prijstips idioot laag

Jeroen5
Level 1
Medebach, Germany

prijstips idioot laag

Die feature "prijstips" suggereert prijzen die extreem laag zijn. Waar ik 107 euro vraag suggereren ze 47 euro. Dan verdien ik niks meer... Waar zijn deze prijzen op gebaseerd? Ik heb een luxe blokhuis op een schitterende locatie voor 8 personen. Hebben ze überhaupt gekeken naar mijn huis voordat die suggesties zijn gemaakt? Oh ja, ik zit via andere bronnen al aardig vol met prijzen van 85 tot ca.  tot 170 euro per nacht.

6 Antwoorden 6
Margot11
Level 1
Marsalès, France

ik heb precies hetzelfde. Bovendien, als je de prijsstelling van airbnb overneemt (gebaseerd op wat er in je omgeving wordt verhuurd) kom je steeds lager uit. Ik verhuur een huis met 2 slaapkamers met ligbad, wasmachine en afwasmachine. En ik verhuur een sta-caravan met 1 slaapkamer en douch/toilet. Op hetzelfde terrein. De prijsvoorstellen van airbnb voor beide totaal verschillende accommodaties zijn miniem. Maar ik heb ook het idee dat ik telkens geen 5 sterren krijg voor de waardebeoordeling, omdat ik de prijs van airbnb niet hanteer. 

Ik heb airbnb er al eens over geschreven, maar geen reactie terug gehad. 

 

Mark428
Level 1
Breda, Netherlands

Wij hadden hetzelfde probleem toen we de advertentie van onze bed & breakfast de eerste maand online hadden staan. Na ongeveer 5 gasten en een aantal zeer positieve reviews schoten de prijstips weer omhoog naar een realistischer tarief. Ik zou dus even wachten met het gebruik van de prijstips tot je een aantal gasten hebt gehad. 

 

"Prijstips houden onder meer rekening met de locatie van de woning, hoe ver de boekingsdatum nog weg is, de prijs, of er een evenement in de buurt is, welke populaire voorzieningen er aanwezig zijn, of er veel positieve reviews geschreven zijn en zelfs of de foto’s goed zijn."

 

"Er is geen garantie dat de prijstips het aantal boekingen zal doen stijgen, maar we hebben ontdekt dat als een verhuurder een prijs selecteert die binnen 5 procent van onze tip ligt, ze een vier keer zo grote kans hebben om geboekt te worden dan verhuurders die meer dan 5 procent afwijken", aldus Airbnb

 

http://www.nu.nl/internet/4062429/airbnb-geeft-verhuurders-prijstips-met-kunstmatige-intelligentie.h...

 

Dit is de advertentie van ons bed & breakfast in catalonië: https://www.airbnb.nl/rooms/17153130

Kayleigh6
Level 2
Lunteren, Netherlands

Dank voor deze link, erg interessant!

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Jeroen5@Mark428@Margot11,

 

Wij laten die prijstips gewoon voor wat ze zijn. Natuurlijk kijken wij er ook wel eens naar, maar daar blijft het dan wel zo'n beetje bij.
Want de aanbevolen prijzen kunnen per uur fluctueren en Smart Pricing aanzetten doen we al helemaal niet.
In veel gevallen zijn die prijstips inderdaad onrealistisch laag. Ook wij weten tarieven te realiseren die 2 maal zo hoog zijn dan die zogenaamde prijstips.
Onlangs heeft Airbnb een Online Q&A gehouden en daarin heeft de Airbnb CEO een aantal vragen beantwoord.
Ook de onrealistische prijstips en alle bijbehorende denigrerende mails kwam aan bod.
Maar de Airbnb CEO wist droogjes te melden dat hun prijstips mechanisme (smart pricing) gebasseerd is op tal van factoren en dat het goed functioneert.
Met andere woorden: Het blijft gewoon bestaan, en ze zullen het ook zeker blijven promoten.


Vorig jaar kreeg ik zelfs zo'n mooi geautomatiseerd mailtje waarin onze accommodatie vergeleken werd met 10 van onze 'concurrenten' in de buurt.
Conclusie: Onze bezettingsgraad en ook onze gerealiseerde prijzen waren significant hoger dan de 'concurrentie'.
En de uiteindelijke aanbeveling: Overweeg uw prijzen te verlagen?????


Waarom? Airbnb heeft geinvesteerd in deze AI! Dus die willen ze niet zo maar afdanken. Zelfs als die AI moeite heeft met data die meer dan 4 maanden in de toekomst liggen.
Kijk ook naar de strategie van Airbnb: Ze willen zoveel mogelijk geboekte nachten (15% van €100 is beter dan 0% van € 120).
Ook willen ze bekend komen te staan als de site waar de goedkoopste accommodaties te vinden zijn. Want dat trekt dan weer meer bezoekers en dus marktaandeel.


Ze hebben het altijd over extra verdiensten en nagenoeg nooit over kosten.
En iedere verhuurder weet dat er nu eenmaal kosten verbonden zijn aan het verhuren.


Omdat onze accommodatie in Portugal staat, hebben wij relatief hoge kosten (wij moeten immers iemand inhuren, om alles voor ons te regelen aldaar).
En dat betekent dat met name in het laag seizoen, onze bezettingsgraad laag is.
Immers ons laagseizoen tarief is nog steeds tot 3 maal hoger, dan allerlei andere accommodaties daar (ik moet overigens wel zeggen dat sommige verhuurders daar kennelijk zo wanhopig zijn, dat ze absolute bodemprijzen gaan vragen).
Onlangs kwam ik zelfs een zeer mooi appartement tegen voor maar € 12 per nacht! Ook had deze host voldoende reviews, dus dat zal ook niet echt de reden zijn, lijkt me.
Hoe je dan uit de kosten kan komen, is mij absoluut een vraag (belasting, schoonmaak, de was, gas, water en licht en noem zo maar op).


Ons motto is: De vaste kosten moeten gedekt worden + de kosten van verhuur, en dan nog graag een zakcentje overhouden.
Dus in het hoogseizoen hanteren wij het normale kostprijs model.
En in het laagseizoen, het variabele kostprijs model.
Onder de kostprijs gaan werken heeft absoluut geen zin, dus dan staat het maar leeg.


Succes ermee.


Met vriendelijke groet,
Cor.

Jeroen5
Level 1
Medebach, Germany

Dank je voor je uitgebreide antwoord. Ik heb gelukkig nog een aantal andere bemiddelaars die voor boekingen zorgen, dus ik trek me niet heel veel van die prijstips aan. Aan de andere kant probeer ik de opbrengst natuurlijk wel te optimaliseren. Meestal ga ik op de prijstips in als het om een paar euro per nacht verschik gaat. Grotere verschillen laat ik ook voor wat ze zijn...

Kayleigh6
Level 2
Lunteren, Netherlands

Ik denk dat dit te maken heeft met 1. hetzelfde principe als veel webshops hanteren die bijvoorbeeld op een groot platform hun producten aanbieden. Ze stellen een prijs in maar kunnen de volgende dag op dit platform zien dat de concurrentie hun prijs heeft verlaagd en zodoende hoger in de zoekresultaten komt. Vervolgens gaan zij ook de prijs weer lager zetten en je houdt uiteindelijk niks over behalve veel werk.
En 2. In de kennismakingstour en guides van Airbnb werd ook vooral veel nadruk gelegd op hoe leuk het is om nieuwe mensen te leren kennen met andere culturen en vooral fun fun fun. Dat kon ik me ook vooral voorstellen toen ze de 'alleenstaande' of 'oudere' verhuurder toonden met een beetje een eenzaam leven, die vonden het ook geweldig en hadden weer een avontuur en drukte in hun leven. Bovendien als je natuurlijk je eigen huis gedeeltelijk verhuurd en er zelf dan ook bent zijn de kosten vast lager dan een apart huis geheel voor gasten ergens anders verhuren, zeker in jouw geval.

 

Ik ben nu 3 maanden bezig en per gast veranderd mijn kijk op het geheel weer. De reviews van gasten die soms echt vreselijk op de kleinste details zijn en dan vervolgens wel slecht vertaalde boze mails van airbnb opleveren want je bent nu bij de 10% laagste scores....
Aan de andere kant, ik heb ook een aantal leermomenten met gasten meegemaakt die ik altijd bij me zal blijven houden. 

 

Ik pas mijn prijs niet aan op hun prijstips want dan ben ik nog niet eens uit de lasten van de gasten hun bezoek. Het huis, gas/licht/water, dingen die toch stuk gaan en soms gewoon vervanging en onderhoud.
Ook het proberen te zoeken naar extra informatie/stukje service en tips naar gasten toe kost heel veel tijd, laat staan de hoeveelheid die eigenlijk niet leest en de incheckprocedure bekijkt wanneer ze voor het park staan. Bizar dat het dan aan mijn routebegeleiding ligt terwijl ik 6 stappen met herkenningspunten, route, plattegrond etc heb ingesteld voor iedereen die boekt en ook nog vraag of alles duidelijk is van te voren.

 

/klagenvoorbij maar inderdaad, bizarre prijstips.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf