie en geeft 5 sterren voor alle rubrieken: Accuraatheid, Inchecken, netheid, communicatie, locatie en waarde. Toch krijg ik maar 3 sterren en een waarschuwingsmail van Airbnb dat de evaluatie lager is dan normaal en dat dat kan lijden tot stopzetten van de advertentie?? Ik brgijp er helemaal niks van.

 

Robin

14 Antwoorden 14
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

@Robin181,

 

Ja dat is echt heel vervelend.

En ik ben bang dat er nagenoeg niets aan te doen is.

Je kunt eventueel contact opnemen met de gast, en de gast vragen waarom die je een dergelijke beoordeling gegeven heeft (Op het punt: Algehele beoordeling).

En als je de gast dan zover weet te krijgen, om zijn standpunt te herzien.

Dan zou je die gast ook nog zo ver moeten weten te krijgen, dat die Airbnb gaat bellen. Om te trachten deze beoordeling ongedaan dan wel aangepast te krijgen. Een behoorlijke uitdaging dus!

 

Recensies zijn nu eenmaal in beton gegoten op Airbnb (want het is een essentieel onderdeel van het concept van Airbnb). Alhoewel ik ook wel eens een dergelijk aangekaart onderwerp ben tegen gekomen op de Amerikaanse/globale versie van de community.

En toen kreeg ik toch sterk de indruk, dat de slechte recensie (waar dat artikeltje over ging), nadien in ieder geval verwijderd was.

 

En hoe meer recensies je op den duur krijgt, dan 'slijt' dit ook wel weer. En raakt het op de achtergrond in het kader van de wet van de grote getallen.

 

Feitelijk zou de algehele beoordeling gebaseerd moeten zijn op het gemiddelde van de onderliggende beoordelingen (Net zoals dat nu het geval is bij gasten. Die je kunt zien als je Direct Reserveren aan hebt staan).

 

Succes ermee!

 

Met vriendelijke groeten,

Cor.

Patricia1142
Level 2
Nijmegen, Netherlands

Een wat late reactie, maar ik ben nog niet lang aangeskloten bij Airbnb. Ik heb afgelopen week een vraag gesteld over de Algemene Beoordeling: is dat het geiddelde van de 6 aparte categorieen (netheid, communicatie, etc.). Er zijn namelijk 6, en geen 7 categorieen in een huurders-recensie.

Dat werd ook bevestigd door een Airbnb-medewerker: de Algemene Beoordeling is het gemiddelde van de andere 6 beoordelingscategorieen.

 

Maar hoe werkt die berekening exact: 

stel het gemiddelde van de 6 catergorieen = 4,6

naar beneden afgerond = 4 sterren

of

naar boven afgerond = 5 sterren

 

NVrGr

Patricia M.P.A. Engels

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Patricia1142,

 

Ik ben bang dat de beste Airbnb medewerker dan toch even terug moet op cursus 😞

 

Zelf heb ik nog nooit het invulscherm van een huurders beoordeling gezien, dus mijn conclusie is inderdaad een aanname.

Wel heb ik uiteraard de resultaten hiervan terug kunnen zien.

 

Wij hebben tot op heden altijd een 5 gescoord op de punten Communicatie & Aankomst.

En eigenlijk ook altijd voor Netheid (1 keer niet, en dat was zogenaamd een ‘foutje’. Lees: Vergelding voor minder goed weer, dan gehoopt).

Dus die 3 punten laat ik nu even buiten beschouwing.

Volgens een Community Manager wordt Locatie ook niet meegenomen in de Superhost evaluatie?

 

Mijn eigen voorbeelden (dus zonder de 5 sterren voor Communicatie, Aankomst & Netheid):

  • Nauwkeurigheid, Waarde & Locatie: Allemaal een 4. Algehele beoordeling een 5
  • Nauwkeurigheid, Waarde & Locatie: Allemaal een 5. Algehele beoordeling een 4

Ik kan niet anders concluderen, dan dat er toch een algehele beoordeling ingevuld kan worden.

Als iemand anders een betere verklaring heeft of zelf een ervaring heeft met een huurders beoordeling, dan hoor ik dat uiteraard graag!

 

Wij als verhuurders kunnen de gasten op 3 punten beoordelen, en daar wordt dan wel automatisch een algehele beoordeling van uitgerekend (te zien als je een boeking krijgt, terwijl Direct Reserveren aanstaat).

Flemming2
Level 2
Almere, Netherlands

tot op heden zien wij dat airbnb meteen afrond naar beneden. als wij bv alles 5 ster hebben en een onderdeel 3 dan wordt het 3. wij hebben 55 x 5 sterren, 1 x 1 ster ( welke zeker ongegrond is) en 4 x 4 sterren. nu toch een melding dat de superhost status in gevaar is voor een kamer. we vinden het onbegrijpelijk dat je hierin als host niet beschermd wordt en je dus zo snel kunt degraderen wat m.i. niet in verhouding staat met alle effort die erin gestoken wordt en gasten die vaak NIET goed lezen en jou daar dan op afrekenen. of gasten die zich NIET houden aan de huisregels en daarop aangesproken worden en jou dan beoordelen met 1 ster. Dat kan natuurlijk niet

Kayleigh6
Level 2
Lunteren, Netherlands

Het is een bizar systeem gebaseerd op perfectie waarbij je het eigenlijk nooit perfect doet. De recensie is niet aan te passen wanneer je hem kan lezen en/of wanneer je beide een recensie hebt geschreven. Contact met airbnb zelf lost niks op als verhuurder. En de huurder overhalen.... Tsja.

Mirte0
Level 1
Asperen, Netherlands

Goedemiddag,

 

Vandaag heb ik ook zo’n ervaring, maar dan nog gekker.

op alle onderdelen 4 of 5 sterren en mijn gast heeft ook nog een positieve tekst geschreven en dan vervolgens 1 ster als eindbeoordeling!

Ik begrijp hier werkelijk niets van.

Wacht nog op een antwoord hoe dit mogelijk is, maar ben bang dat aanpassen helaas niet meer mogelijk is.

 

baal er wel van.

Anonymous
Niet van toepassing

Goedenmorgen.

Ik heb het volgende probleem dat een gast een beoordeling wil plaatsen maar dat het maar niet lukt. Ik heb de gast al wel een beoordeling gegeven maar de tekst is niet geplaatst alleen maar dat de gast aanbevolen wordt door de verhuurder. Als je allebei een recensie hebt geschreven hoef je normaal geen 14 dagen te wachten voordat het op je site verschijnt. Hebben meer mensen hier last van?

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Anonymous,

 

Ik heb weleens gelezen dat dit soort problemen op kunnen treden, als bijvoorbeeld de App gebruikt wordt om de recensie te schrijven.

Ook kan het aan de gebruikte 'browser' liggen. Verder wil het schoonmaken van de Browser-Cache ook weleens helpen.

 

En nee, als beiden een recensie geschreven hebben. Dan worden de beide recensies meteeen geplaatst en hoef je dus geen 14 dagen te wachten.

 

Succes ermee!

 

Met vriendelijke groeten,

Cor.

Margreet7
Level 2
Lunteren, The Netherlands

Maar Hoe kan het als een gast voor alles 5 sterren heeft gegeven, dan bij de algehele beoordeling maar 4 sterren staan ? Dit heb ik geregeld gehad.

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Margreet7,

 

Dat kan, want gasten kunnen Sterren-beoordelingen geven op de afzonderlijke punten, en ook een algehele Sterren-beoordeling geven.

Dus even sterk gechargeerd: 1-Sterren Sterren-beoordeling op alle afzonderlijke punten, en een algehele Sterren-beoordeling van 5-Sterren, is technisch gewoon mogelijk.

Andersom uiteraard ook!

Airbnb is wel bezig om 'iets' in te bouwen, om dit soort merkwaardige beoordelingen tegen te gaan (hebben ze tenminste beloofd).

 

En wat jij schetst is me ook weleens overkomen.

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Margreet7 @Robin181 @Cor3 @Flemming2 @Patricia1142 

Als oplossing stuur ik tegenwoordig onze gasten een bedankbrief en vraag of ze een review willen schrijven. Ik leg daarbij ook uit hoe het beoordelingssysteem van Airbnb werkt.

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Bob297,

 

Hoe om te gaan met de beoordeling (of het vragen daarom) kan altijd een lastig onderwerp zijn.

Iedereen heeft daar zo zijn eigen methode voor. En er bestaat eigenlijk geen echt goede of slechte methode.

Iedere methode heeft zo, zijn eigen specifieke voor- en nadelen (vind ik althans).

 

Zelf heb ik daarom een neutraal hoofdstukje in onze huishandleiding opgenomen over het onderwerp beoordelingen, en hoe het zit met de sterren-score.

In dit stukje tekst, leg ik onder andere, het volgende uit:

  • 5-Sterren staat voor: Goed en beter.
  • 4-Sterren of minder staat voor: Niet goed genoeg
  • Verhuurders automatische waarschuwingen/dreigingen beginnen te ontvangen, als ze onder de norm van 4,7-Sterren komen.
  • Verhuurders een minimaal aantal beoordelingen door hun gasten dienen te ontvangen, om bijvoorbeeld de Superhost status te behouden.
  • Wat verdere achtergrond informatie, over het beoordelingsproces. En wat bijvoorbeeld de consequenties van de complimenten zijn.

 

Als de beoordeling uitblijft, dan stuur ik tot maximaal 2 herinneringen naar de voormalige gast. Waarin ik ze nogmaals bedank voor hun verblijf. En ze vriendelijk verzoek om toch alstublieft een beoordeling achter te laten (Omdat wij al een goede beoordeling achtergelaten hebben. En als ze het tenminste naar hun zin gehad hebben :-D. Maar meestal weet ik dat natuurlijk al).

Tot op heden, schijnen al onze gasten dat allemaal redelijk goed te begrijpen. Maar er zijn nu eenmaal mensen, die een zetje nodig hebben. En ook zijn er mensen, die simpelweg niet aan beoordelingen doen.

En van gasten, die bij monde al hebben laten weten. Dat ze liever in Spanje gezeten hadden dan in Portugal. Of die weten te melden dat ze door de vele heuvels, van ellende maar een auto gehuurd hebben.

Die ga ik natuurlijk niet motiveren, om alsnog een beoordeling achter te laten. Want dat zijn zaken, die ik nu eenmaal niet kan veranderen.

 

Zelf heb ik weleens bij een UBER chauffeur in de auto gezeten. En ik had tijdens het ‘bestellen’ al gezien, dat die een sterren-score van 4,66 had (bij minder dan een 4,6 wordt de chauffeur automatisch ontslagen door UBER).

De chauffeur reed op zich goed. Maar kwam niet echt vriendelijk over. En uiteindelijk vroeg die chauffeur me botweg feitelijk om een 5-sterren score, alvorens ik de auto verliet (De chauffeur liet me zien, dat ik een 5-sterren score van hem kreeg). Ik heb hem ook een 5-sterren beoordeling gegeven, maar gemakkelijk voelde ik me er niet bij.

 

Een ander slim voorbeeld, wat ik weleens gelezen heb: Is dat een verhuurder het Wi-Fi wachtwoord als: “5Starreview” ingesteld had. Dat is natuurlijk een hele slimme manier om dit af te laten zinken, naar het onderbewustzijn! Want het Wi-Fi wachtwoord, wordt doorgaans wel een paar keer geroepen tijdens een verblijf 😄

Patricia1142
Level 2
Nijmegen, Netherlands

Ik heb nog een geheel andere vraag/opmerking:

Deze (en andere) discussies worden op het Airbnb-platform ('community') gevoerd en zullen dus ongetwijfeld ook door Airbnb zelf nauwgezet worden gelezen en gevolgd.

Dat heeft het voordeel dat Airbnb dus ook zeer goed geinformeerd is over de klachten en/of vragen die er onder haar verhuurders leven en qua beleid, werkwijze en regelgeving haar voordeel mee doen. Als desondanks bepaalde aanpassingen of veranderingen op termijn uitblijven, zoals bv m.b.t onderhavige 'ranking-discussie', dan heeft Airbnb daar vermoedelijk haar eigen (onbekende) redenen voor en zijn kritische community-discussies daarover zinloos.  

 

Het nadeel doet nog het meest denken aan "Wij van WC-eend...." : een platform voor o.m  kritische geluiden en onderlinge communicatie van verhuuders, edoch onder supervisie van de betreffende organisatie zelf, edoch met deelnemers waarvan, afgezien van een voornaam, alle verdere gegevens ontbreken waardoor rechtstreeks onderling contact niet mogelijk is.

 

Dat zou in ieder geval pleiten voor een zelfstandig platform, dan wel de mogelijkheid van onderlinge uitwisseling van contactgegevens, zodat eenieder kan kiezen wat hij/zij rechtstreeks aan wie vertelt en tevens ook zeker weet dat er geen anderen meelezen.  

 

Maar enfin, zoals gezegd, t'is maar een vraag c.q opmerking.

 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Patricia1142,

 

Ik heb nieuws voor je: Deze Community wordt in principe niet door Airbnb zelf gelezen!

De operatie en het beheer van deze Community is uitbesteedt aan een Engels bedrijf.

Er wordt ten hoogste door de beheerders regelmatig verslag uitgebracht richting Airbnb, van zaken die zoal spelen op de Community. Zeg maar de ‘hot topics’. Heel soms post Airbnb zelf hier ook iets. En dat is dan te herkennen aan de deelnemer @Airbnb.

 

Je kunt inderdaad van veel personen niet de achternaam zien hier. Maar als je op de foto van een deelnemer klikt. Dan kun je die persoon een Privé bericht sturen.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf