Waar let je op als je een aanvraag krijgt?

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Waar let je op als je een aanvraag krijgt?

Quincy_0-1649950701375.jpeg

 

Hallo allemaal! 😊

 

Als Host open je vaak de deur voor je gasten. De ervaren Hosts voelen vanzelf wanneer er iets niet goed zit met een gast. De alarmbellen gaan dan vanzelf rinkelen door de ervaringen die je met je gasten hebt opgedaan.

 

Zo te zien lijkt het hebben van een profielfoto erg belangrijk, ook dat gegevens zoals het e-mailadres en ID bevestigd worden. Alle recensies geven overigens ook informatie over de potentiële gast. Direct reserveren schijnt in het algemeen niet aan te raden te zijn?

 

Wat zoek je in gasten als je een aanvraag krijgt? Heb je een soort checklist? Wat is je pro-tip voor een beginnende Host?

 

Ik hoor graag van jullie!

 

Quincy

 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

21 Antwoorden 21
Kirsten266
Level 10
Heemskerk, Netherlands

Mocht hij ( of een ander profiel wat hij heeft aangemaakt) opeens toch 18 dagen reserveren dan zou ik die alsnog afwijzen/annuleren 

Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

@Klarieke0 Hmmm fijn altijd he als men probeert te onderhandelen. Ik zou de komende paar dagen even een dag midden in zijn boekingsperiode blokken inderdaad. 

 

Wil je dat de klant toch nog boekt, dan kun je nu nog een mailtje er aan wagen richting de gast. Het info verzoek staat toch open. En dan een mailtje met de strekking: Goh <naam> ik zie dat je nog niet zolang gebruik maakt van Airbnb en ik bedacht me gister dat ik je graag verder wil helpen. Airbnb is een hartstikke leuke ervaring voor mensen. Het is alleen niet zomaar boeken bij een hotel of huisje, want dat zijn we niet. Je boekt een unieke beleving op een locatie bij hosts die geven om hun gasten. Waar het bij de Airbnb community omdraait is dat we er samen wat moois en leuks van maken. We goed communiceren en respect hebben voor elkaar. Het is geen zakelijk deal. Je verzoek om korting is dus toch wel enigszins uniek in de wereld van Airbnb (als nederlander kan ik het best begrijpen hoor. Je kunt het altijd proberen ;-)) maar ik hoop oprecht dat je kunt begrijpen dat gezien de prijzen die er nu zijn in de wereld,  je een goed aanbod hebt gekregen voor een verblijf. M.a.w mocht je toch willen boeken dan ben je van harte welkom in mijn Airbnb.

 

Wat ik altijd probeer is door humor en super vriendelijkheid de kou uit de lucht te halen in een conversatie. Soms draaien mensen dan 180 graden om in hun benadering naar jou toe, want dat verwachten ze niet. Als iemand je hard benaderd (afdingen/prijsonderhandelen) dan verwachten ze dat je in de verdediging gaat, ze verwachten dan geen vriendelijkheid en humor. Ik zou bijvoorbeeld mijn antwoord beginnen met .... oke voor jouw maak ik een heeeeele speciale prijs, voor 89 euro per nacht denk ik dat je een goede deal krijgt ... sorry ik kon het niet laten 🙂 ... De prijzen zoals genoemd in de advertentie zijn de prijzen die ik hanteer, daar kan niet over onderhandeld worden. Wel bied ik je daarmee een super leuk plekje op een heerlijke rustige plek etc etc etc. Of de klant haakt nu af (en dan is het geen match met mijn airbnb) of de klant reageert met humor terug (en dan is ie van harte welkom, want dat mag ik wel in een mens) .... 

 

Heel verhaal, heb je er wat aan? Want het is niet echt een antwoord op je vraag.

Groetjes Katja
Klarieke0
Level 7
Koekange, Netherlands

@Katja202 en @Kirsten266 bedankt voor jullie reacties! Ik heb een dagje in zijn periode geblokkeerd staan. Deze persoon spreekt gebrekkig Engels dus ik ben enigszins bang dat een humoristische aanpak lost in translation wordt. Dan heb ik de gast liever niet geloof ik, als hij toch boekt en ik niet met hem kan communiceren gaat dat ten koste van mijn score en ik heb net een paar mooie reviews gehad dus dat hou ik graag zo. Bedankt voor de hulp! 

Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

Ja humor gaat de vertaling dan idd niet halen 😀

Groetjes Katja
Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

@Klarieke0 

 

Als wij een aanvraag krijgen voor zoveel nachten bereken ik eerst of de totaalprijs wel reëel is, je moet er wel voldoende aan overhouden. Wel scheelt het bij een langer verblijf dat het "meestal" wat minder werk is doordat je niet na 2 nachten weer het bed hoeft te verschonen en dergelijke en soms zeg ik dan dat ze er dan geen ontbijt bij krijgen, dat compenseert dan weer.

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

Wij hadden laatst ook een gezin dat al een paar dagen gereserveerd had en toen kreeg ik opeens bericht dat ze 2 hele lieve hondjes mee zouden nemen. Ik heb meteen gereageerd dat zij van harte welkom waren maar zonder hun hondjes! Daarna antwoorde ze nog dat ze niet wisten waar ze met de hondjes naartoe moesten. Sorry wij hebben zelf ook een hond en dat is mijn verantwoording en zeker niet die van de host heb ik geantwoord. Daarna hebben ze geannuleerd.

 

 

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Ik gebruik geen  "Direct reserveren"  en communiceer met iedere gast alvorens te accepteren. Buitenlandse gasten moeten ID geverifieerd hebben en bij twijfel over een gast uit eigen land idem dito. Ik wijs elke gast erop dat ze de advertentie en de huisregels (zijn nogal strict) moeten lezen.

Mijn gasten zijn meestal buitenlandse studenten en verblijven meestal voor wat langere tijd (5 nachten tot 10 weken). Ik accepteer geen "lange termijn reserveringen" (28 nachten en langer) meer, maar geef gasten een optie om hun initiele  reservering te verlengen ("wijzigen" optie). Dat scheelt een hoop gedoe met de  problematische "lange termijn faciliteiten" op het Airbnb platform.

Ik gebruik nooit de mogelijkheid "vooraf goedkeuren" en wijs ook zelden een gast af (maar vraag de gast om de boekingsaanvraag in te trekken). Mijn kalender staat ca 1 maand in de toekomst open voor boekingen.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf