profiel van potentiele huurder

Debby38
Level 2
Utrecht, Netherlands

profiel van potentiele huurder

Sinds dit jaar is het profiel van de  huurder (dus ook de verificaties) niet meer zichtbaar als je 'direct huren' niet hebt ingeschakeld. Dit wordt pas zichtbaar op het moment dat je het reserveringsverzoek accepteerd. Maar wat heb je er dan nog aan: er staan zoveel sancties op als je een reservering annuleert. Ik heb juist 'direct huren' niet ingeschakeld omdat graag wil weten wie mijn potentiele huurders zijn, ik verhuur mijn eigen woonhuis af en toe als ik zelf op reis ben. Ik wil niet zomaar iedereen in mijn huis laten.

 

Beetje dome aktie van Airbnb om mensen te pushen om direct huren in te schakelen. Ik denk dat je hier alleen maar (potentiele) verhuurders mee weg jaagt. Ik overweeg om te stoppen met verhuur of via een andere site te gaan verhuren.

 

Debby

28 Antwoorden 28
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Debby38,

 

Het is inderdaad heel vervelend dat Airbnb onlangs besloten heeft, om de profiel foto van gasten voortaan te onderdrukken. Zolang er nog geen sprake is van een bevestigde reservering.

Zelfs ondanks het feit, dat zo ongeveer de volledige verhuurders-community altijd aangedrongen heeft op het verplicht maken van duidelijke foto’s van de huurders.

Ik had echter niet begrepen dat deze nieuwe regel alleen geldt voor accommodaties die de optie “Direct Reserveren” NIET aan hebben staan. Waar heb je die informatie weten te achterhalen? Want dat staat niet in het oorspronkelijke persbericht. En ik ben dit ook nog niet eerder ergens anders tegen gekomen.

Het verbaasde me daarom gisteren al, toen ik een aanvraag kreeg (dus geen bevestigde reservering). En dat ik toch een profiel foto van die persoon te zien kreeg (Ik heb overigens wel “Direct Reserveren” aan staan).

 

En het door jou gestelde, zou dit dus volledig verklaren. Dank daarvoor!

 

Airbnb claimt dat ze dit gedaan hebben om discriminatie zoveel mogelijk te voorkomen.

Zelf denk ik eerder, dat ze zich realiseren, dat ze in het verleden verhuurders teveel mogelijkheden hebben gegeven om sommige huurders te kunnen weigeren. En dat draaien ze nu stukje bij beetje terug.

 

Het is kennelijk ook al voorgekomen, dat sommige verhuurders als ‘straf’ de optie “Direct Reserveren” ontnomen is. Zeer merkwaardige situatie.

 

Dit is het bijbehorende persbericht: https://press.airbnb.com/update-on-profile-photos/

 

Er zijn inderdaad tal van andere sites, waarop je ook kunt verhuren.

Besef echter wel, dat Airbnb marktleider is. Dus meer kans op boekingen (tenminste dat is mijn ervaring). En op een andere site, moet je ook weer opnieuw beginnen met het opbouwen van je reputatie.

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Debby38,

Kennelijk is Airbnb nog een beetje aan het 'schroeven' aan deze functionaliteit.
Want ik heb ondertussen in mijn archief gezien, dat nu bij al mijn voormalige 'aanvragers' (mensen die dus uiteindelijk niet geboekt hebben) geen foto meer staat.
Dat was tot voor zeer kort, nog wel zo.

Dus het wel of niet inschakelen van de optie 'Direct Reserveren', lijkt hier nu geen verschil meer te maken.

Klein trucje: Als mogelijke gasten ooit eerder met Airbnb weg geweest zijn.
En er zijn over en weer recensies achter gelaten, dan kan je via het profiel van die verhuurders toch nog de bijbehorende foto achterhalen.
Vroeg of laat, zal deze omweg ook wel onmogelijk gemaakt worden. Maar nu is dat dus nog wel mogelijk.

 

Kennelijk zitten er nog wel meer hiaatjes in deze software, want regelmatig springen bij mij (In de App) de profiel foto's van bevestigde gasten ook ineens op zwart. Als ik het een en ander dan weer ververs, dan is het weer op orde. Al met al een aardig geklungel van de firma.

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Debby38,

Ik heb zojuist geconstateerd, dat er een nieuwe optie toegevoegd is (alleen als je Direct Reserveren aan hebt staan).
Je kunt nu dus kennelijk eisen dat een gast een profiel foto opgeladen heeft, als ze bij je willen boeken middels direct reserveren.

Hele opluchting!
Dan zet je die optie aan, en na de nodige communicatie via een aanvraag. Krijg je uiteindelijk een boeking. En dan blijkt dat de gast een foto van zijn huisdier of een ander voorwerp opgeladen heeft 😞

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

Wat zou de toegevoegde waarde van een foto zijn bij je besluitvormingproces om een boeking te accepteren?

Hebben jullie wel eens iemand geweigerd om z'n profielfoto?

Ik zie altijd prachtige foto's 🙂 Deze week een mooi opgemaakte dame uit China en een keurige heer in het pak uit de USA.

Nooit foto's van menden met een groot voorhoofd en lage wenkbrauwen 🙂

Iedereen zal toch wel eens een utzending van catfish hebben gezien 🙂

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Bob297,

 

Weigeren zou ik zelf ook niet gauw doen.

Maar wat als je een alleenstaande vrouw zou zijn. En je krijgt een aanvraag van ene “D”, om een privé kamer te huren in je huis? En “D” heeft verder nagenoeg geen verificaties en/of referenties/recensies.

Dan wordt het verhaal toch een beetje anders.

 

  • Of als iemand zich verschuilt achter een onduidelijke foto of een foto dewelke geen feitelijke selfie is (foto van een baby, huisdier, plant of voorwerp).
  • Hoe kun je nu weten dat het geen ‘third party’ boeking is?
  • En zo zijn er nog wel een aantal redenen te bedenken.

 

Als een boeking eenmaal geaccepteerd is, dan staan je represailles te wachten. Als je alsnog denkt te moeten gaan annuleren (om welke reden dan ook).

 

Een foto zegt natuurlijk ook niet altijd alles. Maar ik vind het zelf wel fijn, als ik weet met wie ik aan het communiceren ben. En wie er van plan is, om onze eigendommen te gaan huren.

Tevens gaat het eigenlijk niet zo zeer om de foto zelf, maar wel om de boodschap die daar achter schuilt!

Waarom heeft een potentiele huurder er niet voor gekozen om een duidelijke foto van zichzelf te plaatsen? Maar geen profiel foto te hebben, of een voetbal, een koala, of iets dergelijks.

Het zegt feitelijk iets over die persoon.

 

Het laatste jaar, heb ik heel veel initiatieven van Airbnb gezien. Die eigenlijk alleen maar in het voordeel zijn van de huurders en ten koste gaan van de verhuurders. En dat is geen beste trend.

 

Dit is weer zo’n voorbeeld. En dat onder het mom om discriminatie tegen te gaan.

 

Want de verhuurders moeten zo’n beetje alles over zichzelf en hun woning melden, terwijl huurders zich zoveel mogelijk in anonimiteit kunnen hullen. En dat is geen prettige gedachte, wetende dat je eventueel een flinke hoeveelheid waarde ter beschikking gaat stellen aan een volslagen onbekende.

 

Je wist zojuist te melden, dat je enigszins onder de indruk was van een post met zo’n 40 reacties.

Welnu, over het onderwerp van het niet langer verstrekken van een profiel foto bij een aanvraag.

Heeft Airbnb zelf, op de Engelstalige versie van de community, 2 maanden geleden een post aangemaakt. En die is gisterenavond zo ongeveer ontploft (Meer dan 600 reacties binnen 24 uur)!

Dus het speelt wel degelijk en het houdt de gemoederen flink bezig.

Chrisje0
Level 3
Antwerp, Belgium

Dag @Cor3,

 

Ik ben het helemaal met je eens. Zooo jammer dat AirBnB vaak de kaart van de huurders trekt en de verhuurders in de kou laat staan. Ja, ik wil ook een duidelijke profielfoto van de huurder (en hoe vaak is dat niet aangehaald in de Q&A's!). Het gaat om vertrouwen en enkel een voorletter of een huisdier geeft mij een ongemakkelijk gevoel. 

 

Ja, we kunnen alweer 'eisen' om een profielfoto in te stellen, maar dat is weer een extra stap voor ons (en minder reserveringen).

 

Ik ben teleurgesteld.

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Chrisje0,

 

Ja, het is een mooi politiek correct statement: We willen discriminatie tegen gaan!

En ondertussen komt het toevallig ook even heel mooi uit. Dat verhuurders dan meteen een reden minder hebben om een mogelijke gast eventueel te weigeren.

 

Airbnb realiseert zich simpelweg, dat ze in het verleden verhuurders teveel middelen ter beschikking gesteld hebben. En die worden nu langzamerhand, 1 voor 1 weer ingetrokken.

 

Het is heel simpel: De geldstroom begint nu eenmaal bij de huurders.

Dus dat is voor Airbnb de belangrijkste doelgroep.

 

Ik ga er eigenlijk vanuit, dat Airbnb de statistieken rondom het type bericht: Aanvraag. Zeer nauwlettend in de gaten houdt.

Zijnde: Het percentage aanvragen wat leidt tot een bevestigde boeking.

Bij mij is dat niet al te hoog 😄

 

Ruwe onderverdeling:

  • Rare verzoeken: Kun je een kok regelen? Kan ik slechts 1 slaapkamer huren? In welke stad bevindt de accommodatie zich?
  • Verzoeken om korting (met name van volslagen nieuwelingen op het platform. Want ze hebben ergens gelezen, dat je gerust om korting mag vragen. Ze staan er verder niet bij stil, dat dit op zijn minst als verontrustend ervaren zou kunnen worden. En dat prijzen doorgaans al behoorlijk competitief ingesteld zijn)
  • Ongepaste verzoeken (kunnen we met 9 personen in jullie max 5 personen accommodatie? We slapen wel met 4 personen in 1 bed! Ze staan er niet eens bij stil, dat dit wettelijk niet eens zou mogen)
  • Verzoeken, waar je nooit meer iets van hoort, nadat je antwoord gegeven hebt. Reden: Onbekend dus

 

Want: Hoe meer boekingen, des te meer service kosten geïnd kunnen worden.

Zo simpel werkt het spelletje.

 

Als je er van een afstandje naar kijkt, dan is het eigenlijk best vreemd:

Airbnb is feitelijk niets anders dan een markplaats waar verhuurders hun accommodaties kunnen aanbieden, en waar huurders die kunnen huren (Airbnb bezit zelf geen accommodaties).

Tevens zorgt Airbnb er voor, dat de betalingen via hun systeem geregeld worden.

Airbnb krijgt een vergoeding voor het draaien van deze services, in de vorm van service kosten.

En verder zijn ze feitelijk geen speler in het hele proces van huren en verhuren.

En dan mogen ze zich ineens wel tot op het bot, met de inhoud gaan bemoeien?

Zeer merkwaardig!

 

Uiteraard zal discriminatie voorkomen op het platform. Maar ik geloof niet dat dit nu de wijze is om dit probleem de wereld uit te helpen.

 

Huurders kunnen zich zoveel mogelijk in anoniem hullen, en ik moest het afgelopen jaar ineens mijn ID op laden. Om uitbetalingen te kunnen blijven ontvangen?

 

Ik heb zelf die optie, om een foto te eisen nog niet aangevinkt. Maar ik ga er zonder meer van uit, dat op het moment dat je die aanklikt. Er wel weer een melding zal verschijnen, dat dit het aantal boekingen negatief kan beïnvloeden.

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

Een aantal van onze huurders heeft geen foto. Ik heb gelukkig een beheerder die de huurders ontvangt en een schoonmaak die voor de schone lakens en handdoeken tussendoor zorg . Ik had de volgende huurder die 3 weken huurt niet graag willen missen. Hij heeft wel positieve referenties, helaas wel al wat ouder.

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Bob297,

 

Daar zit hem nu net de crux!

Jij hebt 2 vrijstaande woningen.

En als er goede aanwijzingen zijn om bij de ingang/poort van de woning te komen. Dan is het meestal niet zo’n probleem, om te weten dat het om de volgende gast gaat.

 

Ons appartement is onderdeel van een behoorlijk groot complex (148 appartementen), waar eigenlijk alle gasten zich bij 1 ingang melden.

 

Ik vermoed dat toch wel minimaal de helft van die appartementen, regelmatig verhuurd wordt.

Alleen al op Airbnb kom ik meer dan 40 van de appartementen op het complex tegen. En dan zijn er natuurlijk ook nog tal van andere sites.

 

Dus in de zomer staan er regelmatig mensen bij de ingang. En dan kan onze contact persoon gaan vragen: Bent u onze volgende gast Jan?

 

Want je wilt er toch niet aandenken, wat er zou gebeuren. Als door een misverstand, de verkeerde personen binnen gelaten worden!

Dat is zeker niet ondenkbeeldig.

 

Ik heb geconstateerd, dat de transfer service, die wij zelf aanbevelen en zelf ook gebruiken.

Tegenwoordig eist, dat je de bijbehorende voucher laat zien!

 

Sommige gasten komen namelijk de aankomsthal binnen lopen, en zien een bordje met de naam van hun bestemming, en ze stappen gewoon in bij die chauffeur.

 

En degene die daadwerkelijk geboekt heeft, kan zijn transfer niet meer vinden.

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Bob297,

 

Je hebt me in ieder geval wel aan het denken gezet. Want het probleem kan zich nu dus al voordoen! Even voor de goede orde: Het onderstaande slaat dus op onze situatie.

Stel je hebt geen goede profiel foto van de gast beschikbaar. En ze hebben ook geen goede profiel foto op WhatsApp bijvoorbeeld (Die kun je ook gebruiken, want het telefoonnummer heb je ook).

 

En als er zich hierdoor onverhoopt een misverstand ter plaatse voordoet. Dan heb je dus wel een probleem (of misschien wel 2)!

  • De verkeerde groep veroorzaakt bijvoorbeeld voetstappen in de hal, en dan heb je geen tijd meer om dit even snel op te lossen.
  • En de juiste groep staat doodleuk buiten te wachten, zonder dat er iemand voor hen is, om hen op te vangen.

Dus dan sta je meteen al, met 2-0 achter.

En geloof maar niet, dat gasten in hun recensie zullen schrijven: Ik had een probleem tijdens het inchecken, omdat ikzelf geen goede profiel foto had!

 

Je zou natuurlijk simpelweg bijvoorbeeld om het Airbnb reserveringsnummer kunnen vragen.

Maar dat doe ik eigenlijk allemaal ook liever niet, want het is weer een dingetje extra.

En dat kan dan ook weer voor andere problemen zorgen: De Airbnb App niet op hun telefoon, geen internet bereik, terwijl ze nog niet binnen zijn, etc.

 

Op de laatste Q&A moest de CEO er zelfs nog om lachen, in de trend van: Oh, zijn het tegenwoordig bloemen, vroeger was het altijd een voetbal.

Wilmar2
Level 1
Delft, Netherlands

--

Debby38
Level 2
Utrecht, Netherlands

Hi @Chrisje0, @Cor0 en @Bob0, Dank voor jullie reactie! Toch denk ik dat Airbnb zich hiermee aardig in de vingers snijdt. Ze laten zien dat ze niet zozeer een platform willen zijn voor de 'sharing community' maar vooral veel geld willen verdienen. In mijn geval: ik verhuur mijn eigen woning als ik zelf op reis ben. Ik dacht dat Airbnb juist voor dit soort verhuurders een platform zou zijn. En natuurlijk wil ik niet 'Jan en Alleman' in mijn woning. Ik wil weten wie er een verzoek doet. En dan gaat het me niet eens zozeer om de foto @Bob0, maar wel om het totale profiel dat iemand van zichzelf neerzet en uiteraard de verificaties. Wat heb ik aan al deze gegevens als ik iemand al geaccepteerd heb als huurder. En het is niet vaak voorgekomen maar ik heb wel eens mensen geweigerd, omdat het gewoon niet goed voelde op grond van profiel/verificaties/verzoek. Ik ga in ieder geval op zoek naar een ander verhuursite voor mijn woning. En ondertussen hou ik mijn profiel hier aan, dan kan ik potentiele huurders van de andere site hier naar verwijzen. Gelukkig zijn de inkomsten van airbnb alleen een extra zakcentje, ik hoef er niet van te leven. Debby

@Cor0Ik begrijp nu dat ik inderdaad door onze vrijstaande woningen "gekleurd" ben geweest in m'n beoordeling van de situatie. Bij een appartementen complex is het een stuk ingewikkelder. Heeft jullie contactpersoon dan inderdaad de foto van de volgende gast?

@Debby0

Wij verhuren ook via een aantal andere websites. Mocht je wat ervaringen willen horen dan hoor ik het wel.

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Bob299,

 

Ja, Ik heb een WhatsApp groep met mijn lokale medewerksters, en ik stuur ze altijd netjes de foto’s door (Ik heb ze dus niet als Co-Host op mijn advertentie zitten, want daar hebben ze verder niets mee te maken. Zeg maar: Scheiding van functies).

 

Dus de foto’s uit het profiel, en eventueel nog de profielfoto van WhatsApp (Als de gast dat heeft).

Natuurlijk kun je ook nog verder gaan speuren op andere sociale media, maar dan loop je het risico mis te gokken.

 

Van 1 van de medewerksters heb ik ondertussen begrepen dat het al eens voorgekomen is, dat de verkeerde groep mee naar binnen werd genomen (gelukkig niet bij ons).

Wellicht enigszins hilarisch, maar niet iedere klant zal dit geheel kunnen waarderen.

 

Je hebt tenslotte immers altijd maar 1 kans voor een eerste indruk (en die blijft wel hangen).

En er is ook nog eens een categorie mensen, die het zelfs fijn vinden. Als ze tenminste 1 opmerking voor de recensie hebben. Ik weet niet wat dat is. Zal wel iets te maken hebben met de stelling dat absolute perfectie niet mogelijk is - of iets dergelijks.

 

Tevens heb ik een profielfoto van onze lokale medewerksters in de huishandleiding staan. Maar we weten inmiddels wel hoe het gesteld is met gasten, lezen en communicatie.

 

En ik houd het verder voorlopig nog maar even uitsluitend bij Airbnb.

Is al werk zat en ik kan er goed mijn weg op vinden.

Uiteraard zitten er risico’s aan het wedden op 1 paard, maar die neem ik vooralsnog maar voor lief.

Ook op andere websites kom je weer andere problemen tegen.

En aan het gebruik van meerdere websites kleven ook weer zo de nodige nadelen.

 

De wet van behoud van ellende, zeg maar.

 

Uiteraard is iedereen geheel vrij in zijn of haar keuzes, en dat respecteer ik dan ook volledig!

 

En je wordt natuurlijk niet altijd helemaal gelukkig van al die vernieuwingen door Airbnb van de laatste tijd.

Tevens heb ik de laatste tijd gemerkt dat er ondertussen zoveel Beta's ronzwerven en andere experimenten uitgevoerd worden door Airbnb. Dat je bijna niet eens meer een antwoord op een vraag durft te geven. Want het kan zo maar, dat het bij een ander net iets anders werkt door zo’n uitprobeersel.

 

Onlangs zag ik op de Engelstalige versie van de Community nog een artikel, waarin een verhuurder het had over de knop: Meest relevante recensie (Inclusief schermafbeelding).

Welnu, die heb ik nog niet gezien (Ook bij die verhuurder niet).

Dus het kan makkelijk zijn, dat een andere testgroep, bij mij iets ziet staan. Waar ik dus absoluut geen weet van heb!

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf