vreemde (dubbele) boeking

Miu24
Level 2
Hank, Netherlands

vreemde (dubbele) boeking

Hallo, ik kreeg gisteren twee opvallende reserveringsaanvragen. Het begon met de aankondiging in de mail: normaal is de afzender 'Airbnb', nu was de afzender 'Cecil (Airbnb)' en 'Devon (Airbnb)'. Met 2 minuten pauze ertussen aangevraagd, maar er stond niks 'geblokt' in mijn agenda. Beide met een Engelse naam, beide man, elk deed een reserveringsaanvraag voor vandaag voor 5 nachten, elk voor 1 gast. Bij beide berichten stond dat ze een vraag hadden, maar als je openklikte dan was er helemaal geen vraag. Ik vertrouwde het niet, dus heb ze beide geweigerd, in de hoop op geen strafmaatregelen van Airbnb. Ik vermoed een soort van fraude, maar begrijp niet hoe... Heeft iemand dit ook eens meegemaakt?

12 Antwoorden 12
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Miu24 

Stonden de berichten ook in het message system (Inbox)  van Airbnb  ?

Zo niet, dan is het een scam en heb je ws de "decline" gedaan op een nep-Airbnb website (?)

Miu24
Level 2
Hank, Netherlands

@Emiel1 

Ja, ze staan wel als geweigerd in de Airbnb inbox..

Sineke0
Level 10
Mill, Netherlands

 @Miu24  Ik zou er even over bellen met AirBnB om te zorgen dat het goed verwerkt wordt. Ik heb een keer precies hetzelfde gehad , ook met twee boekingen voor dezelfde periode met ook engelse namen. Voordat ik kon bellen werd hun account al verwijderd door AirBnB dus was ook geen zuivere koffie. Ze proberen van alles , ik heb wel gehad met Russen die wilden lang boeken maar niet aanwezig zijn , voor deze "prestatie" wilde ze het grootste deel van het betaalde bedrag cash terughebben (ik heb het 1 x uit nieuwsgierigheid gevraagd aan 1 gozer) ik ben er van overtuigd dat zodra je daar in mee gaat dat je idd geld krijgt op je rekening , dan willen zij hun deel (want je hoeft er niets voor te doen) en dan annuleren ze zodat ze geld terug krijgen. Dat lijkt mij de enige mogelijkheid.  Ook die namen heb ik doorgegeven en die accounts zijn verwijderd.

Dus altijd opletten , zoals je ook gedaan hebt , met vreemde berichten en ook een beetje vertrouwen op je gevoel.

Miu24
Level 2
Hank, Netherlands

@Sineke0 Dank je wel. Ik vind het vooral vervelend dat het (weigeren) ten koste gaat van de superhoststatus, maar ach, er komen gelukkig nog genoeg gasten.

Sineke0
Level 10
Mill, Netherlands

@Miu24  vandaar mijn advies om airbnb even te bellen en uitleg te geven. 

Als het alleen een verzoek was heeft het volgens mij geen gevolgen voor je superhost status. Ik heb zelf direct reserveren uitstaan om zelf te kunnen beslissen of ik iemand accepteer.

Miu24
Level 2
Hank, Netherlands

@Sineke0 Weet je of Airbnb ook in het Nederlands te bellen is? Ik heb eerder alleen maar (Chinees of Indiaas) Engelssprekende mensen aan de telefoon gehad waar het niet al te makkelijk mee communiceren was..

Ik erger me daar heel erg aan. Als dan de lijn niet goed is versta je van die mensen niets door hun zwaar accent. 

Sineke0
Level 10
Mill, Netherlands

@Miu24  ik zou het niet weten , tot nog toe altijd idd engels sprekende medewerkers gesproken die bij mij erg hun best deden om een behoorlijke conversatie te hebben. Probeer anders een mail te maken in het engels evt met google translate , misschien werkt dat beter.

Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

@Miu24  Ik heb hetzelfde gehad met een of andere rus en die wilde buiten Airbnb om appen. Had een hele methode om met allerlei rare tekentjes een telefoonnummer in het bericht te frommelen. Wat ik doe met contacten van Airbnb is zaken via het help centrum te laten lopen. Via de berichten service dus. 1 ik vind het handig omdat zij dan de tijd hebben het goed uit te zoeken en niet uren aan de telefoon hang. Vaak zijn de moeilijker zaken uitzoek dingen, dus dan is de first line aan de telefoon toch niet handig. Als je het met een berichtje doet krijg je vaak eerst iemand die zegt dat ie het gaat uitzoeken en vervolgens krijg je antwoord van iemand anders. (Ik denk dat iemand met meer verstand van je vraag) Tot nu toe ben ik iedere keer zo super goed geholpen. Het duurt wel een dag, maar liever een dag dan 2 uur aan de telefoon en iedereen die zijn tijd verdoet. Ik heb liever dat Airbnb die tijd stopt in het vinden van het goede antwoord voor mij 🙂

En door het op deze manier te doen heeft Airbnb de reservering gecanceld en niet ik 🙂 en dan blijft je status in tact. Wat betreft je respons tijd moet je reageren op een bericht, maar als je een punt typt en je drukt op verzend heb je ook gereageerd en dan heb je tijd om zaken uit te zoeken en wel binnen 24 uur gereageerd 🤔😁

Groetjes Katja
Sineke0
Level 10
Mill, Netherlands

Haha dat heb ik ook gehad met Russen , wel heel goed bedacht die cijfers in een teken. Maar het is idd geen zuivere koffie met die lui alhoewel ik ook wel heel vriendelijke Russen  hier heb gehad. Trouwens of topic maar vandaag 2 maal telefoon met een USA mevrouw op een bandje dat ik gearresteerd ga worden :)))) dus opletten er is zoveel oplichting aan de gang.

Je hebt goede tips gegeven aan @Miu24  @Katja202 

Groetjes , Sineke 

Miu24
Level 2
Hank, Netherlands

@Katja202 Dankjewel, wat een goede tips! Vooral de laatste kan ik heel goed gebruiken!!  😉

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hallo @Miu24, laat even weten hoe het allemaal gegaan is 🙂

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf