annulering door gast, boete voor verhuurder door annulering gast

annulering door gast, boete voor verhuurder door annulering gast

Hallo, mijn gast heeft geannuleerd, wegens bijzondere omstandigheden. Nu moet ik de gast terugbetalen voor de nachten die ze niet kunnen verblijven. Terwijl ik mijn accomodatie niet kan verhuren, omdat ik er niet ben om eventuele nieuwe gasten in te checken. Heeft iemand dit ook al eens meegemaakt? 

gr. Els

 

1 Antwoord 1
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Elsa49,

 

Wij hebben dit zelf gelukkig nog niet mee mogen maken. Maar zo werkt helaas het Airbnb spelletje wel.

Uit je woorden begrijp ik dat de gasten al gearriveerd waren. En dat ze door omstandigheden dus eerder vetrokken zijn.

Het is geen boete, maar gederfde inkomsten. En afhankelijk of Airbnb de uitbetaling al gestart had, moet je dus eventueel (een deel) terugbetalen of houden ze het in op de volgende uitbetaling(en).

 

1 (eventueel zelfs nagemaakt) briefje van de dokter is voldoende om voor ‘verzachtende omstandigheden’ in aanmerking te komen.

 

En dan blijft de verhuurder dus achter met een lege accommodatie, die op dergelijk korte termijn wellicht niet meer te verhuren zal zijn.

Het is helaas niet anders.

 

Wij hebben 2 maal te maken gehad met een (mogelijke) annulering (beide veroorzaakt door medische omstandigheden). En gelukkig is dat voor ons in beide gevallen redelijk goed afgelopen.

1 maal kregen we de helft van de verhuursom (maar we hadden dan ook geen kosten omtrent deze reis). En in het andere geval kwamen andere bevriende personen. Dus ging de reis gewoon door.

 

De praktijk is helaas meestal, dat de verhuurder met lege handen achterblijft.

Ik heb zelfs wel eens een stukje gelezen, waar een gast na 11 maanden sinds verblijf. Nog probeerde geld terug te vorderen van de verhuurder, vanwege een wazige reden!

 

Feitelijk kun je de verhuurinkomsten pas als echte inkomsten beschouwen, als de (positieve) recensies eenmaal gepubliceerd zijn.

 

Nog even een toevoeging: Als de gast annuleert op of na de dag van aankomst, dan kan die ook nog eens een recensie achterlaten! Dus daar schuilt ook nog een risico in!

 

Succes!

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf