schade door gasten

Piet0
Level 1
Knokke-Heist, Belgium

schade door gasten

Beste,

 

Dit zijn de mooie woorden die beloofd worden wanneer je je registreert als verhuurder op airbnb:

 

Elke boeking. Elke keer.

Je gemoedsrust is onbetaalbaar. En daarom brengen we hiervoor niets in rekening. Elke boeking op Airbnb wordt beschermd door onze Verhuurders Garantie en zonder extra kosten voor jou. Slaap lekker.

 

Ongekende bescherming

We zeggen niet alleen dat we onze verhuurders waarderen, we laten dit zien ook voor een bedrag van €800.000. Dit is een ongeëvenaard niveau van bescherming in de reisbranche. Jij maakt deel uit van de Airbnb-familie en wij staan achter onze familie.

Nu heb ik voor honderden euro's schade aan een op maat gemaakte eikenhouten tafel. Alle informatie werd doorgestuurd, foto's, expertise door schrijnwerker, offerte voor herstel tafel. Het antwoord van airbnb liet lang op zich wachten om dan simpelweg te laten weten dat ze niet tussenkomen voor de schade.

Hoe kan ik me nu nog verder engageren voor dit bedrijf die haar verhuurders, met mooie recensies en veel aanvragen, in de kou laat staan?

35 Antwoorden 35
Ben110
Level 1
Utrecht, Netherlands

Ik heb dit najaar ook schade gehad door gasten. Mijn openslaande deuren naar het balkon moesten geheel vervangen worden. Ik heb dit in eerste instantie rechtstreeks met de gasten proberen op te lossen. Die hebben hun verzekering ingezet. Zojuist het bericht gekregen dat de verzekering een waarde-afschrijvingsmodel hanteert (net als bij een auto) en daarom slechts € 500 bijdraagt aan een schade van in totaal € 1.750. Goed balen dus. Ik ga nu kijken of AirBnB het restantbedrag wil dokken. 

Ruud3
Level 2
Almere, Netherlands

Airbn voelt zich alleen aangesproken als je binnen 72 uur een claim indient bij de huurder (nog niet bij hen zelf) en dan ook nog voordat een nieuwe gast arriveert. Bij mij wisselde op dezelfde dag de gasten en ik claimde de schade na komst van de nieuwe gast, wel binnen 72 uur....en airbnb staat nu op het standpunt dat ik me niet aan hun voorwaarden heb gehouden en ondernemen dus geen actie.

 

Ik wens je dus veel succes bij de club...die zich zo klantvriendelijk voor doet....(?)

Harry-and-Guido0
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Hi Ruud,

watv heftig dit. Is bij ons ook het geval met het aanrechtblad maar idd al nieuwe gasten...wordt dus fluiten naar de centjes?

dank voor je antwoorden. ik ga het niet eens proberen.

grt

Han-En-Echtgenote-Marja0
Level 2
Hazerswoude, Netherlands

Ik heb net een klant gehad die er een puinhoop van maakte, lege flessen, geen vuilafvoer, e.d.

Goed idee om buit RBNB een borg te vragen,

Maar ook Naam en Adres eisen van de huurder.!!!!!!

Juridisch heb je bij RBNB geen poot om op te staan bij schade, dus neem geen risico's.

Han, jurist en verhuurder.

 

Flemming2
Level 2
Almere, Netherlands

wij hebben ook schade van een gast welke koffie apparaat inbouw sloopte en laminaat. daarnaast bed en lakens bevuild met poep achterliet. de gast kam via een bedrijf in almere die via airbnb aan expads verhuurd. de klacht is niet opgelost en we zijn blijven zitten met de schade, aiebnb heeft hierin weinig voor ons gedaan en de gast ontkende. 

Flemming2
Level 2
Almere, Netherlands

direct melden via een claim via resolutiecentrum en airbnb blijven benaderen. foto's maken en wellicht voortaan de checkout samen doen. gasten worden steeds slordiger merken wij. airbnb lijkt te groot te worden en onder te gaan aan eigen succes. 

Sandra305
Level 5
Bruges, Belgium

Nog niet zo lang bij Airbnb aangesloten en al heel vaak met een soort tweestrijdig gevoel gezeten.  Enerzijds wordt er hulp geboden maar is de werking van het "helpcentrum" zeer omslachtig.  Anderzijds kan je je hier presenteren en andere hosts om hulp vragen wat ik toch een drietal keer per week kom lezen uit interesse naar wat andere mensen meemaakten of meemaken.  Ik ondervind en zie dat de "topbijdragers" zich extreem positief profileren en andere hosts eerder wat "vingerwijzend en aanmanend" berispen als ze met een probleem komen.  "Doe dit, Doe dat, Doe het zus en zo... en meestal nog een prikje in je kont omdat je naar hun inziens ZELF als host maar beter je best moet doen.  Maar bij problemen als wat ik hier nu lees is  er van die "topbijdragers"  in de verste verte niks te zien noch reactie, noch hulp -waar ze toch anders wel zeer vlotjes mee uit de hoek komen en daardoor een soort level 10 bijdrager zijn??- 

 

Waarom dan tweestrijdig gevoel?  Enerzijds vind ik het hele Airbnb platform echt ferm! Wij kunnen onze ruimte aanbieden, de uitbetaling vlot super, je krijgt tips en advies, én je zit op een druk bezocht platform waardoor we toch meer in de kijker lopen dan bvb iemand met een zelfstandige B&B uitbating... Dus hiervoor dikke pluim...

 

Anderzijds vind ik dat de huurder nogal op handen gedragen wordt terwijl de verhuurder het allemaal waarmaakt.  heel het gedoe met behalen van levels en gradaties en rankings en sterren en super host ed... vind ik redelijk onterecht naar de hosts toe.  

 

Zelf in korte tijd ervaring met gasten die dubbele boekingen hebben, schade aanrichten, boeken via het profiel van een lid van airbnb maar eigenlijk zelf iemand anders zijn en als wij hun erop wijzen dat we de leugen door hebben,  simpelweg via het bestaande profiel de slechtste recentie en feedback ooit gaven... Maar als host sta je op dat vlak in de kou, want ik laat ook altijd alles netjes weten richting Airbnb maar toch krijgt de gast gelijk. zonet nog een mail ontvangen van iemand die ons gisteren tot maar liefst ver na middernacht met tal van leugens aan het lijntje hield tussen 20 u (uur dat hij zou inchecken) en half één snachts!! Ik liet dit weten aan Airbnb en kreeg een mail terug "we are all humans"... Beetje flauw als je het mij vraagt, dat bovenop schade door gasten waar de meeste hosts eigenlijk braafjes over zwijgen als het kleine onkosten zijn uit schrik voor een slechte recensie enz...

 

Ik vrees dat ze het allemaal zeer goed bedoelen maar dat ze idd meer de verhuurder in bescherming zouden moeten nemen ipv de huurder.   Vandaar mijn tweestrijdige gevoel en mss eens omgekeerde richting gaan werken.  Niet de gasten tot "recensenten" bombarderen waar mensen over het kleinste, geringste kunnen of mogen vallen en je daarop wijzen.  Want O weeee... als wij dit met hun als gast in ONS huis zouden doen?  

 

Ik kan natuurlijk verkeerd zijn, maar heel dat ranking en sterren en level gedoe is een druk voor de host en een stok achter de deur voor gasten die schade aangericht hebben, of huisregels overtreden of.... Misschien eens polsen bij Airbnb of ze niet die "recensie-energie" in oplossen van dit soort problemen zoals hierboven te lezen staat op te lossen? 

 

Flemming2
Level 2
Almere, Netherlands

helaas hebben wij ook schade. gerenoveerde kamer net paar manden geleden volledig geschilderd, nieuwe gietvloeren. bij vertrek gasten bleek week later ( omdat wij zelf op uitcheckdag ook via air bnb elders verbleven) de vloer beschadigd en achter een kastje de muur voorzien van enorme vlek. verder alles goor achtergelaten en de gootsteen verstopt. We zitten nu in de afhandeling en dit is de tweede keer dat dit niet smooth verloopt. de koffiemachine en vloerbeschadiging van een ppos terug t.w.v. 2000 euro is nooit vergoedt. nu doen ze ook moeilijk. foto's zijn niet genoeg. de gasten hadden bij hun vorige verblijf ook een slechte rescensie en de boel smerig achtergelaten. ik vind dit erg vervelend. we zijn zuinig op ons huis en zeer gastvrij. Gasten moeten hierin vind ik gewoon betalen. airbnb moet hierin voor de verhuurders opkomen. foto's zijn voldoende bewijs.

Marike1
Level 1
Leiden, Netherlands

Hoi, kun je me laten weten wat de stand van zaken is met deze zaak nu?

Ik heb een schade die boven de 500 euro is en ik weet nog niet wat nu te doen

Alcara0
Level 2
Bruges, Belgium

hoe geeft u schade aan bij airbnb,

Flemming2
Level 2
Almere, Netherlands

door directt te melden via een claim bij resolution centrum. je kunt airbnb bellen. ze zijn goed bereikbaar. beangrijk dat je het zo snel mogelijk meld en foto's maakt zaken die beschadigd zijn.

Hanneke5
Level 2
Wassenaar, Netherlands

Mijn riool is verstopt geraakt nadat gasten vochtige toilet doekjes doorgespoeld hebben.

Ik heb een installatiebedrijf laten komen. De gemeente kwam langs om te melden dat ik het water niet moet vervuilen. 

Wat kan ik doen. Ik bedoel:  krijg ik dit soort onkosten vergoed. 

Ruud3
Level 2
Almere, Netherlands

in de voorwaarden staat dat je een schade moet melden voor je opnieuw een nieuwe huurder ontvangt

 

je eigen inboedelverzekering is vast schappelijker dan airbnb, want schades betalen proberen ze te voorkomen, echt een nadelig punt vind ik

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi Allemaal,

 

Schades en Airbnb is en blijft een lastig verhaal.

En dat wordt met name veroorzaakt door de impact van een mogelijke slechte bijbehorende recensie.

 

Formeel is een betaling buiten Airbnb om, niet toegestaan (of wordt op zijn minst, sterk afgeraden). Uiteraard begrijp ik het volledig, als je wel om een contante borg vraagt. Maar er zitten dus ook risico’s aan (Als een gast je hierover rapporteert aan Airbnb, riskeer je bijvoorbeeld levenslange verbanning van het platform).

 

Die hele verhuurders garantie van $ 1 Miljoen, doet het leuk in de pers.

Maar je moet echt van goeden huize komen, wil je hier aanspraak op kunnen maken (Lees: Je moet zo ongeveer tenminste het 8 Uur journaal of de voorkant van Telegraaf halen, met je verhaal).

Voor Airbnb is het heel simpel: Welk prijskaartje hangt er aan afbreuk van het merk, door negatieve pers.

Lees onder andere dit verhaal maar eens: https://nos.nl/artikel/2243226-jouw-huis-is-een-complete-ravage-na-airbnb-verhuur-wat-nu.html

 

Om middels de zelf in te stellen waarborg, schade op een gast te verhalen. Blijkt doorgaans ook niet zo heel eenvoudig te zijn.

Zelfs als de gast uiteindelijk akkoord gaat met een vergoeding voor schade, kan het toch voorkomen dat je er in de recensie alsnog op afgerekend wordt.

Verder lees ik namelijk nog weleens verhalen, dat het overduidelijk is, dat de huurder schade veroorzaakt heeft. En dat Airbnb toch in het voordeel van de huurder beslist (als ze tenminste tussenbeide moeten komen).

Immers de hele geldstroom start bij de huurders.

 

Dus zelf tracht ik problemen zoveel mogelijk aan de voorkant te voorkomen:

  • Zorg ervoor dat alles zoveel mogelijk hufter-bestendig is.
  • Vraag hogere huurprijzen (dan krijg je veelal ook echt betere huurders).
  • Reserveer een deel van je opbrengsten, voor de kleinere schades.

 

Vraag jezelf ook af, wat de financiële consequenties van een mindere of zelfs slechte beoordeling zijn (het klinkt misschien een beetje flauw, maar het is helaas wel zo)!

 

Zelf onderscheid ik altijd 4 categorieën:

  1. Gast vervangt iets uit eigen beweging (bijvoorbeeld: Glazen)
  2. Gast meldt schade en uit de houding blijkt dat ze bereid zijn om tot een oplossing te komen
  3. Gast meldt schade (pas achteraf) en uit de houding blijkt dat ze (absoluut) NIET bereid zijn om tot een oplossing te komen (Glas boven de kookplaat verbrijzeld. Er was niemand in de keuken hóór, toen het gebeurde. Natuurlijk! Het is heel bekend, dat die dingen uit zichzelf uiteen spatten?)
  4. Gast meldt niets en ontkent alles (was al defect of was al versleten. Niet eens opgemerkt)

 

Hoe je met dit soort situaties om wilt gaan, is dus helemaal aan jezelf.

Er is helaas geen eenduidige of standaard oplossing voor, hoe je met een schade om moet gaan.

Zelfs de huurder uitzwaaien, is geen garantie. Gat in de bank gebrand? Ze hebben er gauw een kussen overheen gelegd.

 

Ps.

Ook lees ik nogal eens, dat Airbnb meestal niet verder gaat dan een uitkering van maximaal $ 250 per verblijf (uit de waarborg).

Dus een waarborg van € 500 of meer, zegt dus ook niet altijd alles!

 

Succes!

Diana-and-Ad0
Level 2
Sint-Annaland, Netherlands

Ook wij hadden schade doordat gasten het huis in puinhoop hadden achtergelaten. Eten op de lakens uitgespuugd en in bed geplast. Kauwgom op deuren gesmeerd wat er bijna niet af te krijgen was en daardoor dus lakschade. Tevens op de armleuning van de nog geen half jaar oude bank gesprongen waardoor een deuk. We hebben contact opgenomen met Airbnb die verzochten om foto’s. Die hadden we, dus deze gemaild. Het antwoord wat we kregen was dat die schade er al wel veel langer kon zijn en ze ons dus niet gingen helpen. Lekkere hulp van airbnb.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf