Vraag ivm brandveiligheidsattest (België)

James1360
Level 2
Sint-Katelijne-Waver, Belgium

Vraag ivm brandveiligheidsattest (België)

Wij zijn aan het bekijken of wij een kamer in onze woning nu en dan kunnen verhuren via AirBnB. Het betreft hier een zolderkamer zonder sanitaire voorzieningen. De gasten zouden gebruik kunnen maken van de badkamer en andere kamers in onze woning. Dit gedeeld met ons.

 

Nu is de vraag of er een brandvetragende deur moet voorzien worden voor de slaapkamer of moet dit niet omdat ze gebruik kunnen maken van heel de woning?

 

En hoe zit het met een tweede evacuatieroute? De zolder is bereikbaar via een vaste trap. Aan zowel de voorzijde als de achterzijde is een veluxraam voorzien. De voorzijde geeft rechtstreeks uit aan de straatkant, dus gemakkelijk bereikbaar voor de brandweer.

 

Kan iemand mij hier even advies geven?

 

Alvast bedankt,

 

James

6 Antwoorden 6
Katrien4
Level 3
Dessel, Belgium

Hallo James,.

Ik heb ook een zolderkamer in mijn huis, waarvoor ik dacht dat er een brandtrap zou moeten voorzien worden. Maar ik heb Vinçotte aangesproken. Deze mensen komen kijken en geven jullie heel duidelijke uitleg over wat precies nodig is. Het is wat afhankelijk van huis tot huis (zoals je zelf zegt: wat is de toegankelijkheid voor brandweer). Heel belangrijk is dat de elektriciteit in orde is (geen aftakkingen van leidingen van de verdieping eronder) een brandblusapparaat, een rookmelder, een blad met ontsnappingsroute.

Heb je deze dingen al in orde, dan is de kans al vrij groot dat ze maar één keer moeten komen om in orde te zijn. Ze moeten sowieso komen om in orde te zijn voor verhuur en de prijs valt echt wel mee.

In hoeverre de rest van je woning wordt gecontroleerd, daar heb ik geen ervaring in. Bij mij gaat het om verhuur van de volledige woning.

Veel succes,

Katrien

James1360
Level 2
Sint-Katelijne-Waver, Belgium

Alvast bedankt voor de info. Het is een beetje zoeken tussen alle verplichtingen en regels, maar ik denk dat het wel goed komt. 🙂

Hey Katrien

 

Was er ook controle op vlak van de brandwerendheid van de wanden van de aanliggende woningen?
Had je hiervoor attesten die dit konnen aantonen? of was dit niet zo belangerijk voor Vincotte?

 

Alvast bedankt voor uw antwoord

groetjes

Dag Katrien,

 

Ik zit nu ook met die vraag. Heb jij er ondertussen een antwoord op?

 

Groetjes

Caroline

Yda0
Level 1
Ghent, Belgium

Hallo,

Ik las dat een brandveiligheidsattest nu verplicht is? Enige idee hoe ik dit kan bekomen?
IK heb een nieuwbouw appartement dus in principe zou alles in orde moeten zijn als het op brandveiligheid aankomt.
Ik lees ook dat er een plan met evacuatieroutes moet zijn en een handleiding in verschillende talen.. Moeten wij dit zelf opstellen?

Katrien4
Level 3
Dessel, Belgium

Hi Lau,

Mijn woning heeft geen gemeenschappelijke muren met de buren, maar over de wanden is niets gezegd.

Als je iemand laat langskomen van Vinçotte laten ze het je wel weten.

 

Yda,

attest is te verkrijgen via Vinçotte. Er bestaan nog andere bedrijven die dat attest kunnen afleveren.

Ik heb in elke kamer eenzelfde grondplan van dat verdiep hangen met daarop de vluchtroute aangeduid vanuit die bepaalde ruimte. De meertalige handleiding kun je gemakkelijk op internet vinden onder "richtlijnen bij brand". Dat is een enkel blad dat je ook aan de muur hangt.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf