Verhuur in Amsterdam/60 dagen

Olaf-And-Mark0
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Verhuur in Amsterdam/60 dagen

Goedemorgen,

 

Zijn hier mensen die weten hoe jeals officieel B&B omgaat met de nieuwe 60 dagen teller van Airbnb in samenwerking met gemeente Amsterdam. Zijn officieel geregistreerd maar kan straks maar 60 dagen verhuren via deze site!

151 Antwoorden 151
Resalieke0
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Hi, nee, heb precies dezelfde vraag. Kan ook even niet vinden hoe we hierover in contact kunnen treden met airbnb. Heb net een feedbackformulier ingevuld. Als ik daar reactie op krijg deel ik het. 

Groet! Résalieke 

Olaf-And-Mark0
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Dank, ik stond te vroeg op. Lees in de krant dat als je in dit geval gewoon kan verhuren, moet je e.e.a. overleggen aan Airbnb, dus antwoord heb ik, toch bedankt.

 

Erik43
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Hallo Olaf en Mark,

 

Kunnen jullie die informatie met ons delen?

 

Mvgr

 

Erik

Olaf-And-Mark0
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Erik, je kan het zien op telegraaf, nu, at5.

 

Jip0
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Maar hoe overleg je met Airbnb? wat is hun helpdesk tel.nr of email?

Saskia21
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik voldoe aan de eisen van de gemeente Amsterdam, maar weet niet hoe ik in contact moet treden met Airbnb over het opheffen van het nachtlimiet. Weet iemand hoe?

Saskia

Hi Saskia ik zit met hetzelfde probleem, ben jij al wat verder?

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

Hallo Johann, 

Op de website van  de gemeente Amsterdam staan de inmiddels aangescherpte voorwaarden voor een  B&B. Het is raadzaam om deze  site regelmatig te checken want de beschrijving wordt regelmatig aangepast, maar komt erop neer dat  je alleen een  ruimte IN je eigen woning als B&B mag verhuren.  Wanneer  je van die ruimte een inpandige zelfstandige ruimte maakt, is dat ook niet toegestaan. Ook moet je zelf in de woning aanwezig  zijn tijdens de verhuur aan gasten. De link  kan ik helaas niet plaatsen, ook een ingekorte vesie  met met Bity  wil niet meer. Het wordt er allmaal niet envoudiger op 😉

  In elk geval copeerde ik de tekst van de vooraaarden. Anders even Googelen  op B&B gemeente Amsterdam.

vandaag staat er:

Voor een B&B gelden deze voorwaarden:

  • U bent de hoofdbewoner van de woning en woont daar ook (en staat dus ingeschreven in Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP) van Amsterdam).
  • U exploiteert als hoofdbewoner de B&B zelf (alleen particulieren mogen een B&B exploiteren). Gaat u op vakantie, dan kunt u geen B&B exploiteren of de gehele woning aan toeristen verhuren.
  • Een B&B kan zelf geen zelfstandige woning zijn, maar moet een deel zijn van uw zelfstandige woning.  Het is dan ook belangrijk dat u in uw advertentie aangeeft dat u een (onzelfstandig) gedeelte van uw woning verhuurt en niet een gehele woning (zie hieronder meer uitleg over een zelfstandige woning).
  • In een B&B moeten vaste slaapkamers zijn aangewezen voor de gasten.
  • U gebruikt maximaal 40% van de totale gebruiksoppervlakte van de woning voor uw B&B. Gedeelten van de woning die zowel door de hoofdbewoner als door de gasten worden gebruikt, worden verdeeld. Als meetmethodiek wordt de NEN 2580 gebruikt.
  • U hebt maximaal vier slaapplaatsen voor vier gasten voor wie u al dan niet ontbijt verzorgt.
  • De gastenverblijven moeten in de woning liggen en niet bijvoorbeeld op zolder, afgescheiden van de woning.
  • U houdt een hotelregister bij.
  • U schenkt geen alcohol tegen betaling.
  • U meldt het starten van een B&B van te voren bij uw stadsdeel.

Kenmerken zelfstandige woning
Bij een zelfstandige woning hebt u een eigen toegangsdeur, die u van binnen en buiten op slot kunt doen. Dus in een typisch Amsterdams gemeenschappelijk trappenhuis waar op elke etage één of meerdere aparte toegangsdeuren zijn hebt u een eigen toegang. Tevens hebt u achter die deur eigen voorzieningen als douche, keuken en toilet (alle drie). Een B&B bereikt u over het privé-gedeelte van uw woning.

Deze kenmerken van een zelfstandige woning gelden ook voor ruimten die anders benoemd worden, zoals studio’s of souterrains. Een zolder is in principe geen verblijfsruimte. Alleen als u met een bouwvergunning de zolder tot verblijfsruimte hebt verbouwd en aan de eisen van die vergunning voldoet, kunt u deze als B&B gebruiken, als het geen zelfstandige woonruimte is geworden. Tuinhuisjes, campers et cetera mogen niet voor gasten worden gebruikt, ook niet als B&B. Als u een onzelfstandige woonruimte (bijvoorbeeld een studentenkamer) bewoont, mag u deze niet gedeeltelijk of tijdelijk als een B&B verhuren.

Binnen een zelfstandige woning mag u niet zonder vergunning nog een zelfstandige woning bouwen.

Wat zijn de regels voor twee B&B’s in één gebouw?
 Als er twee (of meer) woningen zijn met elk een eigen B&B in één gebouw, dan moet elke B&B een eigen naam hebben en een eigen karakter. Elke woning moet een eigen hoofdbewoner hebben. De gastenverblijven van verschillende woningen mogen niet onder één naam worden aangeboden (op internet). Ze mogen ook niet door één persoon (of bedrijf) worden geëxploiteerd.

Sancties
Bij het overtreden van de regels kunnen alle gastenverblijven worden gesloten en riskeert u een hoge boete voor iedere woning waar de regels zijn overtreden.

Nachtregister
In het register vermeldt u:

  • naam en woonplaats van de gast
  • datum aankomst en datum vertrek
  • het soort identiteitsbewijs van uw gast. Een kopie is niet verplicht.

Veiligheid
Veiligheid voor u en uw gasten staat voorop. Als u zich aan de regels van B&B houdt, gelden de regels voor gewone woningen. U vindt tips om uw woning zo brandveilig mogelijk in te richten op de website van de brandweer.
In verband met de brandveiligheid mogen er maximaal vier slaapplaatsen worden gebruikt voor de gasten. Als er reclame wordt gemaakt voor meer dan vier slaapplaatsen of personen, is er geen sprake meer van een B&B, maar van een hotel. Ook als er meer dan vier gasten blijven slapen is sprake van een hotel. In dat geval gelden strengere brandveiligheidseisen.

Flip1
Level 1
Amsterdam, Netherlands

als je je listing aanmerkt als 'appartement' dan blokkeert airbnb niks. (m.a.w. als je een appartement hebt kan dat, en anders belazer je de boel...

Truus1
Level 2
Borculo, Netherlands

Hoi Flip,

 

Wat bedoel je precies?

Ik heb mijn woning ook als 'appartement' aangeduid maar de 60 dagen grens blijft gewoon staan hoor. Alles wat als 'zelfstandige woning' geadverteerd staat valt onder de 60 dagen - regel tenzij iemand kan aantonen dat hij een B&B-vergunning heeft. Of je moet je woning als 'kamer' aanduiden, maar dan belazer je de boel.

 

Groeten,

Truus

Sven14
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Truus1
Level 2
Borculo, Netherlands

Ik heb over deze regel vorig jaar al contact gehad met de Gemeente Amsterdam, toen de nieuwe huisvestingsverordening van kracht ging. Deze regel geldt alleen voor mensen die hun eigen woning, dat wil zeggen de woning die hun hoofdverblijf is, verhuren. Het is je hoofdverblijf als je op dat adres staat ingeschreven in Amsterdam.

Ik heb zelf een pied-a-terre (dus 2e woning) in Amsterdam, waar ik niet ingeschreven sta (mijn hoofdverblijf is elders). Ik verblijf daar maar een paar dagen per week vanwege mijn werk. De overige dagen verhuur ik het via Airbnb. Ik mag dat onbeperkt doen, voor mij geldt die limiet van 60 dagen niet.

Ik hoop dat Airbnb hier rekening mee gaat houden, want de vrijstelling geldt dus in mijn geval ook (terwijl ik geen B&B heb). Dat zal dan waarschijnlijk via hun, nader aan te geven, notificatieprocedure gaan lopen.

Nima5
Level 2
Amsterdam, The Netherlands

Beste Truus, Wat u nu zegt klopt niet. Een woning mag volgens de regels van 2016 niet eens op Airbnb staan tenzij je er staat ingeschreven als hoofdbewoner!

Truus1
Level 2
Borculo, Netherlands

Huh? Waar staat dat?

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf