Verzekering

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Verzekering

Een woning of deel ervan verhuren via Airbnb kan problemen opleveren met de opstal- en/of inboedelverzekering.

Het is meestal niet toegestaan onder de bestaande polisvoorwaarden, dus dan komt de dekking van de polis in gevaar.

Er zijn maar enkele verzekeringsmaatschappijen in Nederland die woonhuisverzekeringen aanbieden, waarbij de dekking bij toeristisch verhuur is geregeld. Google maar eens op "verzekeringen airbnb" om ze te vinden.

Airbnb zelf biedt "verhuurders garantie", maar dat moet uitsluitend als secundaire dekking van schade worden beschouwd,  bovenop een al   bestaande verzekering . In de praktijk zijn er nogal strikte regels om bij Airbnb een claim in te dienen en is het moeizaam om (totale) schade vergoed te krijgen.

 

Dus: brandt je huis af door toedoen van een gast en je hebt geen adequate opstalverzekering (korte termijn of toeristisch verhuur toegestaan) dan wordt in het ergste geval niets uitgekeerd !

 

11 Antwoorden 11
Sineke0
Level 10
Mill, Netherlands

Dankjewel voor je bericht Emiel en ik heb mijn verzekering ASR gebeld. Het is in mijn geval verzekerd maar niet als de verhuur langer duurt dan 17 weken en dat doet het wel. Dus ik ga nu zoeken naar een opstal/inboedel verzekering die dit wel dekt.


Ik was er eigenlijk als vanzelfsprekend vanuit gegaan dat dat wel goed zat omdat het een gedeelte van mijn woonhuis is.

 

Mijn verzekeringsagent zei ook hoe de verzekering zou kunnen weten of er langer dan 17 weken is verhuurd en dat is alleen via airbnb te zien of mijn bankrekening. Ik wil die gok niet wagen en ga dus op zoek. 

Mocht er iemand een tip hebben welke verzekering dit tegen een redelijk tarief wel verzekerd , dan lees ik het graag 🙂 

 

Oh ja , volgens hem ging het alleen om de opstal en inboedel dus niet over de WA want dat zouden mensen zelf moeten hebben of een overeenkomst maken met iets over "op eigen risico verblijven" .

Dat vermeld ik er wel altijd bij als mensen met kinderen komen mbt ons zwembadje en trampoline dat er zeer zorgvuldig opgelet moet worden en kinderen niet alleen bij het zwembad mogen.

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Sineke0 

 

Het is inderdaad  max 17 weken bij ASR als je de extra dekking voor verhuur /Airbnb hebt afgesloten.

 

Naast door jou genoemde "controle" op die 17 weken is er natuurlijk de Toeristenbelasting, die ook verplicht om een gastenoverzicht bij te houden.

 

 

Bij 1 verzekeringmaatschappij las ik dat bij schade een jaaroverzicht van Airbnb meegestuurd moet worden ter controle van de verhuurde dagen.

 

 

WA: Airbnb biedt de "Host protection Insurance", maar daar zou ik niet blind op varen.

Ik heb in mijn WA een clausule staan dat ik ook verzekerd ben in hoedanigheid als verhuurder van woonruimte.

 

Voor de liefhebbers:

https://www.airbnb.nl/help/article/296/hoe-gaat-een-verzekering-voor-huiseigenaren-samen-met-host-pr...

 

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Bijgaand nog een artikel van vergelijkingssite Pricewise (is wel uit 2019, dus niet helemaal up-to-date): https://www.pricewise.nl/blog/airbnb-verhuren/

Sineke0
Level 10
Mill, Netherlands

Onbezorgd uw woning verhuren

Ook het verhuren van uw woning is verzekerd met onze Inboedelverzekering.

U mag uw hele woning of maximaal 4 kamers voor onbepaalde tijd als woonruimte verhuren. Verhuur aan toeristen mag maximaal 300 dagen per kalenderjaar. U kunt de verhuur zelf regelen of via een boekingssite als Airbnb.nl of bedandbreakfast.nl. Zorg er wel voor dat u altijd een verhuurovereenkomst afsluit.
 
Dit is van Centraal Beheer en dat komt toch goed in de buurt. Ik heb er toch veel te makkelijk over gedacht want ook weleens mensen , die ik buiten airbnb ken , hier laten verblijven zonder verhuurovereenkomst. Tja dat zie ik dan meer als kennissen die bij je logeren maar wel wat betalen. 
Weet je Emiel , de inboedel daar kom je nog wel overheen maar de opstalverzekering dat is het allerbelangrijkst en de WA. Mijn broer zei weleens , als een Nederlander bij jou van de trap valt kun je er misschien mee weg komen met een bos bloemen maar als een Amerikaan er vanaf valt kan het een heel ander verhaal zijn. Waarop ik zei , ja maar daar zorgt AirBnB voor want die beschermen je daarvoor. 
Fijn om te lezen dat jij dat extra in de WA verzekering hebt staan , daar ga ik ook achteraan en desnoods stap ik over naar een andere verzekeraar. 
 
Al met al geeft het me een bijzonder onrustig gevoel en ik ga morgen (straks) gelijk actie ondernemen.
 
Nogmaals dank Emiel voor deze eye-opener voor mij !!
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Sineke0 

Inderdaad is Centraal Beheer 1 van de maatschappijen die verder gaan dan de gemiddelde verzekeraar. Hopelijk realiseren veel  mensen zich nu dat een standaard woonverzekering  niet voldoende is wanneer mensen via Airbnb oid in je huis komen logeren.

 

 

Sineke0
Level 10
Mill, Netherlands

Nou moe ik had een heel stuk getypt en weg is het 😞 

 

Heel aardige mevrouw heeft me geholpen bij Centraal Beheer en opstal/inboedel verzekering is gedekt en zelfs in de WA-voorwaarden staat vermeld je verzekerd bent wat betreft mensen die in jouw huis een ruimte huren.

Nogmaals bedankt en ik hoop dat veel mensen dit bericht ook zullen lezen.

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Sineke0 
bedankt voor de tip van CB.
Ik zag dat er een maximum geldt van 300 dagen. Dat zal meestal wel voldoende zijn

 

Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

@Emiel1  Dank voor de tip. Centraal gebeld en alles opgelost. Top tip.

 

Groetjes Katja

Groetjes Katja
Thomas2376
Level 2
Koksijde, Belgium

Deze kwestie heeft mij ook een paar weken kopzorgen bezorgd.

 

In België biedt o.a. Argenta geen brandverzekering aan aan Airbnb hosts. Ik heb zelf moeten doorvragen om dit te weten te komen.

 

Na flink wat zoeken ben ik bij KBC verzekeringen beland en die verzekeraar doet het wel. Het is belangrijk om de verzekeraar te melden dat je occasioneel via Airbnb verhuurt en dat de verzekeraar afstand van verhaal doet op de huurder/gast.

 

De 'afstand van verhaal-clausule' moet in de polis staan. Die betekent namelijk dat je gedekt bent in geval dat de huurder zelf geen brandverzekering heeft.

Bedankt voor de tip!!
Ik ben zojuist overgestapt naar Centraal Beheer omdat het bij Ohra niet gedekt was inderdaad. 

Zo'n huurovereenkomst, heeft iemand daar toevallig een voorbeeld van?

Laat maar.
Even gebeld met Centraal Beheer en een aparte huurovereenkomst is niet nodig. Dit geldt alleen als je niet via een site als Airbnb verhuurt.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf