advertentie geschorst, wat nu ?

Alex7492
Level 2
Oud Ade, Netherlands

advertentie geschorst, wat nu ?

Hallo,

Ik ben sinds augustus 2020 host op airbnb en het gaat hartstikke goed. Iedereen wilde afgelopen jaar toch graag er tussenuit en dus gingen de reserveringen al gauw lekker lopen. Soms met gasten die je liever niet wilt ontvangen (jeugd die lak hebben aan coronaregels en/of huisregels), maar ook veel fijne en achteraf heel blije gasten. Gevolg is, dat ik sinds januari superhost ben. Top !

Maar nu ben ik plotseling en zonder enige waarschuwing geschorst. Mijn advertentie althans 😉 Afgelopen vrijdag is mijn advertentie gedeactiveerd, mijn kalender geblokkeerd, ik ben sindsdien niet zichtbaar en dus ook niet boekbaar voor gasten. Natuurlijk vrijdag gelijk een bericht naar klantenservice, maar dat werd niet beantwoord en gewoon gesloten. (?) Vervolgens zaterdagochtend weer gemaild en daar kreeg ik gelijk respons op, er zou naar gekeken worden. 5 uur later een berichtje dat het naar de juiste afdeling ging en verder oorverdovende stilte. Ik hoor helemaal niets, er gebeurt helemaal niets. Ik mail 2/3x per dag, geen enkele reactie. Natuurlijk ook elke dag gebeld met klantenservice. Eerst ging het naar een hogere afdeling, toen werd er onderzoek naar gedaan, we sturen een bericht, er is een investigation gaande, we geven het door dat u weer gebeld heeft, u wordt zo teruggebeld, enz, enz. Heel vriendelijk allemaal, maar de praktijk is, dat mijn advertentie inmiddels al 3 dagen geschorst is en ik krijg niet te horen waarom. Ik krijg zelfs helemaal geen antwoord. Is er iemand die enig idee heeft, waar dit om gaat ? Hoe krijg ik contact met iemand die me wel helpt ? Hoe krijg ik mijn advertentie weer geactiveerd ? En even voor de duidelijkheid : 100% responsgraad, 4,9 als beoordelingsscore en 0,0% annuleringspercentage, dus alles is in orde. Iemand dit ook meegemaakt ? Tips ? Wie kan mij helpen ? Alle input is welkom !

 

20 Antwoorden 20
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Alex7492 

Ik zie twee advertenties in je profiel (die lijken dezelfde accommodatie te zijn ?).

Deze twee advertenties zijn beide niet (meer) actief.

Als Airbnb je (tijdelijk) schorst is er meestal iets aan de hand, denk bijv. aan:

- Klagende gast(en), buren, anderen

- Geen licensie van (lokale) overheid of geen toestemming oid voor verhuur

- Poging om buiten Airbnb om te verhuren aan Airbnb gast

- Onveilige situatie gerapporteerd

- Camera's aanwezig die niet in de advertentie staan

- Advertentie komt niet overeen met werkelijkheid

 

Meestal heeft de host wel een idee waar de schoen wringt.

 

Je zult moeten wachten op het onderzoek. Kan wel 7 dagen duren voordat advertentie weer actief is (indien niets aan de hand).

Alex7492
Level 2
Oud Ade, Netherlands

@Emiel1  Hartelijk dank voor je reactie ! Het is inderdaad dezelfde accommodatie, maar met verschillende annuleringsvoorwaarden. Kon het niet in 1 advertentie doen. Of wist niet hoe 😉

Ik had geen idee wat er aan de hand was, maar nu ik jouw lijstje zie kan het alleen de eerste optie zijn want de rest is volgens mij sowieso niet van toepassing. En dan denk ik ook wel te weten om wie het gaat. Maar waarom krijg ik dan niet gewoon info van airbnb ? En is dit dan de standaard procedure voor zoiets : mij niet informeren, mij niets vragen, maar me er wel gewoon afknikkeren ? Ik vind het nogal wat ..

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Alex7492 

Op de Engelstalige community staan vergelijkbare zaken en inderdaad:

Bij een klacht gaat de advertentie "op slot" en wordt er geen of nauwelijks informatie gegeven anders dan:

"Het wordt onderzocht" . Rare procedure, maar het is zoals het is. Als Airbnb klantenservice na enige tijd nog steeds geen informatie geeft, dan kun je evt. Twitter proberen, account: AirbnbHelp

Alex7492
Level 2
Oud Ade, Netherlands

@Emiel1 

  Weer zeer bedankt voor je reactie, ik ben erg blij antwoorden te krijgen, dus ik vraag/praat nog even door als je het niet erg vindt 😉 Ik heb de Engelstalige community bezocht en ben me rot geschrokken van de verhalen. Bovendien ben ik  eerlijk gezegd "flabbergasted" dat dit echt de procedure is. En misschien ben ik naief, maar ik vraag me dan af : Hoe kun je nou een klacht van een gast onderzoeken zonder onderzoek bij de host/accommodatie ?!

Op deze manier ben je als verhuurder dus vogelvrij, want elke rancuneuze gast kan zo (al is het tijdelijk, maar dat moet je maar hopen) jouw accommodatie van airbnb gooien. Dat kan toch niet de bedoeling zijn ? Je wordt toch superhost omdat je goed voor je accommodatie en gasten zorgt en met aandacht verhuurt ...

 

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Alex7492 

Zoals je bij gelijksoortige gevallen op de EN community hebt kunnen lezen ben je als host behoorlijk de sigaar als er geklaagd wordt. Soms wordt niet alleen de advertentie op non-actief gezet,  maar worden ook lopende(!) en aankomende reserveringen door Airbnb per direct ge-annuleerd. Dus inderdaad....vogelvrij, superhost of niet !

Hopelijk loopt jou "zaak" met een sisser af.

Alex7492
Level 2
Oud Ade, Netherlands

@Emiel1 

Ik hoop het ook, maar zover is het nog niet helaas .... Ik houd je gewoon maar op de hoogte : Inmiddels dag 6 van mijn schorsing en ik hoor nog altijd niets van airbnb. Ik ben opgehouden met bellen, want dat heeft geen enkele zin.

Ik heb wel iets ontdekt : Als je via de website contact wilt opnemen, zie je dat je al contact hebt opgenomen en zie je ook (wat je dus in de berichtenwisseling zelf niet ziet) welke referentie airbnb aan de communicatie heeft gehangen. Een nummer en verblijfsdata. Ik weet nu dus om welke reservering het gaat en het zou wel heel teleurstellend zijn als airbnb de oren naar deze meneer laat hangen. Zeer gestresst en zelfs agressief tegen mij persoonlijk, deze man. Eigenlijk zou airbnb hem moeten schorsen ipv mij.

 

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

Hallo @Alex7492 

 

Jeetje dit is echt heel naar, logisch dat je heel erg geschrokken bent! Echt heel oneerlijk dat ze je zomaar blokkeren en er alleen naar de gast geluisterd wordt en niet naar de host.

 

Hopelijk wordt dit snel opgelost...

Alex7492
Level 2
Oud Ade, Netherlands

hoi @Wim-En-Lia0 en @Emiel1 

Het is helaas nog steeds niet opgelost, maar ...

Ik heb inmiddels contact gehad. Gisteravond een mail van de afdeling safety met de mededeling dat ik vandaag om 12 gebeld zou worden om mijn verhaal te doen. Ging inderdaad om deze agressieve meneer. Verhaal gedaan en men zou erachteraan gaan om ons zo snel mogelijk weer online te krijgen. Inmiddels net weer een mail dat het toch nog een paar dagen gaat duren omdat ze nog verder moeten onderzoeken. Werd gerustgesteld met de mededeling dat hij ook geschorst is. Pfff dat zal hem wat uitmaken zeg 😞 

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Alex7492 

Mooi dat er wat vooruitgang is. Zoals ik al aangaf weet de host vaak al wel waar de schoen wringt als Airbnb blokkeert.

1 "foute" gast is al genoeg voor veel narigheid. Hopelijk is je advertentie snel weer online.

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

@Alex7492  Hopelijk wordt het vandaag voor je opgelost, dat zou onderhand wel mogen...

test. een eerdere reactie werd verhunderd.

ik probeer het nogmaals.

 

beste Alex, 

ook ik ben geschorst door Airbnb. ik heb mails gestuurd via de app gecommuniceerd en via de community een bericht geplaatst. allen met het zelfde resultaat, zaak gesloten zonder verdere uitleg. Mij wordt verweten een gast op basis van nationaliteit te hebben geweigerd. met andere worden discriminatie. ik ben zeer geschokt en aangeslagen van een dergelijk verwijt. geen haar op mijn hoofd die discrimineert op basis van wat dan ook. ik moet gissen om welke aanvraag het gaat, het verzoek op inzage dossier wordt simpelweg niet op gereageerd. ik ben dus erg benieuwd hoe jij het contact met de afdeling safety tot stand hebt weten te brengen. kun jij mij dat alsjeblieft vertellen?

 

alvast veel dank, 

San

Alex7492
Level 2
Oud Ade, Netherlands

@S135 Hoi San,

Helaas kun je zelf niets in zo'n geval. Je krijgt namelijk gewoon geen respons. Ik ben na 6 of 7 dagen blokkade benaderd door safety. Ik kwam er ook achter om welke reservering het ging en kon me daardoor voorbereiden op mijn 'verhoor'. Ja echt, een verhoor. In het Engels. Zonder enige info. Bizar.

Zo kwam ik erachter : Als je via het helpcentrum contact wilt opnemen, zie je dat je al contact hebt opgenomen en zie je ook (wat je dus in verdere berichtenwisseling niet ziet) welke referentie airbnb aan de communicatie heeft gehangen. Een nummer en verblijfsdata in mijn geval.

Ik hoop dat deze info je van nut is, succes !

S135
Level 2
Netherlands

hi Alex dank je wel. ik hoop maar dat airbnb zich gaat verdiepen in deze kwestie. ik kan nog steeds niet vinden waarover het gaat maar dat maakt ook feitelijk niets uit aangezien het simpelweg niet kan dat ik iemand op die basis of reden ; discriminatie, heb geweigerd.  misscommunicatie  ja dat is mogelijk wanneer iemand uit Kenia een reserveringsaanvraag doet en ik die weiger omdat we in een lockdown zitten en ik vergat mijn agenda te blokkeren...en anders zit er niets anders op dat melding te doen bij de autoriteit persoongegevens aangezien ik niet in een data base van een multinational of feitelijk waar dan ook onterecht aangezien wordt voor iemand die discrimineert.

 

nogmaals dank, met groet, 

San

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf