Service kosten rijzen de pan uit!

Boris109
Level 2
Eindhoven, Netherlands

Service kosten rijzen de pan uit!

 

 

Sindskort zijn de servicekosten naar de huurders verhoogt, in mijn geval zelfs van 7% naar 20%!?! Dit is zeer negatief voor mijn aanvragen. Is dit jullie ook opgevallen? Zelfs bij hoge bedragen (500€+) wordt er 20% berekend waar airbnb duidelijk aangeeft dat het het percentage juist naar beneden zou bijstellen. Het wordt tegenwoordig door een computer berekend wat naar mijn idee zeer ongunstig uitkomt voor de huurder en verhuurder en wel voor airbnb. Ook kan ik niet eens inzien hoeveel % de servicekosten zijn en hoe deze worden berekend, zou hier geen openheid in moeten komen?

https://www.airbnb.nl/help/article/1857/what-is-the-airbnb-service-fee

" De servicekosten gaan meestal omlaag, naarmate het reserveringsbedrag hoger wordt. Gasten zien deze kosten op de betaalpagina staan, voordat ze een reservering voltooien."

Graag jullie reactie en ik hoop dat airbnb meeleest en ook antwoord.

Mvg Boris 


17 Antwoorden 17
Kayleigh6
Level 2
Lunteren, Netherlands

Bij mij is het niet overgekomen dat de servicekosten voor verhuurders of huurders verhoogd zijn, is hier informatie over? 😮

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Boris109@Kayleigh6,

 

Airbnb is inderdaad bezig met het overschakelen van een bedrag voor huurder service kosten van tussen de 6% - 12% naar 0% - 20%. Een echte reden of iets dergelijks hiervoor is niet aangegeven.

Als je een beetje Googled, dan kun je dit links en rechts terug vinden.

Voor de verhuurders blijft het tarief vooralsnog 3% + BTW. Maar ook hier liggen plannen om dit om te zetten naar 3% - 5% en schijnt afhankelijk te zijn/gaan worden van de gehanteerde annuleringsvoorwaarden (Streng: 5%, Gemiddeld: 4% en Flexibel: 3%).

 

Van beide eventuele verhogingen heb ik in ieder geval nog niets gemerkt.

 

Ps.

Ik vermoed dat het om een hiaat gaat. Maar als een huurder reageert op een bericht (Betreft bevestigde reserveringen). Dan kun je in de begeleidende mail onder andere het volgende zien staan:

Total payment

Je gaat xxx verdienen

 

Dan zie je daarnaast aan de rechterkant nog een bedrag staan.

Volgens mij is dit het door de huurder volledige betaalde bedrag voor de reservering, inclusief service kosten!

Nogmaals, volgens mij is dit een hiaat. Dus het kan in de toekomst ook weer verdwenen zijn.

 

Veel verhuurders denken dat de continue druk om de vraagprijzen te verlagen ook bedoeld is. Zodat Airbnb zelf meer service kosten in rekening kan brengen.

 

Succes!

Boris109
Level 2
Eindhoven, Netherlands

Hiaat of niet, Ik vind het bizar dat ik hier geen bericht over heb gehad maar vooral de grote stijging van de kosten voor de huurder... Ik merk meteen dat ik een stuk minder aanvragen krijg.

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Boris109,

 

Ten eerste is Airbnb absoluut nooit scheutig met het doen van mededelingen aangaande het doorvoeren van functionele wijzigingen – aan hun systeem. Ook komt het voor dat bepaalde wijzigingen geleidelijk of geografisch bepaald doorgevoerd worden.

Als je geluk hebt, dan kun je of het een en ander teruglezen, als de ToS weer eens aangepast worden.

Of als er op de een of andere manier een keer een mededeling over gedaan wordt.

Meestal komen gebruikers van Airbnb er ‘per ongeluk’ achter, dat er iets gewijzigd is of wordt.

Feitelijk komt het er op neer, dat er eigenlijk iedere dag wel iets gewijzigd wordt.

Dus wat vandaag waar is of lijkt te zijn, hoeft dat morgen niet meer te zijn 😞

 

Zoals in het help-artikel (in jouw bericht) aangegeven wordt. Variëren de huurder service kosten nu dus tussen de 0% - 20% (Het was 6% - 12%).

 

Ik heb mijn eigen gegevens eens vergeleken. En daarbij constateer ik het volgende:

  • Zelf betaal ik dus consequent 3,63% aan verhuurder service kosten (3% + 21% BTW).
  • Bovenop mijn bruto huurbedrag komen er dan nog huurder service kosten bij, die variëren tussen ongeveer 10,5% en 18,5% (Gemiddeld 14,5%; Op basis van de gegevens van dit jaar).
  • Hoe hoger het boekingsbedrag, des te lager zijn de huurderservicekosten.
  • Wij hanteren uiteraard de Euro, en als er in een andere valuta betaald wordt dan lijken er ongeveer 1,65% aan wisselkoerskosten bij te komen (op basis van de gegevens van dit jaar).
    In de gegevens van 2 jaar geleden, lijkt deze wisselkoers opslag niet terug te komen.
  • Verder zie ik geen significante stijging of daling in de huurder service kosten die in rekening gebracht worden. Behoudens dan de voornoemde wisselkoerskosten.

 

Oftewel: In ons geval gaat de stelling (nog) niet op, dat de huurder servicekosten plotseling omhoog gegaan zijn. En dat dit dus aanleiding zou zijn voor minder aanvragen. Ik zou eerder denken dat een eventuele daling in het aantal aanvragen, veroorzaakt zou kunnen worden door het groeiende aanbod in je stad – en je bijbehorende concurrentiepositie.

Boris109
Level 2
Eindhoven, Netherlands

Hoi Cor,

 

Ik heb het ook over de verhuurders kosten aan comissie; Stel ik verhuur mijn woning voor 500 waar 6% over werd verrekend en nu sinds deze week 20% (!!) dan gaan mensen uiteraard verder kijken. Daarin zit een probleem aan te komen en dat merk ik nu al, ik hoor het zelfs al van gasten die vaker via airbnb hebben geboekt. Ook vergeleken met booking.com is het best wel bizar veel eigenlijk. Booking verrekent 14% in totaal, welliswaar aan de huurder. Airbnb kan/wil dus 23,63 % op gaan strijken (huurder+verhuurder commissie...

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Boris109,

 

Ik zie je berichtje nu pas!

Gasten hebben inderdaad een keuze uit veel sites om accommodaties te boeken.

Waar het om particuliere verhuur van accommodaties gaat, kan Airbnb zichzelf tegenwoordig toch wel zo’n beetje marktleider noemen.

Dus ze zullen toch wel ergens iets goed doen.

Iedere site heeft zo zijn eigen specifieke voor- en nadelen.

Ik noem het: De wet van behoud van ellende (Wat bij de ene site goed werkt, is weer een probleem op een andere).

En iedere verhuurder is natuurlijk vrij om die sites te gebruiken, die hem het beste passen.

Eigenlijk gaat het om op welk (of combinatie) van de 4 P’s je wilt concurreren.

Bert48
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Bij mij wordt ook ineens tegen de 20% commissie berekent, op een berdag van 1650 euro, dat is toch geen laag bedrag. Ik ben eigenlijk benieuwd vbij welk bedrag dan 14% bereke3nd wordt, dan moet de huurinkomsten wel een fortuin zijn. Waarom geeft men geen helderheid in het berekenen van de provisie. De provisie is nu hoger dan in booking.com. Bij booking. com komen tseeds meer prive verhuurders en wordt een belangrijke concurrent van airbnb. Ik begrijp dan ook helemaal niet waar airbnb mee bezig is om het commissie percentage zo te verhogen

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Bert48,

 

Airbnb is kennelijk alweer een nieuw experiment begonnen (Dit is dus nog niet globaal beschikbaar).

Waarbij verhuurders kunnen gaan opteren voor een verhuurder service fee model van in totaal 14% (Dus vergelijkbaar met Booking.Com). En dan zijn er geen service fees meer voor de huurders.

 

Over de berekening van de huidige huurder service fees, doet Airbnb verder geen uitspraken.

En ik heb er ook nooit echt mijn vinger achter kunnen krijgen. Welke factoren hierbij allemaal een rol spelen.

Oftewel die factoren zijn ongeveer net zo ‘mistig’ als de factoren die de plaats van je advertentie in de zoekresultaten bepalen.

 

Vooralsnog is het niet anders. Dus ik ben bang, dat ik je in ieder geval hier geen verdere uitleg over kan geven.

 

20% heb ik zelf nog nooit meegemaakt, ruim 18% heb ik al weleens meegemaakt.

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Bert48,

Ik zie inderdaad uw advertenties dat er geen Airbnb Guest Service Fee wordt berekend bij een booking.Dus maakt u gebruik van de regeling dat de huurprijs inclusief deze servicekosten is.

Quote van bookingsformulier:

The service fee, which the host has decided to pay, helps us run our platform and offer services like 24/7 support on your trip."

 

Dan kan het totaal van de servicekosten met BTW (Gastheer + Gast ) inderdaad wel eens oplopen tot 20 %.Misschien goedkoper om de "gewone" regeling te gebruiken ?

 

met vriendelijke groeten,

Emiel

Bert48
Level 1
Amsterdam, Netherlands

An Intussen heb ik een telefoontje van airbnb ontvangen waarin men mij meedeelde dat de 20% niet klopt en dat er ergens een bug in het systeem zit. Het zou inderdaad wel die 14% moeten zijn. Dat is de nieuwe regeling als je de servicekosten in het tarief verwerkt en de huurder dus geen opslag meer krijgt

Janne84
Level 2
Grou, Netherlands

En.... is die 14% gehanteerd? 

Diederik9
Level 2
Sittard, NL

Als huurder zie ik inderdaad een flinke stijging in service kosten. Voorheen altijd mn zomervakantie via Airbnb geboekt. Maar dit jaar de woning wel gevonden via Airbnb maar via tripadvisor geboekt, scheelde 500euro. Dus toch wel de moeite. 

Janne84
Level 2
Grou, Netherlands

Extreem. Ben net nieuw op Airbnb en daar waar ze in het begin over 12% praten rekenen ze toch echt 20% Heb een hele discussie gehad. Helaas wist de dame van de helpdesk zelf niet eens hoeveel ze rekenen. Heb het 4x moeten uitleggen en haar antwoordt was: oh ja, het kan oplopen tot 20%. 

Het loopt niet op, het is 20%. Bij iedere proefboeking die ik doe rekenen ze 20%. Omdat ik Nieuw ben? Nee dat had er niks mee te maken.

Ik vind het schandalig. Dan toch liever Booking.com 

Marc9211
Level 2
Bilzen, Belgium

Klopt, ik ben sinds mei dit jaar lid en in het begin was het 12%, momenteel bijna 20%, zonder enige vorm van communicatie. Wel ben ik superhost sinds oktober, heeft dit er iets mee te maken??? Dit heeft ook zeker impact op de boekingen, dat merk je onmiddellijk...

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf