Onterecht BTW gerekend.

Villa-Carina-Apartments0
Level 1
Kralendijk, Caribbean Netherlands

Onterecht BTW gerekend.

Hallo,

 

Ik woon op Bonaire en heb een accomodatie op Bonaire. nu berekend airbnb 21% BTW op de service kosten. Wij op Bonaire hebben geen BTW en zijn ook niet BTW plichtig in Nederland.

Ik ben al sinds maart bezig om dit Airbnb  uit te leggen maar het blijkt dat als ik mij laat uitbetalen op een rekening in Nederland (om heel veel bankkosten te besparen) maar wel bewijs heb aangeleverd dat ik ingezetenen ben van Bonaire en mijn bedrijf ook op Bonaire is dat airbnb vind dat ik Nederlndse BTW moet betalen puur omdat het in NL uitbetaald word. 

Wie heeft hier nog meer problemen mee of juist niet en in de zelfde situatie zit.

4 Antwoorden 4
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Villa-Carina-Apartments0 

 

Als er geen oplossing voor is, kun je evt. kiezen voor Split-fee (Indien mogelijk binnen je account), dan wordt alleen BTW aan je berekend over de 3% Host fee, wat een relatief veel lager bedrag is dan BTW over de Host-only fee (17%).

Nicole378
Level 2
Willemstad, Curaçao

Beste @Emiel1

 

in Curacao kan dat niet meer sinds 2021. 

Hier heeft Airbnb de servicefees vastgezet op 15% te betalen door de hosts.

 

Ik begrijp inderdaad dat in NL een host nog kan kiezen om de service fee te verdelen tussen de host en de gast.....

Nicole378
Level 2
Willemstad, Curaçao

Beste @Villa-Carina-Apartments0 ,

heb je ondertussen al een oplossing gevonden voor die 21% BTW over de service fee?

Groet uit Curacao van Nicole

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Nicole378 
Het is niet mijn ervaring dat in Curacao de service fee is vastgezet op 15%
Bij één van m'n advertenties wordt nog steeds 3.6% gerekend.
Bij m'n andere advertenties maak ik gebruik van een property management systeem. Daar wordt inderdaad 15% als host only fee berekend.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf