Verhuur aan drie personen

Bob43
Level 10
Amsterdam, Netherlands

Verhuur aan drie personen

Dag allen,

 

Sinds oktober 2012 ben ik host van een private room in Amsterdam. Na twee jaar ben ik er een tijdje uit geweest wegen zakelijke omstandigheden. Sinds september 2016 ben ik echter weer volop aan het hosten op de oude manier. Ik heb een appartement in Amsterdam met een ruime gastenkamer. Nu ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik meer kamers over hebt dan alleen de huidige gastenkamer. Ik overweeg nu om een van die kamers ook te gaan verhuren.

 

Ik heb tijdens een gesprek met Airbnb over een ander onderwerp, deze mogelijkheid voorgelegd. Het advies van de dienstdoende helpdeskmedewerker was om die tweede kamer niet als aparte listing aan te bieden omdat gasten dan geconfronteerd zouden worden met vreemden in de woning (naast mij als host). Zijn voorstel was om die extra kamer op te nemen in de huidige listing en het maximum aantal te hosten personen per boeking te verhogen van twee naar drie. Een eventuele derde persoon binnen hetzelfde gezelschap zou dan in de kleinere kamer kunnen overnachten.

 

Om deze kamer verhuurklaar te maken, zal ik de nodige investeringen moeten doen.

 

De huidige kamer biedt plaats aan twee personen. Ik heb dan ook nooit meer dan twee personen gelijktijdig gehost. Nu is mijn vraag of er hosts zijn die wel eens een boeking voor 3 personen hebben ontvangen. 3 Lijkt mij namelijk een beetje een vreemd aantal om mee te reizen. Wellicht dat het eens gebeurt dat er 3 vrienden zijn die samen reizen. Maar heel eerlijk gezegd zit ik niet echt te wachten op dat soort gasten. Mijn voorkeur gaat dan toch uit naar een gezelschap uit bijvoorbeeld 1 gezin.

 

Als je wel eens drie gasten hebt gehost, wat moet ik mij dan voorstellen bij de samenstelling van zo'n groep van drie personen? En hoevaak komt het voor dat je een boeking ontvangt voor 3 personen?

 

Groet, Bob

7 Antwoorden 7
Hissie-En-Tonnie0
Level 5
Groningen, Netherlands

Hoi Bob,

 

Ik heb ook twee kamers, maar ik heb er wel aparte listings van gemaakt.

De grotere kamer verhuur ik regelmatig aan drie personen (twee persoons bed, en een matras op de vloer) Als de andere kamer op dat moment vrij is bied ik die over het algemeen aan voor de derde persoon maar het is nog nooit gebeurt dat ze daar gebruik van maakten.

Over het algemeen zijn het vaak stellen met een kind.  Ik zelf overweeg een extra listing toe te voegen voor 4/5 personen, alleen ben ik bang voor gedoe met de kalenders, wanneer 1 van de kamers bezet is, is een boeking immers niet meer mogelijk. En tot mijn grote verrassing zit ik bijna altijd op beide kamers vol.

Om even kort te antwoorden: Ja ik heb regelmatig drie personen maar de kamers afzonderlijk listen brengt meer huurders op. 
Ik heb nog nooit gehad dat mensen verbaasd waren of het vervelend vonden dat er ook andere gasten in huis waren. Het komt regelmatig voor dat ze de ontbijttafel delen en dan merk ik vaak dat ze ook contact gegevens uitwisselen.
Regelmatig ook dat 1 kamer voor bijvoorbeeld een maand gehuurd word door mensen die hier voor hun studie of werk zijn, terwijl de andere kamer dan de hele maand wisselende huurders heeft.
Dat is natuurlijk alleen mijn ervaring.

Ik ben wel benieuwd naar wat je besluit 🙂

Bob43
Level 10
Amsterdam, Netherlands

Dankjewel voor je reply Jasperdina!

 

Omdat ik toch eigenlijk wel behoorlijk volgeboekt zit, mede door de veelal goede recensies, wil ik geen risico lopen dat ik door extra vreemde gasten in huis aan kwaliteit inboet. Ondanks wat je schrijft over gasten die het niet vreemd vinden dat er ook andere gasten aanwezig zijn, denk ik dat ik toch de keuze maak voor het uitbreiden van 2 naar 3 gasten op de huidige listing :).

 

 

Hissie-En-Tonnie0
Level 5
Groningen, Netherlands

Dat is natuurlijk geheel en al jouw beslissing 😉 
Nog wel even een puntje dat ik je mee wil geven. Geef duidelijk aan in je listing dat het om twee verschillende ruimten in je huis gaat. Je zegt zelf al dat je mikt op gezinnen met kinderen, en de meeste ouders zullen het niet prettig vinden (de kinderen ook niet trouwens) als ze in gescheiden ruimtes slapen bij een onbekende meneer/mevrouw in huis.

 

Laat eens weten hoe het je bevalt 😉 over een paar maanden.

 

Bob43
Level 10
Amsterdam, Netherlands

Ik heb drie trappen in mijn huis, maakt het sowieso ongeschikt voor jonge kinderen (en gelukkig maar :)). Ik kijk het eerst even aan en moet nog zien wat voor type reserveringen het gaan worden. Ik zal je op termijn zeker nog even laten weten hoe het is gegaan.

 

Dank voor je hulp Jasperdina!

Nadine42
Level 4
Oppagne, Belgium

Goede middag Bob en Jasperdina,

 

Ter intro : wij (mijn man en ik) bieden 3 kamers aan + ons huis in zijn geheel in 4 aparte listings.

 

Aan Bob :

Net zoals Jasperdina heb ik nog nooit gasten gehad die een probleem hadden met andere tegelijk verblijvende gasten, ik zou zelfs zeggen integendeel 🙂

Het staat ook duidelijk als één van de eerste beschrijvingen in elk van onze listings, dus gasten weten op voorhand dat die mogelijk bestaat.

Sterker nog, er moet zelfs 1 badkamer gedeeld worden - ook duidelijk vermeld - en ook daar nog nooit problemen over gehad.

We hebben wel 2 aparte toiletten.

Wij stellen gasten ook steeds aan elkaar voor, gesteld dat ze dat zelf nog niet gedaan hadden ;-), én laten hen in de communicatie voordien ook reeds weten dat er andere gasten zullen verblijven ; als we dat op dat ogenblik al weten uiteraard.

lk kan niet zeggen dat ik gemerkt heb dat meerdere gasten tegelijk een negatieve invloed heeft op de recencies noch de sterren (we zijn momenteel 'superhost'), dus misschien toch eens overwegen?

Je kan het enige tijd uitproberen en moest je je er toch niet lekker bij voelen haal je de 2de listing terug weg...

Tevens, wanneer de mogelijkheid bestaat, kan je eventueel een stapelbed zetten in de kleinere kamer?

Ook dat opent weer meteen meerdere mogelijkheden 🙂

 

Aan Jasperdina,

Als je een extra listing wil maken voor de beide kamers als één 'pakket' kan dat prima hoor, je kan dat min of meer vergelijken met in ons geval het aanbod van het volledige huis.

Het enige waar je moet op letten is dat je wel steeds onmiddelijk de kalender van je andere listing(s) aanpast.

Voor de rest loopt dat heel vlotjes !

 

Hopelijk zijn jullie een beetje geholpen met deze feedback 🙂

Collegiale groetjes

Nadine

Relax @ Maison Sax

Digna9
Level 1
Rotterdam, Netherlands

Hey Nadine, 

 

Ik wil in Rotterdam af en toe mijn hele appartment uithuren en af en toe alleen een extra kamer. Moet ik dan twee listings maken? Ik zal wel gewoon altijd mijn eigen spullen in de woning laten.

 

En naar alle anderen.. Doen jullie altijd een boeking op aanvraag of laten jullie iedereen toe?

 

Met vriendelijke groet, 

 

Digna 

Nadine42
Level 4
Oppagne, Belgium

Hoi @Digna9 Digna 🙂

 

Je zal inderdaad twee listings moeten aanmaken ; eentje voor het volledige appartement en eentje apart voor de extra kamer.

Nadat je beide gemaakt hebt kan je ze linken aan elkaar zodat wanneer één van beide geboekt wordt de andere automatisch geblokkeerd wordt.

 

Om op je tweede vraagje te antwoorden, ook wij hebben verschillende listings ; eentje per kamer en één voor het volledige huis = een beetje vergelijkbaar zoals bij jou dus 🙂

Voor de kamers laten wij iedereen toe maar voor het volledige huis moet er eerst een aanvraag gestuurd worden én moet er een identiteitsbewijs ingediend zijn - aan AirBnB weliswaar.  Dat laatste doen we tevens ook voor de familiekamer voor 5 personen.

Dit is natuurlijk een vrije keuze ; best is dat te doen waarbij je jezelf het beste voelt 🙂

 

Als je nog vragen hebt of ik kan nog wat helpen met 'tips & tricks' dan hoor ik het graag !

 

Groetjes en succes met de verhuur !

Nadine

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf