Verhuren aan een bvba in België

Kenny75
Level 1
Malle, Belgium

Verhuren aan een bvba in België

Hallo,
Wij hebben de vraag gekregen van een bedrijf om ons appartement dat op airbnb staat te huren voor enkele maanden. Heeft er iemand ervaring hiermee en weet iemand hoe het dan zit met belastingen?
Ik denk dat bij verhuur aan een bedrijf het volledige bedrag als inkomsten wordt beschouwd (en belast) i.p.v. slechts 20%. Dit betekend dat ik in de belastingschijf van 40% dus 40% belasting betaal i.p.v. 8% (40% van 20%). Als dat zo is, zou je dus een veel hogere huur moeten vragen aan bedrijven...

 

mvg

Kenny

3 Antwoorden 3
Katrien4
Level 3
Dessel, Belgium

een boekhouder heeft me uitgelegd: op een schijf van 100 euro dat je aan huur krijgt, trek je eerst 60% af (voor het gebouw). Schiet over: 40 euro. Daar trek je 50% van af voor gemaakte onkosten. Schiet over: 20euro. Daar betaal je 30% belastingen op.

Dus per schijf van 100 euro inkomsten betaal je ongeveer 7 euro belastingen. Bij mij ging het telkens over bedrijven en particulieren.

Ik hoop hiermee correcte informatie door te geven.

 

Wat betreft het verschil tussen BVBA en een bedrijf, daar kan ik niet op antwoorden

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Katrien4,

 

Welnu, dat is in ieder geval nog een stuk beter dan in Portugal!

Als ik jouw rekenmethode volg, dan kom je op 6% aan te betalen belasting uit.

 

In Portugal, moeten we eerst al 6% aan BTW ‘in rekening brengen’, en dus afdragen (Over het Bruto verhuurbedrag, wel te verstaan).

Vervolgens dient over het restant dan nog eens 8,75% inkomstenbelasting betaald te worden.

En volgend jaar wordt het allemaal nog een stukje zwaarder 😞

 

Gelukkig mogen we wel de zogenaamde BTW voorbelasting verrekenen.

 

Succes!

Katrien4
Level 3
Dessel, Belgium

Hallo Cor,

Deze manier van aangifte aan de belastingen is wel voor mensen die maar 1 woning verhuren. Het hangt er ook van af of je dat "in bijberoep" doet of niet. Maak je er een business van en heb je meerdere huizen dan zul je wel weten wat belastingen betalen is. België is zeker geen belastingsparadijs. Maar zoals we het nu kunnen aangeven, hebben we zeker geen klagen.

Hopelijk is dat voor Kenny ook nog een verduidelijking op deze materie, maar een bezoekje aan een goede boekhouder kan veel ophelderen.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf