annulering

Jan-Kees0
Level 1
Lies, Netherlands

annulering

Goedemiddag,

 

Afgelopen week wilde een huurder ons appartement reserveren voor zomer 2018. Het appartement was echter via een ander boekingssysteem al geboekt en daarom heb ik het verhuurverzoek geannuleerd. De huurder heeft echter al betaald aan Air bnb en wil graag haar geld terug. Hoe kan ik deze situatie het beste oplossen en wat is mijn rol als verhuurder hierin?

 

Met vriendelijke groeten

 

Jan Kees

4 Antwoorden 4
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Hallo Jan Kees,

 

U schrijft over "verhuurverzoek gennuleerd", dat is onduidelijk. Als het alleen een reserveringsaanvraag is, dat kunt u deze afwijzen en wordt er ook niets betaald door de gast. Als het een geaccepteerde reservering is, dan kan deze worden geannuleerd door 1 van beide partijen.

 

BIj annulering wordt de (toekomstige) financiele transactie bijgewerkt voor beide parijden. U (en uw gast)  kunnen deze vinden binnen het eigen account onder "transactiegeschiedenis" (check dit).

 

NB

Als u als verhuurder annuleert gelden de volgende regels voor de gast:

https://www.airbnb.nl/help/article/170/what-happens-if-my-host-cancels-my-reservation

Hier staat oa:

"Mocht je reservering over meer dan 4 weken plaatsvinden, dan wordt het bedrag dat je betaald hebt automatisch gerestitueerd." Dus uw gast zou (automatische) volledige restitutie moeten krijgen.

 

 

Met vriendelijke groet,

Emiel

Edwin---Karin0
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Hallo Emiel, gast heeft gereserveerd voor 4 nachten maar vriendin wil niet mee. Hij heeft al betaald aan A. en mij gebeld om te annuleren en wil zijn geld terug. Ik heb gezegd dat hij moet annuleren bij AirBnB. Dat kost hem 50% boete zegt hij. Nu wil hij dat ik annuleer maar dan kost mij dat 50$ plus "slechte aantekening". Dus ik ga niet annuleren. Hoe gaat dit nu verder?

Dank voor je eventuele antwoord, Edwin Amsterdam

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Hallo,

 

De gast heeft geboekt en er is dus een reservering. Dat de gast "zijn vriendin niet mee wil" is niet uw probleem. Gast moet dus zelf annuleren. Hij is sowieso de Airbnb servicekosten kwijt. Verder hangt het af van uw annuleringsvoorwaarden wat hij moet betalen, ik vermoed dat dat die 50% is, die door gast "boete" genoemd wordt.

 

Na de annulering verschijnt de financiele afwikkeling in uw beider transactie-geschiedenis. U kunt evt. gast tegemoetkomen door prijs bij annulering ("boete") te verlagen (zie optie bij reservering: "geld sturen of vragen"). Maar dat is geheel aan u.

 

Nog andere opties misschien te overleggen met gast:

- Boeking wijzigen naar 1 persoon,  gast komt alleen ?

- Boeking wijzigen naar andere periode, zodat vriendin wel mee komt ?

 

Succes en met vriendelijke groet,

Emiel

Ingeborg0
Level 2
Antwerp, Belgium

Hallo Jan-Kees,

Omdat dit te vermijden in de toekomst kun je de kalenders van de verschillende boekingssystemen naar elkaar exporteren en importeren, zo is je kalender steeds up to date en zijn dubbele boekingen niet mogelijk.

Groetjes,

Ingeborg

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf