Recente stijging asociaal gedrag van gasten

Niek-and-Wieske0
Level 2
's-Hertogenbosch, Netherlands

Recente stijging asociaal gedrag van gasten

Hoi allemaal,
Wij verhuren nu zo'n 5 jaar een huisje in het centrum van Groningen. De afgelopen maanden valt het ons op dat we veel vaker te maken krijgen met asociaal gedrag van gasten. Normaal hadden we vrijwel nooit gasten die de huisregels overtraden, nu bij bijna de helft van de boekingen!
Te denken valt aan:
  • Huisje erg vies/zeer rommelig achtergelaten.
  • De afgelopen maand is er al twee keer gerookt in het huisje, wat we absoluut niet toestaan!
  • Kachels aan laten bij het niet thuis zijn (en hierdoor enorme energierekening).
  • Beddengoed enorm vies en spullen beschadigd achterlaten en niet reageren als je vraagt om dit conform onze huisregels te vergoeden.
  • Huisje achterlaten zonder de deur op slot te doen, lichten en verwarming nog aan.
  • Met meer dan het toegestane aantal personen in het huisje.
  • Ontzettend veel extra handdoeken en beddengoed gebruiken.
  • Vanaf het moment dat de sleutel in handen is op geen enkele manier meer reageren op vragen/berichten.
  • We hebben zelfs tweemaal een gast (vrouw alleen, last minute boeking, vaag over reisgenoot) gehad waarvan we achteraf dachten dat het om een soort van prostitutie ging. Te zien aan de inhoud van de walgelijk volle prullenbak en het feit dat de slaapkamer (inclusief beddengoed, wat niet meer schoon te krijgen was) helemaal onder de olie zat.
  • Proberen te boeken om een corona-quarantaine te komen houden.
Wij proberen telkens eerlijke recensies te schrijven, om andere hosts ook te waarschuwen, want vaak zijn het mensen die nog vrij nieuw zijn op Airbnb. Ook vinken we 'nee' aan bij 'Zou je de gast nog eens willen ontvangen'. We vragen ons echter af of hier nog iets mee gedaan wordt, en of Airbnb er niet voor kan zorgen dat andere hosts dit soort signalen kunnen zien voor ze een boeking accepteren.
 
We delen al jaren ons geliefde huisje met plezier met andere mensen en genieten van het vaak leuke contact, maar twijfelen de laatste tijd steeds vaker of we dat wel willen blijven doen. We merken ook dat we er minder goed van vertrouwen van worden en dat gaat ten koste van de gastvrijheid.
 
Wellicht heeft het iets te maken met de Corona-tijd, het type gast dat toch gaat reizen ondanks de pandemie en de restricties? Normaal hebben we gasten die op city-trip zijn of voor de universiteit komen (zoon/dochter bezoeken, cursus geven of volgen), maar nu dat wegviel lijkt een heel ander soort mensen naar ons huisje te komen. 
 
Hebben jullie ook dergelijke ervaringen? 
Bij voorbaat dank!
Hartelijke groeten, Niek en Wieske
8 Antwoorden 8
Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Niek-and-Wieske0 

Op het Engelstalige deel van de community lees ik heel vaak precies dezelfde klachten als je beschrijft.
Klaarblijkelijk zijn de gasten minder fatsoenlijk geworden.

Zelf heb ik daar gelukkig nog geen last van gehad.

Het is uitstekend dat je een objectieve review post van je ervaringen met "dit soort gasten". Dat waarschuwt andere hosts.
Veel mensen zetten "direct boeken" daarom uit om eerst de potentiële gast te kunnen onderzoeken en om een contact tot stand te brengen

Klarieke0
Level 7
Koekange, Netherlands

@Niek-and-Wieske0 Wij hadden laatst ook zulke gasten, bijzonder vervelend als je zo'n zwijnenstal aantreft na het uitchecken. Ik heb simpelweg een 1 gegeven voor netheid, aangeven dat ik de gast niet meer wil ontvangen en in de review gezet dat 'het huisje helaas niet netjes achtergelaten was'. De ontbijtboel stond gewoon nog op het aanrecht en de kruimels kon je met eetlepels tegelijk van de stoelen scheppen! En dat terwijl ik een stofzuiger en schoonmaakspullen heb staan. 

 

Tip voor het beddengoed met olievlekken: een nacht in heet water met biotex en oxipoeder (vanish of kruidvat ofzo). Daarna met een volle wasbol wasmiddel en nog een schepje oxipoeder op een mooi lang en heet programma wassen. Zo heb ik olie en bloed uit het beddengoed gekregen! Is het proberen waard! 

Linda3242
Level 4
Spijk, Netherlands

@Niek-and-Wieske0 

 

Toevallig had ik een boeking van een mevrouw die graag met haar moeder en hondje een week wilden komen. (Ik verhuur een vakantiehuis.) Nu had ze vorig jaar in april 2020 al haar boeking verzet, wijzigingsverzoek, maar zonder uitleg. Ik dacht, dat is natuurlijk corona, dus prima en geaccepteerd. In oktober 2020 stuurde ze weer een wijzigingsverzoek, zonder uitleg. Ook dat heb ik geaccepteerd. Dit jaar 2021 heeft ze weer meerdere wijzigingsverzoeken verstuurd, telkens zonder uitleg. 

 

Ik hanteer strenge voorwaarden en acceptatie vooraf. Haar laatste wijzigingsverzoek heb ik afgewezen. 

 

Daarop heeft ze gemaild dat in verband met corona en dat ze dacht dat ze vakantie had, maar was verkeerde maand enz. telkens verzet had. Of ik wilde annuleren anders kostte het haar geld. Dat heb ik niet gedaan. Telkens heb ik haar wijzigingsverzoeken, zonder haar uitleg, geaccepteerd en de vijfde keer dus geweigerd. Het vakantiehuis heb ik dus vijf keer voor haar vrijgehouden en telkens komt ze niet. 

Ik vind dit ongepast gedrag. 

 

Na een tijdje zag ik haar annulering. 

 

Met vriendelijke groet,

Linda 

 

 

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Linda9 
Ik denk dat je uiterst vriendelijk bent geweest voor die mevrouw.

Echt ongepast dat ze iedere keer maar denkt te kunnen wijzigen, zonder ermee rekening te houden wat dit betekent voor jouw verhuurbaarheid en inkomsten

Linda3242
Level 4
Spijk, Netherlands

@Bob297 

 

Dankjewel, fijn om te horen!

 

Met vriendelijke groet,

Linda 

Sineke0
Level 10
Mill, Netherlands

Je hebt zoveel geduld gehad , ik had dat niet gedaan en ik ben blij dat je nu dacht tot hier en niet verder !!

Jantsje0
Level 1
Netherlands

Hallo allemaal,

Ik heb precies dezelfde ervaring dat er na Corona meer asociaal gedrag voorkomt. 
Ik ben blij dit te lezen want je gaat aan jezelf twijfelen, was het nou voorheen anders?
Ik heb inmiddels mijn advertentie aangepast, geen groepen jonge mannen en geen groepen studenten. 

Ik kon het even niet meer verdragen. 
Groeten, Jantsje 

Sineke0
Level 10
Mill, Netherlands

@Niek-and-Wieske0  wat vervelend zulke ervaringen vooral al het daarvoor steeds goed ging. Voor mijzelf mag ik me gelukkig prijzen dat het hier wel meevalt en apart dat ik allemaal Nederlandse gasten krijg ipv uit verre oorden.  Wat mij wel opvalt is dat veel jongeren van 15/16 jaar willen boeken met een man of 6. Dat doe ik niet , ik waardeer de eerlijkheid dat ze het zeggen maar ik snap dus echt niet dat iemand van 15 of 16 zich kan registreren bij AirBnB. Ik zal daar eens een nieuw bericht over aanmaken.

Jullie sterkte met alles en ik hoop dat je in de toekomst weer vriendelijke nette mensen als gast krijgt.

 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf