gasten die niet op mijn schrijven reageren binnen de 24 uur tijd

Karin206
Level 2
Kalmthout, Belgium

gasten die niet op mijn schrijven reageren binnen de 24 uur tijd

Nou heb ik toch eens een vraag hier,hoe is het mogelijk als ik gewoon binnen

de 24 uur reageer op een aanvraag van gasten,ik toch een straf opgelegd krijg

dat ik niet gereageerd heb op hun schrijven.

En dat is nog niet alles,de datum die gasten aan hadden willen komen moet ikgeheel

onverwachts naar de begrafenis van mijn plotseling overleden tante,dus die reservering kan daar door

niet door gaan en er is nog een reden waarom het niet door kan gaan,want die mensen willen met

maar liefst vijf honden komen,en dat terwijl er in mijn advertentie staat,dat er niet meer als twee honden

kunnen in mijn appartement!!

Maar toch wordt ik gestraft en worden mijn data's geblocked  en dat is nog niet alles,

ook moet ik bij de eerst komende boeking die ik ontvang een boete betalen omdat ik geannuleerd heb.

Ook komt erbij mijn advertentie te staan dat ik 1 jaar lang geen superhost kan worden.

Is dit de manier hoe airbnb met hun huurders omgaan?

Ik reageer altijd vrijwel gelijk als iemand mij een aanvraag doet of een vraag heeft en dat ik  deze keer

dus ook gewoom gedaan,heb niet voor niks 100% respons op mijn profiel staan.

En al de klanten die tot nu toe bij mij geboekt hebben,hebben me met alles 5 sterren gegeven,en dan wordt

ik nou zo behandeld door airbnb,klopt voor geen meter toch!!

Als ik nou inderdaad niet gereageerd had en dat nooit op tijd doe,snap iklangs de ene kant deze reactie wel,

maar dit is niet zo,helemaal niet zelfs.

Een helpline heb ik ook al ingeschakeld maar ik krijg helemaal geen antwoord.

Vind dit niet echt een positeive manier van zaken doen eerlijk gezegd,als zelfs een overlijden wordt weggevaagd

of dat het een smoes is.

Ik heb gehandeld volgens de normen van airbnb,alleen die gasten reageerde niet op mijn schrijven,ja drie dagen later

maar toen was de aanvraag al verlopen en krijg ik van airbnb te horen dat ik niet gereageerd heb en zijn de gevolgen zoals hierboven beschreven

voor mij.

Maar intussen stierf mijn tante plotseling en dat heb ik die gasten gelijk geschreven en ook dat er in mijn appartement geen 5 honden toegelaten zijn,

maar ook daar heb ik niks op terug gekegen,maar die dagen zijn dus wel geblockt nou,wat ik op zich voor het moment niet zo erg vind,maar

die andere sancties daar heb ik wel problemen mee.

Ik hoop dat deze beslissing van airbnb terug gedraait wordt,want anders weet ik niet of ik nog wel een huurder wil blijven op deze manier.

 

Wie kan mij hier bij helpen?

 

Mvg Karin

 

 

 

7 Antwoorden 7
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Hallo @Karin206 ,

Airbnb is een online platform met stricte regels. Op een vraag moet u binnen 24 uur reageren (voor behoud responstijd)  en een reserverings aanvraag moet u binnen 24 uur accepteren of weigeren.

Doet u dat laatste niet, dan worden data geblokkeerd (overigens ook zelf weer vrij te geven). Bij annulering worden data ook geblokkeerd, maar zijn dan niet weer vrij te geven EN wordt een boete opgelegd. (Overigens met bepaling tot kwijtschelding, lees:https://www.airbnb.nl/help/article/990/i-m-a-host--what-penalties-apply-if-i-need-to-cancel-a-reserv...).

 

Een annulering kan wegens "verzachtende omstandigheden" bij Airbnb worden aangekaart, om de boete etc teniet te doen. Maar ook dat moet u zelf doen.

 

Zo zijn de spelregels en als u het ergens niet mee eens bent, dan kunt u dat voorleggen aan Airbnb.

Maar hier klagen over "hoe kan dat nou toch allemaal" heeft geen zin, zorg voor een zakelijke instelling en volg exact de regels, dan komt het meestal gewoon goed.

 

Met vriendelijke groeten,

Emiel

Karin206
Level 2
Kalmthout, Belgium

Hallo Emiel,

 

Bedankt voor jouw reactie.

Ik heb gelijk gerageerd op de aanvraag van die gasten maar kreeg pas drie dagen later antwoord van hen,heb toen intussen contact opgenomen met airbnb,waarop ik tot op heden nog steeds geen antwoord op heb gehad.

Dit was voor mij de eerste keer dat dit gebeurde,anders nog geen problemen gehad met aanvragen.

Ik heb me precies aan de regels gehouden,maar airbnb niet reageerd op mijn schrijven,zat er voor mij maar een ding op en weigeren omdat bleek dat ze 5 honden wilde meenemen en intussen tijd mijn dierbare tante overleed.

Had moeilijk die gasten voor een gesloten deur laten staan,dus ik moest wel weigeren,maar had ook liever eerst graag een antwoord gehad van airbnb,zodat die mij wijze raad hadden kunnen geven.

Maar helaas nu zijn de gevolgen voor mij,door een fout van een ander.

 

Mvg,

Karin

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Karin206

 

Helemaal eens met @Emiel1!

Ook duidelijk het verschil onderkennen tussen een ‘informatie-aanvraag’ en een ‘reserverings-aanvraag’. Dat is essentieël bij Airbnb!

 

Nog een tip: In je huisregels opnemen dat er maximaal 2 honden zijn toegestaan.

Dan had je jezelf in dit geval al kunnen beroepen op de reden: Gast is van zins mijn huisregels te gaan overtreden. Daarmee alleen al had je de reserverings-aanvraag van de gast kunnen weigeren.

Dus nog even buiten het tragische geval om van het overlijden van je tante (nog gecondoleerd trouwens).

Als je een bepaalde reserverings-aanvraag niet kan accepteren (om welke reden dan ook). Altijd eerst even contact opnemen met Airbnb. Zodat je precies weet waar je aan toe bent.

 

Zie het maar als een goede leer voor een volgende keer.

 

Als gasten met een reserverings-aanvraag niet binnen 24 uur reageren op essentiële vragen. Dan eerst even alle mogelijke communicatie kanalen proberen. En Airbnb erbij betrekken!

Want een reserverings-aanvraag moet nu eenmaal binnen 24 uur behandeld zijn (Accepteren of Weigeren).

 

Ps.
Je kunt ook nog een publieke reactie achterlaten bij die automatisch melding aangaande het annuleren. Zodat toekomstige huurders zich hier niet teveel aan hoeven te storen of bang van hoeven te worden (Wel even goed nadenken over de tekst, want je kan de tekst later niet meer aanpassen!)

 

Succes.

Karin206
Level 2
Kalmthout, Belgium

Hallo Cor,

Bedankt voor de condoleance.

Ik  had eerst contact opgenomen met iemand van airbnb,maar kreeg alsmaar geen antwoord,en tot op heden nog steeds geen antwoord gehad.

Ook had ik vermeld in mijn advertentie dat er maximaal 2 honden toegelaten zijn en ook in overleg met mij,heb het er nou maar voor de derde keer ingezet,zodat ze er zeker niet overheen lezen.

 

Ook heb ik iedere keer geprobeerd airbnb erbij te betrekken,maar als er niemand reageerd op mij schrijven,moet ik het wel zelf doen,anders hadden die gasten vandaag voor de deur gestaan en dat kan ook niet.

 

Ik wacht nog steeds vergeefs op antwoord van airbnb en vind dat toch wel erg vreemd moet ik zeggen,want heb al eens vaker een vraag gesteld en kreeg dan vrijwel dezelfde dag nog antwoord,maar nou dus nog steeds niet, met alle gevolgen van dien voor mij.

 

Ik heb gelijk op de aanvraag van die mensen gereageerd en  heb gevraagd hoeveel honden ze hadden en nog meer dingen,het heeft drie dagen geduurd eer er geantwoord werd en toen was de aanvraag al verlopen. Ik kan toch moeillijk een aanvraag weigeren als ik verders geen verdere informatie heb over mensen en toen ineens kwam het plotselinge overlijden van mijn dierbare tante ertussen en toen moest ik wel weigeren,maar had eerst contact opgenomen met airbnb,voor ik dat deed,maar to op heden nog steeds geen antwoord gehad.

 

In ieder geval bedankt voor jouw reactie.

 

Mvg, Karin

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Karin206,

 

De restrictie aangaande het aantal honden staat echter nog steeds niet in je huisregels!

Daar moet het in staan om er beroep op te kunnen doen (De gast moet namelijk akkoord gaan met de huisregels, als ze een reservering indienen)!

De 'overige tekst' telt eigenlijk niet mee - en de intentie daarvan is: Overige informatie.

 

Ga naar het bewerken van je advertentie, dan naar reserveringsinstellingen en dan het kopje huisregels!

 

Vermoedelijk heb je contact gezocht met Airbnb middels de mail. Persoonlijk zou ik de telefoon gebruikt hebben. Twitter schijnt ook zeer goed te werken.

Ps.

Ik ben het helaas niet eens met je statement, dat dit een fout van een ander betreft (Inderdaad een ander reageert helaas niet snel genoeg).

Maar het gebruik van Airbnb brengt nu eenmaal bepaalde risico’s met zich mee (En dit is er een van). En daar moet jezelf adequaat mee omgaan!

Je had immers altijd de knop 'Afwijzen' kunnen gebruiken (binnen de eerste 24 uur), met als reden: Dat je jezelf niet comfortabel voelt met deze reservering.

Karin206
Level 2
Kalmthout, Belgium

HAllo Cor,

 

Ik heb intussen contact gehad met airbnb via de telefoon en alles is opgelost.

Dat van hoeveel honden er mogen komen staat er zelfs twee keer in en dat stond er ook al 

in toen jij zei van niet,want had van airbnb al drie keer een bevestiging gehad dat de tekst 

aangepast was.

Het lag dus niet aan mij,dat is me nu duidelijk vermeld,en ik krijg geen sancties of boetes.

 

Bedankt voor jouw hulp in ieder geval.

 

Mvg,

Karin

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Karin206,

 

Mooi te horen dat Airbnb het voor je heeft weten op te lossen en dat je dus geen sancties opgelegd krijgt.

Want het staat dan inderdaad wel een paar keer vermeld in de tekst van je advertentie, maar het staat nog steeds vermeld niet in je huisregels 😞

 

Karin.JPG

Iedere keer als je iets aanpast in de advertentie, dan krijg je daar een beveiligingsmelding van (om zeker te weten dat jij het zelf aangepast hebt).

 

Succes.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf