schade door gasten

Piet0
Level 1
Knokke-Heist, Belgium

schade door gasten

Beste,

 

Dit zijn de mooie woorden die beloofd worden wanneer je je registreert als verhuurder op airbnb:

 

Elke boeking. Elke keer.

Je gemoedsrust is onbetaalbaar. En daarom brengen we hiervoor niets in rekening. Elke boeking op Airbnb wordt beschermd door onze Verhuurders Garantie en zonder extra kosten voor jou. Slaap lekker.

 

Ongekende bescherming

We zeggen niet alleen dat we onze verhuurders waarderen, we laten dit zien ook voor een bedrag van €800.000. Dit is een ongeëvenaard niveau van bescherming in de reisbranche. Jij maakt deel uit van de Airbnb-familie en wij staan achter onze familie.

Nu heb ik voor honderden euro's schade aan een op maat gemaakte eikenhouten tafel. Alle informatie werd doorgestuurd, foto's, expertise door schrijnwerker, offerte voor herstel tafel. Het antwoord van airbnb liet lang op zich wachten om dan simpelweg te laten weten dat ze niet tussenkomen voor de schade.

Hoe kan ik me nu nog verder engageren voor dit bedrijf die haar verhuurders, met mooie recensies en veel aanvragen, in de kou laat staan?

35 Antwoorden 35
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Diana-and-Ad0,

Dat is inderdaad een bekend en standaard antwoord wat je kan krijgen. Het is natuurlijk ook zo dat dergelijke schade er al langer kan zijn.  Lakens etc. kun je wassen, dus daar is misschien nog wel overheen te komen. De schade moet ook  gemeld aan de gast, hoe reageerde die ? (Een "bevestiging" krijgen dat ze het hebben veroorzaakt helpt natuurlijk wel richting Airbnb....). Ook een borgsom kan helpen om makkelijker vergoeding te krijgen.

https://www.airbnb.nl/help/article/140/how-does-airbnb-handle-security-deposits

 

vr.gr.,

Emiel

 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Diana-and-Ad0,

 

Schades en Airbnb zijn een drama. Veelal zal Airbnb ook nog eens in het voordeel van de gast beslissen (zoals jezelf nu al gemerkt hebt).

Zelf probeer ik dit soort zaken altijd onderling met de gast te regelen (en gelukkig hebben wij nog nooit echt grote schades gehad). En voor kleine dingen hebben we een voorzieningen potje.

 

Zoals @Emiel1 al stelt: Instellen van een juiste waarborg. Daar is echter alleen een beroep op te doen, middels het gebruik van het resolutiecentrum (ik heb gezien dat je nu een waarborg van € 150 hanteert per accommodatie).

En zodra je daar een resolutie in aangemaakt hebt, dan gaat deze in eerste instantie naar de voormalige gast. Als die geen gehoor wil geven aan je verzoek, dan kun je Airbnb erbij betrekken.

Zelf heb ik het resolutiecentrum nog nooit gebruikt. Je hebt immers zelf meestal al snel genoeg door, hoe een gast er in zit.

 

Verder:

  • Alles zoveel mogelijk hufterbestendig maken
  • Vochtbestendige/-werende matrasbeschermers gebruiken
  • Overal over na denken, want het slijtage-niveau in een korte termijn verhuur accommodatie is nu eenmaal hoog
  • Screenen van gasten, voor zover dat kan
  • Families met jonge uitbundige kinderen, vormen ook altijd een speciale uitdaging
  • Als je denkt, dat je een uitdagende groep hebt. Zorgen dat je aanwezig bent tijdens de Check-Out. Dan kun je gasten direct met eventuele schade confronteren. Het is uiteraard niet altijd gezegd, dat dit dan ook meteen uitkomst biedt
  • Extra schoonmaakkosten indienen, blijkt in de meeste gevallen ook een behoorlijk uitdaging te zijn

 

Als je echt aanspraak wil maken op een schadevergoeding middels Airbnb, dan moet je overal bonnetjes van hebben. En eigenlijk ‘alles’ op de foto zetten, voordat iedere gast aankomt. Maar ja: Hoe zet je ‘alles’ op de foto? Een close-up maken van iets waar pas later schade aan gaat ontstaan, valt ook niet mee.

 

Ik ben bang dat we er niet veel aan kunnen veranderen. Het is immers ondertussen wel heel duidelijk welke groep van klanten doorgaans op de steun van Airbnb kan rekenen. Heel simpel, want de geldstroom ontstaat nu eenmaal ook aan de zijde van de huurders.

Feitelijk beschouwen wij: Airbnb als een bron van gasten, en de rest moeten we gewoon zelf regelen.

Norbert78
Level 2
Leiden, NL

Ik heb een inboedel- / opstalverzekering genomen die ook dekking biedt bij verhuur via AirBnB.

Dat doen lang niet alle verekeraars.

Zijn daar ook al ervaringen mee?

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Norbert78 

Ben wel benieuwd welke verzekeraar dat aanbiedt en wat de (extra) kosten zijn.

Zijn er ook beperkingen, bijv. max. aantal nachten verhuur per jaar ?

vr.gr.,

Emiel

@Emiel1 

Ik heb een opstal- / inboedelverzekering bij Centraal beheer. Zij hebben de mogelijkheid van verhuur via Airbnb expliciet opgenomen in hun voorwaarden. 

 

Kijk maar op de website van Centraal beheer. 

 

Groeten,

Norbert

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Norbert78 

OK, bedankt, ik zal eens gaan kijken !

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf