Oneigenlijk gebruik foto/schending van het auteursrecht

Erik1471
Level 1
Alkmaar, Netherlands

Oneigenlijk gebruik foto/schending van het auteursrecht

Ik ben professioneel fotograaf en zie dat een verhuurder @ een foto van mij gebruikt om haar huisje in Schoorl te promoten op de Airbnb website. Ik heb geen toestemming gegeven aan e verhuurder om de foto te gebruiken. De verhuurder heeft geen gebruiksrecht voor mijn foto betaald. Dit betreft dus eens schending van mijn auteursrecht. In de Airbnb voorwaarden staat duidelijk dat je het auteursrecht van anderen niet mag schenden. Ik kan echter geen contact opnemen met verhuurster zonder een reservering en betaling te doen. Met Airbnb zelf lijkt het ook onmogelijk om contact op te nemen anders dan via 'zorgen over verhuuractiviteiten in mijn buurt' Heeft Airbnb ook een telefonische helpdesk?

5 Antwoorden 5
Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

@Erik1471 Het nummer van de Airbnb: Klantenservice +31 20 52 22 333

 

Succes!

Erik1471
Level 1
Alkmaar, Netherlands

Dank, inmiddels heb ik contact met Airbnb via de mail. Het nummer ook gebeld, maar dan kom je in een enorm doolhof met allerlei keuzes en bevestigingen via smsjes.....heel vaag systeem.

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Erik1471 

Je kan "contact verhuurder" gebruiken in de advertentie om een vraag te stellen.

Het heeft weinig zin met Airbnb contact op te nemen over deze kwestie.

Daarnaast hebben veel verhuurders op Airbnb ook hun accommodatie op andere (of zelfs eigen) websites staan, dus beetje googlen levert vaak wel wat op.

Erik1471
Level 1
Alkmaar, Netherlands

Dank voor je antwoord. Het lijkt inderdaad makkelijk om contact op te nemen met de host. Maar nadat ik een lap tekst getikt had en deze wilde versturen moest ik eerst een reservering maken en ook betalen.......

De host adverteert alleen op Airbnb-achtige website en heeft geen eigen website/facebook dus rechtstreeks contact is niet mogelijk. Ik had al gegoogled uiteraard;-)

Inmiddels heeft Airbnb wel keurig gereageerd: 'Thanks for reaching out to us regarding this issue. I'm forwarding your inquiry to a member of our team who can better assist you. They'll be getting in touch with you soon.'

 

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Erik1471 

Als je op de advertentie iets naar beneden scrollt, zie je een knopje "contact met de host opnemen". Daar kun je vragen stellen zonder te boeken

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf