officiële ID toevoegen in airbnb account

Luba12
Level 1
Ghent, Belgium

officiële ID toevoegen in airbnb account

Heeft iemand een idee waarom Airbnb me vraagt om mijn officiele naam en adress toe te voegen op mijn acound? 

Worden die gegevens gedeeld met de overheden? Krijg ik de fiscus dan achter mij aan? 

2 Antwoorden 2
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Luba12,

 

Je vraag is niet helemaal duidelijk.

Want je hebt het over "officiele ID" (dan denk ik eigenlijk aan een legitimatiebewijs).

Maar uit je bewoordingen maak ik op, dat het het over je officiele naam en adres gegevens hebt.

 

Wat Airbnb precies met je adres wil, is inderdaad nu niet echt duidelijk (In je profiel melden ze dat ze je soms een cadeautje willen sturen. Daar heb ik helaas nog nooit veel van gezien).

Je naam en je woonplaats laten ze zien in je publieke profiel uiteraard.

Ik zie bij sommige verhuurders dan ook minimale informatie staan. En ook de naam lijkt niet op een echte naam (maar dat kan ik niet echt inschatten).

 

Vooralsnog deelt Airbnb weinig tot niets met de overheden.

Maar de druk wordt wereldwijd uiteraard wel steeds groter.

Helaas vaak gedreven door overheden die in korte termijn verhuur weer een mooie vorm van extra inkomsten zien.

Onder het motto dat met name Airbnb maatschappij ontwrichtend/verstorend zou werken.

 

Onlangs heb ik wel gelezen dat het de Deense overheid gelukt zou zijn om inkomstengegevens van Airbnb te verkrijgen.

Dus dat zal in andere landen ook wel links en rechts gaan gebeuren.

 

Nationale overheden kunnen weinig doen tegen een buitenlands internet bedrijf.

Maar ze kunnnen het lokale gebruik uiteraard wel terdege ontmoedigen.

En dan wordt Airbnb dus voor een keuze gesteld (Of meewerken of geen/nauwelijks inkomsten in het desbetreffende land).

 

Een aantal landen is daar al behoorlijk ver in gevorderd. Zoals bij ons in Portugal.

Wij zijn bijvoorbeeld verplicht om het nummer van onze vergunning te tonen in de advertentie.

En Airbnb werkt daar ook in mee met de nationale overheid (Zonder registratie, in principe geen advertentie).

Ellen33
Level 9
Assenede, Belgium

Om in belgie in regel te zijn met kamer verhuur via airbnb.

 

Keuring van stookketel, schoorstenen, ed.

Teneinde brandveiligheids attest te verkrijgen. Ook elektrische keuring van zekeringskast, stopcontacten en lichtpunten. 

Vervolgens extra clausule in brandverzekering en verzekering van je huis ( afstand v verhal als huurder schade doet).

+ bijkomende premies betalen. 

Gekeurde rookmelders.

Gekeurd brandblusaparaat.

Dus geen spullen v gamma of hubo.

 

Aanmelden bij logies portaal en je opgeven als logies.

 

Als de fiscus je enige vekommernis is maar je hebt nog niets van bovenstaande gedaan. Think twice.

 

Waarom zou je je officiele gegevens niet willen delen met airbnb? Gasten hebben je adres nodig om te kunnen inchecken

 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf