annulatie in de late namiddag

Guido-En-Odette0
Level 2
Herent, BE

annulatie in de late namiddag

Gisteren had ik een annulatie om 6.27pm

Ik vroeg mij af of dat niet erg laat is om te annuleren.   Tot hoe laat mogen gasten annuleren.

Ik woon kort bij een universiteitsstad en studenten boeken als backup een airbnb kamer.   Vervolgens heb je een annulatie.
Je hebt je wel even ingezet om alles klaar te zetten en je kon niemand anders ontvangen.

Graag wat advies.

#annulatie

 

7 Antwoorden 7
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Guido-En-Odette0,

 

Je hanteert flexibele annuleringsvoorwaarden.

Verder kan feitelijk iedere gast tot aan de dag van vertrek annuleren.

En afhankelijk van je annuleringsvoorwaarden, krijg je hier dus een vergoeding voor.

 

Dus als je dat niet wilt, dan andere annuleringsvoorwaarden kiezen.

 

Succes!

Bedankt Cor.  Ik ga dat eens herbekijken.

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

Om dit soortsituaties te voorkomen heb ik bij ons als annuleringsvoorwaarden "streng" ingesteld.

 
Streng
Volledige restitutie wanneer je binnen 48 uur na het reserveren annuleert, mits de incheckdatum ten minste 14 dagen later is. 50% restitutie wanneer je ten minste 7 dagen voor het inchecken annuleert. Geen restitutie wanneer je minder dan 7 dagen voor het inchecken annuleert. undefined
Marianne283
Level 3
Sittard, Netherlands

en om het helemaal ingewikkeld te maken, dit overkwam mij vandaag:

 

Ik heb de meest flex. annuleringsvoorwaarden, dus elke annulering minimaal 24 uur vooraf aan de inchecktijd (17.00 ) is gratis voor gasten. Ik heb een reservering voor vanavond voor 1 persoon, 1 nacht. Ik kreeg vanmorgen om 09.30 uur een wijzigingsverzoek om de datum van vandaag om te zetten in een datum eind februari. Als ik dit goedkeur krijg ik voor vanavond dus geen geld en ik kan de kamer ook niet meer aan anderen verhuren, te korte tijd hiervoor.

Ik heb het dus geweigerd, de doorslag om toch te weigeren was dat de gast geen begeleidende info erbij gaf, ik kreeg alleen het airbnb berichtje dat er een verzoek gedaan was. Als de gast mij via een berichtje persoonlijk benaderd zou hebben zou ik het misschien nog hebben toegestaan, maar nu niet en  voel me daar niet lekker bij.....

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Marianne283,

 

En daar heb je helemaal gelijk is. Want dit is namelijk een bekende truc van gasten om nagenoeg gratis onder een reservering uit te komen.

 

Sommige gasten weten namelijk heel goed hoe de annuleringsvoorwaarden van Airbnb werken.

Dus een reservering die aanvangt binnen een periode, dewelke het verlies van een deel van de reserveringskosten, met zich mee zal brengen. Trachten te wijzigen naar een periode, waarin dit nog niet het geval is (dus de reservering verschuiven naar de toekomst). En op het moment dat de verhuurder dit geaccepteerd heeft. Dan kunnen ze vervolgens de reservering nagenoeg kosteloos annuleren. Volgens mij zijn ze dan alleen de Airbnb huurder service kosten kwijt.

 

Het is natuurlijk ook heel vreemd, dat de huurder hier niet verder met je over communiceert. Met betrekking tot de achterliggende reden.

Helaas wil dit nog niet zeggen, dat hiermee het probleem opgelost is.

De gast zal de mogelijkheid krijgen, om een recensie achter te laten (raar maar waar). Dus moet je maar afwachten wat dit voor je gaat betekenen.

En de gast kan altijd nog trachten een beroep te doen op “verzachtende omstandigheden” (Bij Airbnb). En dan ben je helaas ook vaak alsnog de klos.

 

Laten we hopen dat het allemaal goed voor je uitpakt.

En dan maar afwachten of de klant alsnog op komt dagen vandaag.

Er is immers nog steeds een geldige reservering.

Airbnb heeft mij betaald.  Ik ga ervan uit dat dan zo blijft (?)    Dat er niet nog een staartje komt.

Maar inderdaad als je zomaar huppeldepup kan annuleren, dan doe je maar op.  Je hebt als gast dan niets te verliezen.
Een ander geval deed zich voor dat een student een nachtje boekje voor het geval hij  geen KOT zou vinden.  Hij liet mij weten dat het in orde was.  Hij had van de eerste dag een KOT.

Hij vroeg geen annulatie aan.  Een beleefde correcte reactie.

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Guido-En-Odette0,

 

Airbnb kan per definitie niets terugvorderen van een eerder gedane uitbetaling.

Wel kunnen zij eventueel geld inhouden op een volgende uitbetaling, maar dat is hier niet aan de orde. Want de gast annuleert immers binnen de 24 uur van je flexibele annuleringsvoorwaarden, en dan krijg je dus de eerste nacht uitbetaald. Aangezien het een reservering van 1 nacht was. Krijg je dus het hele bedrag, behalve eventuele schoonmaakkosten.

 

En die student heeft het inderdaad netjes geregeld. Die wist kennelijk van tevoren waar die aan begon, toen er geboekt werd.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf