Toeristenbelasting voor niet-zakelijke verhuurders?

Toeristenbelasting voor niet-zakelijke verhuurders?

Hallo allemaal,

 

Ik zit met het volgende: ik wil graag via Airbnb toeristenbelasting in rekening brengen bij mijn gasten, maar moet daarvoor een zakelijk fiscaal identificatienummer (ik verhuur particulier, dus ik heb geen BTW-nummer) en een fiscaal registratienummer voor accommocaties invullen (bij onze gemeente is dit niet verplicht). Zonder het invullen van deze gegevens werkt de "opslaan" knop niet. Hoe hebben jullie dit opgelost? Contant afrekenen is nogal knullig, omdat bijna niemand meer contant geld bij zich heeft en via een Tikkie of iets dergelijks is ook gedoe waar een gast niet op zit te wachten, je wil gewoon lekker vakantie vieren. Ik kan gewoon een streepje (-) invullen en dan werkt het, maar straks zien ze me als fraudeur omdat ik niks heb ingevuld. Tips? 

 

Schermafbeelding 2021-09-17 om 12.44.44.png

8 Antwoorden 8
Sineke0
Level 10
Mill, Netherlands

Ik zelf verreken dit in mijn prijs en ga de mensen daar niet mee lastig vallen. In mijn gemeente betaal ik 3,5% over de inkomsten en tja dat zet ik gewoon apart als ik een uitbetaling krijg.

De aanslag is simpel en geen probleem voor mij. Succes !!

Hoi Sineke,

 

Bedankt voor je reactie. Ik heb het inmiddels opgelost. De toeristenbelasting is bij ons redelijk hoog vergeleken met omliggende gemeenten en gaat per persoon per nacht. Als ik deze kosten in de nachtprijs opneem, dan betaalt iemand die alleen komt teveel of wij komen tekort als het twee personen zijn. Voor twee nachtjes maakt dat natuurlijk niet uit, maar het tikt aardig aan als het een lang verblijf is. Je kunt ook een gemiddelde nemen natuurlijk, maar via Airbnb is duidelijker, ook voor de gasten. Fijne dag,

 

Krista

 

 

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Krista---Niels0 

 

Dit lijkt gecompliceerder dan het is.

 

Je vult gewoon gegevens in die je al hebt, er wordt niet op gecontroleerd wat je invult.

 

"zakelijk fiscaal identificatienr"

bijv. een al aanwezig registratienr bij Gemeente voor je verhuuractiviteit of desnoods je BSN nummer.

 

"Fiscaal registratienummer voor accommodaties"

Nummer waaronder je bij Gemeente geregistreerd staat voor aangifte Toeristenbelasting

of anders subjectnr van de OZB aanslag (wordt ook gebruikt voor TB aanslag)

 

Hou er rekening mee dat de toeristenbelasting door Airbnb apart wordt uitbetaald.

Dus bij elke reservering 2 bedragen.

 

 

Hallo Emiel,

 

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Fijne avond!

 

Krista

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Krista---Niels0 

Ik gebruik een betaalverzoek voor toeristenbelasting en andere bijkomende kosten.
De gasten ontvangen dit verzoek via whatsapp en betalen doorgaans per omgaande. Voor mij is dat 2 minuten werk.

Ik heb hiervoor gekozen omdat bij verhuur in NL niet al mijn gasten toeristenbelasting verschuldigd zijn

Hallo Bob,

 

Ok, dat kan natuurlijk ook. Bij ons zijn wel alle gasten toeristenbelasting verschuldigd. Ik heb gezocht maar de gemeente Alkmaar heeft geen uitzonderingen, ook niet bij lang verblijf. Voor ons is het dus wel handig dit via Airbnb te regelen. Ik heb het inmiddels opgelost, in ieder geval bedankt voor de tip. We beginnen net, dus alle info is welkom. Fijne dag!

 

Krista

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Krista---Niels0 

Ik krijg regelmatig gasten die bezig zijn met een verbouwing en tijdelijk woonruimte zoeken.

Die wonen dan al in de gemeente en zijn dan geen toeristenbelasting verschuldigd.

Ah, op die manier. Ik vermoed dat wij dergelijke gasten niet zullen krijgen, in onze studio kun je niet echt koken. Of je moet elke dag uit de magnetron eten 🙂

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf