Vergeten spullen van gasten

Sina25
Level 7
Emst, Netherlands

Vergeten spullen van gasten

Beste medehosts,

 

Regelmatig krijg ik te maken met gasten die onbedoeld persoonlijke spullen achterlaten. Dat is natuurlijk vervelend voor de gast, maar ook voor mij. Het gebeurt echt regelmatig, soms in een periode zelfs wekelijks, dat ik pakketjes moet versturen voor de spullen van gasten.

 

Erg vervelend, want dit kost mij veel tijd. Ik woon ook niet vlakbij een pakketpunt, waardoor ik er speciaal voor naar toe moet rijden.

Meestal laat ik gasten zelf de verzendkosten betalen, maar eigenlijk zou ik ook graag een extra vergoeding er op willen zetten omdat het mij zoveel tijd kost. Liever stuur ik helemaal niks meer op, maar als het om een bril of sieraad gaat kan het natuurlijk niet anders.

 

In het begin lichte ikzelf zo snel mogelijk gasten in als er iets achter bleef in de hoop dat ze het zelf nog zouden ophalen. Meestal vergeten ze de koelkast. Maar toen ik merkte dat ik zo veel verzoekjes kreeg om spullen (ook van weinig waarde) op te sturen, stopte ik daarmee. Nu reageer ik alleen als ze zelf er om vragen of als het echt heel waardevol is.

 

Eén keer vroeg een gast mij haar vieze (!) slipje op te sturen die ze was vergeten! Dat ging mij echt te ver. Voor vergeten ondergoed is mijn beleid sowieso dat ze direct in de afvalbak belanden 🙂 In dit geval heb ik trouwens gezegd dat de schoonmaakster niks had gevonden. Want ze had ook een slechte recensie kunnen achterlaten hierdoor.

 

Is het redelijk om een extra vergoeding te vragen en hoe doe ik dat dan?

 

Vriendelijke groeten,
Sina

12 Antwoorden 12
Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hallo @Sina25, ik heb ook meerdere malen dingen via de post moeten versturen naar gasten. In dit geval woonde ik dicht bij een postkantoor dus het was niet echt een groot probleem. In jouw geval, is het eigenlijk best begrijpelijk dat je een kleine vergoeding in rekening wilt brengen. 

 

Je zou bijvoorbeeld een paar regels in je advertentie kunnen zetten over verloren voorwerpen? 

 

@Wim-En-Lia0 @Cor3 @Aukje2 @Julie1725 @Edith224 @Chrisje2 @Winny5 @Yvon38  hoe zouden jullie dit aanpakken?

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Quincy@Sina25,

 

Wij komen ook wel eens wat zaken tegen, die men bewust of onbewust vergeten is.

Meestal betreft dit bepaalde kledingstukken. Maar we hebben het ook weleens meegemaakt dat men ‘gelukspoppetjes’ of een elektrische voetenverwarmer achtergelaten heeft.

 

Meestal gaan dit soort zaken in een vuilniszak, en die bewaren we dan ongeveer een half jaar.

Daarna gaat het de vuilnisbak in.

Er is nog nooit iemand geweest, die gevraagd heeft. Of we iets tegen gekomen zijn. En of we dat eventueel op zouden willen sturen.

Waarschijnlijk wordt dit mede veroorzaakt, omdat wij een dag voor de check-out, ons uitgeleide bericht sturen. Waarin er ook op gewezen wordt, dat men goed op moet letten of ze niet iets vergeten. Alvorens ze de deur achter zich dicht trekken.

 

De gelukspoppetjes staan er nog steeds.

En die elektrische voetenverwarmer hebben we in de vuilnisbak gedaan. Want die was slechts geschikt voor 110-120 Volt (Amerikaans). Lijkt me niet handig in combinatie met de 220-240 Volt elektrische stroomvoorziening, die we in Europa hebben.

Sina25
Level 7
Emst, Netherlands

Bedankt voor jullie reacties @Quincy @Cor3 !

 

Tja, een extra berichtje sturen, dat weet ik niet zeker... Ik vind dat ik al best veel berichten stuur met veel informatie. Ik merk ook dat hoe langer de berichten zijn, hoe minder goed ze gelezen worden. Zo stuur ik o.a. op de dag van vertrek een reminder hoe het uitchecken gaat en waar de sleutel naar toe moet. Maar voor de rest van de uitcheckinstructies verwijs ik naar het boekje in de accomodatie, omdat het bericht anders te lang wordt (en negatief met allerlei zaken die moeten worden gedaan). Maar ik merk wel dat de sleutel altijd netjes wordt opgehangen, maar de o.a. de prullenbakken en afwas (zoals in het boekje staat) heel vaak niet gelegd en gedaan zijn. 

 

Ik wil gasten ook niet overbelasten met "niet leuke informatie". Ze komen toch juist voor een ontspannen tijd!

 

Zou het niet op een andere manier kunnen?

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Sina25,

 

Mijn berichtjes zijn juist wel redelijk uitgebreid. Maar dat komt ook, omdat ik heel erg let op de layout. Veel witruimte, niet al te lange zinnen en dat soort zaken.

Bedenk ook dat veel mensen je bericht niet via de mail lezen, maar in de Airbnb messenger (geeft toch wat minder overzicht).

Het gebruik van punten, helpt ook goed.

Over het algemeen, dus zeer goede ervaringen mee (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk).

Maar je hebt gelijk. Een veel gehoorde klacht is dat huurders (maar soms ook verhuurders), niet goed lezen.

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

@Sina25 je zou misschien een A4'tje met wat informatie in de slaapkamer kunnen ophangen of inlijsten? Ik heb gemerkt dat er aardig wat hosts zijn die dit doen. 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

Hallo @Quincy @Sina25 @Cor3 

 

Bij ons is het tot nu toe gelukkig nog maar heel weinig gebeurd. Ik probeer ook zo snel mogelijk een berichtje te sturen zodat ze eventueel nog terug kunnen komen, we hebben nog nooit wat na hoeven te sturen maar ik kan me voorstellen als het waardevolle spullen betreft dat ik dat wel zou doen.

 

Een berichtje voor vertrek wat Cor voorstelde lijkt me ook een heel goed idee. 

 

Fijn weekend allemaal!

Marcel-and-Sandra0
Level 3
The Hague, Netherlands

Vergeten spullen komt bij ons ook wel voor. Voor 90% is het een kabeltje wat in een stopcontact blijft hangen, daar steken wij geen energie in. De verzendkosten zijn immers hoger dan de prijs van een kabeltje, daar wordt niemand wijzer van. Ondergoed, sokken etc. gaan gewoon direct de prullenbak in. Een mooi kledingstuk echter hebben wij een keer op eigen kosten teruggestuurd. Spullen in de koelkast/vriezer worden vaak bewust achtergelaten, in de hoop/verwachting dat je er zelf nog wat van kan gebruiken. Prima idee en wij gebruiken die producten ook gewoon, mits onaangebroken, en anders gaat het weg. Op je vraag of het redelijk is voor terugzending daar verzendkosten voor in rekening te brengen ? Eigen tijd compenseren vind ik moeilijk, maar het is best redelijk om  (verdisconteerd in de verzendkosten) daar wat voor in rekening te brengen als compensatie voor je benzinekosten. Groetjes. 

Winny5
Level 2
Amersfoort, Netherlands

Heb dit nog nooit aan de hand gehad. Ja, mensen laten eens spullen achter maar eerlijke gezegd verbaasd het me hoe weinig dat in de vele reserveringen die voorbij zijn is gebeurd. 

 

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

@Winny5  Ja dat idee hebben wij ook.

Ritsaert0
Level 2
Kockengen, Netherlands

Als mensen iets vergeten stuur ik ze een berichtje, in het berichtje geef ik aan dat ik het kan opsturen en dat ik 7 euro extra ga rekenen voor het verpakken en wegbrengen.

 

Ik heb een keer een bijzondere geranium plant nagestuurd waar onderzoek naar werd gedaan bij de universiteit van Groningen.

 

Ik heb een keer 2 dames uit Amerika gehad die hadden hun interrailkaarten naar mij laten sturen (keurig afgesproken). Tijdens hun bezoek bleek dat de kaarten te laat zouden komen. Ik heb afgesproken dat ik de kaarten zou terugsturen (verzekerd|) naar Ierland en ik heb mijn kosten aangegeven.

 

Zo is het ook gebeurd en toen moest ik mijn kosten verhalen. De dames waren niet meer bereikbaar. Na wat appjes en mailtjes heb ik het probleem voorgelegd aan Airbnb. En dan merk je dat er een organisatie achter je staat; binnen de kortste keren was het betaald!

Sina25
Level 7
Emst, Netherlands

Bedankt voor jullie reacties @Quincy @Cor @Marcel-and-Sandra0 @Marcel-and-Sandra0 @Ritsaert0 @Winny5 !

 

Hier heb ik zeker wel wat aan.

Ik verbaas me wel dat jullie over het algemeen zou weinig spullen terug vinden. Alleen al afgelopen week vond ik een sok en zelfs een Ipad!

 

Maar ik heb mijn bericht nu inderdaad aangepast en op de ochtend van uitchecken schrijf ik dus een bericht dat ze erop moeten letten dat ze hun spullen niet vergeten, in de kastjes/koelkast/stopcontacten kijken en ook uitloggen voor Netflix/Youtube. Het ging twee weken goed, tot ik afgelopen weekend het verzoek kreeg de Ipad op te sturen!

 

Dit was ook de eerste keer dat ik €10 extra kosten heb gerekend voor het extra werk dat ik ervan zou hebben. In dit geval wilde ik ook dat ze uitdrukkelijk zou toezeggen dat de verzending voor eigen risico was. Als hij breekt of niet aankomt, kan ze dan de kosten op mij verhalen? Ik gaf dus ook aan dat ik liever had dat ze het zelf op kwam halen. Gelukkig stemde ze er uiteindelijk in mee om komend weekend haar Ipad op te halen.

 

Het blijven moeilijk (bij)zaken voor het verhuren!

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Sina25,

 

Onze gasten vertrekken nagenoeg altijd middels onze “Unattended/Self Check-Out Procedure” (Dus zonder uitgeleide).

En daar heb ik een zorgvuldig samengesteld berichtje voor klaar staan.

Dewelke ik altijd 1 dag voor vertrek (rond de middag) naar de gasten stuur.

En dat blijkt goed te werken. Zelf ben ik eigenlijk niet zo bezorgd over het per ongeluk achterlaten van dingen (uiteraard zit ik ook niet te wachten op vieze sokken of ondergoed onder het bed, die misschien dan ook nog door de schoonmaakster over het hoofd gezien worden).

Ik ben meer bezorgd over het bijvoorbeeld per ongeluk mee nemen van de sleutels, of dat soort dingen.

Ook had een gast onlangs de batterijen uit de afstandsbediening van de TV 'geleend'.

Op zich absoluut geen ramp. Al had ik het wel kunnen waarderen, als ze dat even gemeld hadden.

Want nu kwam de volgende gast er weer achter.

En die had toen de batterijen uit weer een ander apparaat gehaald (Welke dan?).

 

Want inderdaad, gedurende het eerste jaar gebeurde het nog wel eens dat er kledingstukken achtergelaten werden.

Tegenwoordig hoor ik dat eigenlijk nooit meer.

 

Er zijn wel dingen, die bewust achtergelaten worden. Zoals strandparasolletjes, opblaas-zwembandjes, en dat soort zaken.

Hebben ze ter plaatse gekocht en gebruikt, maar vinden het lastig om dit in het vliegtuig mee te nemen.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf