Registratie nummer aanvragen

Marco-En-Anja0
Level 1
Coín, Spain

Registratie nummer aanvragen

Hallo allemaal, vanaf 1 mei is het verplicht een registratienummer aan te vragen, nu schijnt dit via airbnb heel snel te kunnen middels een knop. Ik heb echter de hele site afgezocht en nergens kunnen vinden hoe te registreren. is er hier iemand die mij zou kunnen laten weten waar dit te doen.

 

Bvd, Marco en Anja

5 Antwoorden 5
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Marco-En-Anja0,

 

Bij mij zit dat tabblad onder: Advertentie -> Bewerken -> Registratie (Rechts naast beschikbaarheid).

Aangezien wij dit al ingevuld hebben (Portugal), kan ik daar nu niets meer aan wijzigen (aangaande onze situatie). Voorheen was dit (bij ons) een apart veldje in de 'body' van de advertentie zelf.

 

Ps.

De aanvraag van dit nummer zelf, hebben wij via onze 'legal advisor' laten lopen.

Want het aanvragen van dat nummertje is nog maar het begin van het geheel. Daarna beginnen de meer ingewikkelde zaken 😞
Belastingen, ID-Controle en -Rapportage, en dat soort zaken.

Airbnb rapporteert alleen dit nummertje aan de autoriteiten en verzorgd verder niet de aanvraag!

Cathy360
Level 1
Keerbergen, Belgium

Hallo iedereen,

 

Ik probeer te registreren bij  de toerismedienst van Andalucië. Is er iemand die een vertaling heeft van de gestelde vragen? Kan iemand mij hulp bieden of kan ik ergens hulp vragen voor het invullen van dit formulier?

 

Alvast bedankt,

 

Cathy Van der Auwera

 

 

 

 

 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Cathy360,

 

Als ik je een advies mag geven, dan zou ik eerst op zoek gaan naar een goede belastingconsulent aldaar. Het heeft mij in Portugal ook meer dan een jaar gekost, om een goede te vinden. Niemand wist wat en/of iedereen hield zich van de domme en alles voor het gemak in het Portugees natuurlijk. Aanvankelijk ben ik begonnen met een accountant. Die wist me uiteindelijk na 3-4 weken zo ongeveer de regels te vertellen (bleken achteraf wel grotendeels te kloppen). Maar hoe je die regels dan correct geïmplementeerd moest krijgen, daar had hij ook geen idee van! En de man was nota bene zelf een multi-listing host op Airbnb?

 

Geloof me, het aanvragen van zo’n nummertje is vaak pas het begin (en eigenlijk ook nog eens de eenvoudigste stap. Vaak kunnen ze je op het gemeentehuis aldaar wel mee helpen). Daarna zit je in het systeem, en dan begint de bal pas echt te rollen. Een paar voorbeelden van zoals het bij ons gaat: Het opzetten van een soort bedrijfje, BTW Nummer, Gasten factureren, Belasting betalen, BTW heffen, periodieke inspecties, brandblussers en -dekens, formeel klachtenboek, huishandleiding in 4 talen, uitzendrechten, Goedkeuring door de VVE/HOA, lokale bankrekening en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Uiteindelijke doel: De overheden willen belasting heffen en volledige controle verkrijgen over deze nog steeds relatief nieuwe en sterk groeiende vorm van toerisme (Online STR). In Portugal veranderen de regels continue/ieder jaar. Er staan nu alweer tenminste 7 nieuwe regeltjes op stapel om geïmplementeerd te worden. Dat zal in Spanje wel niet heel veel anders zijn, ben ik bang voor.

Een paar maanden geleden hebben ze Airbnb zelfs zo ongeveer verbannen uit Palma de Majorca!

Barcelona had al diverse maatregelen getroffen.

Dus er is heel veel gaande op dit vlak.

Onlangs hebben alle burgemeesters van de Algarve gezamenlijk besloten dat ze toerismebelasting in willen gaan voeren. Wat denk je: De volgende dag kwam er meteen al commentaar uit de binnenlanden van Portugal. Die vonden dat die inkomsten maar eerlijk verdeeld moesten worden over het gehele land. Omdat zij nagenoeg geen toerisme hadden? 3x raden wat hier weer de consequentie van zal zijn!

 

Op het Iberisch schiereiland, zit het communisme en bureaucratie nog steeds in de genen. Dus heel veel succes gewenst!

Cathy360
Level 1
Keerbergen, Belgium

Hoi @Cor0

 

Alvast van harte bedankt voor je antwoord.

 

Wij hebben een appartement in de heuvels van MArbella. We zijn een gezin met vier kinderen en konden een heel interessante deal doen. We gaan jaarlijks twee à driemaal met de wagen naar Spanje en brengen er onze vakantie door. Omdat we de helft van de financiering hebben geleend dachten we om het daarnaast als particulier te verhuren en Air bnb was een optie.

 

Nu blijkt dat we moeten registreren. Nu, op zich heb ik daar geen probleem mee. Ook niet dat we belastingen moeten betalen. Maar de administratieve mallemolen is verschrikkelijk en zeer zwaar.

 

Ik hoop dat we geen bedrijfje moeten oprichten! Stel je voor! wij hebben geen tijd voor die opvolging.

 

Ik vond wel een Belgisch juridisch en accountant bureau dat ook met Spaanse partners werkt die de kwartaalaangiftes willen doen tegen een redelijke prijs (80 euro per kwartaal), maar indien al die andere zaken er ook nog bij komen dan is de beste optie te stoppen met verhuur via Air bnb.

 

Air bnb neemt een percent maar wat doen ze hiervoor terug?

 

In ieder geval van harte bedankt voor uw reactie.

 

Groeten,

 

Cathy

 

 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Cathy360,

 

Ik heb natuurlijk slechts onze ervaring in Portugal geschetst. En heb verder geen ervaring met de exacte situatie in Spanje. Wel is het mijn ervaring dat al die overheden bij elkaar ‘afkijken’. Zo wordt in Portugal ook nauwlettend naar bijvoorbeeld Amsterdam, Berlijn, Barcelona en nu dus ook naar Palma de Majorca gekeken.

De zaken die ik dus geschetst heb, zijn voor nu dus alleen relevant in Portugal.

Als ik dat allemaal van tevoren had geweten, dan had ik daar waarschijnlijk ook nog wel eens een keer heel goed over nagedacht. Maar goed, het is nu eenmaal zo.

 

Dat prijsje voor de administratie, zou me ook wel passen 🙂

Wij betalen momenteel bijna 5x zoveel! En het opzetten van die licentie/registratie kostte me ook € 1250!

Maar ja, beter duur dan niet te koop, zullen we maar zeggen 😞

Want als ze je snappen, dan zijn de rapen helemaal gaar! En daar heb ik al een paar voorbeelden van gezien.

 

Als onderdeel van dat hele gebeuren, moet ik ook nog eens een keer identiteitsinformatie van alle gasten verzamelen. Dat kost me per groep al gauw iets van 90 tot 120 minuten:

Vraag om deze informatie stellen aan de gast, Uitleg geven waarom. Heen en weer geleuter over hoe ze het dan aan moeten leveren (Want: Oh, Oh, Onze privacy). Leveren ze maar een deel van de informatie aan, dus weer heen en weer mailen. Uiteindelijk formulieren vullen en zorgen dat het dan in de systemen terecht komt (Oh, en het moet bij aankomst ook nog even geverifieerd worden).

 

En dan ’s avonds op het 8 uur journaal van Portugal, wel de Portugese Premier horen bejubelen hoeveel extra geld ze wel niet aan Online STR overhouden in slechts een paar jaar tijd (Het aantal registraties is in 3 jaar tijd zo ongeveer verviervoudigt). Om vervolgens ook nog even te melden dat ze de ontwikkelingen omtrent Online STR zorgvuldig in de gaten zullen blijven houden in verband met de bewoonbaarheid. En natuurlijk liggen er al weer tal van organisaties op de loer, om ook nog maar even een graantje mee te pikken (uitzendrechten bijvoorbeeld, omdat je TV of Internet aanbied).

Je hoort ze nooit over de extra werkgelegenheid die Online STR met zich meebrengt (Schoonmakers en werklui en zo voorts).

 

Ik wil je niet bang maken. Maar dit is iets wat overal ter wereld gaande is.

Overheden lopen aanvankelijk achter op nieuwe ontwikkelingen, en gaan dan een inhaalslag maken om het een en ander alsnog te reguleren.

 

Airbnb incasseert ongeveer 15% van de totale huurprijs. Om het platform te draaien en de organisatie draaiende te houden. En natuurlijk om te zorgen dat de 3 oprichters, ieder nu een vermogen hebben van ongeveer $ 3,8 Miljard 😞

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf