Waar let je op als je een aanvraag krijgt?

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Waar let je op als je een aanvraag krijgt?

Quincy_0-1649950701375.jpeg

 

Hallo allemaal! 😊

 

Als Host open je vaak de deur voor je gasten. De ervaren Hosts voelen vanzelf wanneer er iets niet goed zit met een gast. De alarmbellen gaan dan vanzelf rinkelen door de ervaringen die je met je gasten hebt opgedaan.

 

Zo te zien lijkt het hebben van een profielfoto erg belangrijk, ook dat gegevens zoals het e-mailadres en ID bevestigd worden. Alle recensies geven overigens ook informatie over de potentiële gast. Direct reserveren schijnt in het algemeen niet aan te raden te zijn?

 

Wat zoek je in gasten als je een aanvraag krijgt? Heb je een soort checklist? Wat is je pro-tip voor een beginnende Host?

 

Ik hoor graag van jullie!

 

Quincy

 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

21 Antwoorden 21
Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Waar letten jullie op bij een aanvraag @Mieke0 @Mirjam0 @Bob297 @Emiel1 @Klarieke0 @Sineke0 @Katja202 @Klarieke0 @Sina25?

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

Ha  @Quincy leuke vraag! en heel belangrijk om je gast vantevoren te kunnen inschatten. Communicatie is zo belangrijk! 
Een profielfoto is voor mij in het begin niet echt belangrijk,  wel leuk om. te zien. Het is prettig  als ik merk dat de gast al ervaring heeft met Airbnb  (aantal goede  recensies) . Ik heb direct reserveren aanstaan met restricties: mensen met goede recensies en aangemeld met een ID   kunnen meteen kunnen boeken, en dat zit vaak wel goed.  Als bij nadere communicatie toch blijkt dat men beter ergens anders kan zoeken,  kan  de gast binnen 48 uur cancellen of ik als host mag 3 x per jaar een Directe reservering cancellen. ( is me ng nooit overkomen trouwens)  
Als men nieuw is, krijg ik de aanvraag ter goedkeuring  of afwijzing.  Ik kan eventueel nog wel vragen stellen voordat ik daartoe over ga. Ik  let vooral  op de toon van het aanvraag bericht en vraag nog wat dingen die ze nog niet hebben beantwoord:   hebben ze  bv de huisregels gelezen, wat is hun leeftijd ? Hoe laat denken ze aan te komen ? 

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Absoluut! Heb je ook gevallen gehad waarbij het misschien niet zo goed klikte? @Mirjam0 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

Ik heb instant booking aanstaan. Daarbij moeten gasten voldoen aan de huisregels die ik duidelijk heb vermeld. Ze moeten ook een ID hebben geüploaded, maar dat is een beetje een wassen neus.
Soms sturen gasten een tekstje mee waar je iets uit kunt opmaken.
Het enige waar ik goed op screen zijn lokale huurders in m'n huizen op Curacao. Een reden voor een verblijf in een resort op het eiland waar je zelf woont kan zijn dat ze een leuk feestje willen vieren. Dat is niet toegestaan op dit familie resort waarbij stilte tijden zijn vastgelegd.
Dan heb ik daar uidrukkelijke correspondentie over dat dit helemaal duidelijk is. M'n manager houdt daar dan toezicht op.
Bij de woningen in NL heb ik een mengvorm van zakenmensen, mensen die cursus volgen of gezinnen die vakantie komen vieren.

Daar maak ik me niet zo druk om. Ook al omdat we zelf of onze zoon de gasten persoonlijk ontvangen en er goed contact mee houden

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Dankjewel voor je reactie @Bob297! Laten we hopen dat alles probleemloos blijft 🙂

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Kirsten266
Level 10
Heemskerk, Netherlands

Ik vind het uploaden van een ID wel belangrijk als het een nieuwe gast van Airbnb is. 

Hoe lang iemand zijn account heeft maakt mij niet zoveel uit want ik heb er zelf ook al jaren eentje maar had er nog nooit geboekt. 

Mijn bezoekers zijn mengelmoesjes. Stelletjes,  eind van het jaar veel zussen-uitjes, families en ook een paar mensen die tijd voor zichzelf willen om ergens aan te werken. 

Tot op heden heb ik nog niemand geweigerd. Instant booking heb ik wel aanstaan.

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Dat is zeker belangrijk @Kirsten266! Kijk je ook naar de recensies die de gasten voorheen gekregen hebben? 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Kirsten266
Level 10
Heemskerk, Netherlands

Ja absoluut. Ik vind het zelf ook belangrijk om eerlijke recensies te geven.  Iets meer dan: fijne gast zoals ik in het buitenland vaak zie staan 

Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

@Quincy Ik heb ook direct reserveren aan staan. En ik heb een berichtje ingesteld dat ik het leuk zou vinden dat mensen zich voorstellen, want dan weten wij wat gasten dijn vinden. Sinds ik dat laatste heb gedaan heb ik eigenlijk altijd wel van te voren contact met de gasten. Voor die tijd gebeurde het regelmatig dat er geboekt werd en dan 1 grote stilte tot dat de gast op de stoep stond. Erg onpersoonlijk en voelt niet fijn. Toen heb ik even overwogen om instant boeken uit te zetten. Ik research altijd de gast een beetje op internet en meestal is het wel ok. Twee keer was het niet ok, maar dat bleek ook een rode vlag te zijn en beide zijn door airbnb gecanceld. Ik maak me er niet al te druk om. Zowel mijn man als ik hebben gewerkt met zeeeeeer moeilijke mensen, dus een eventuele rare gast kunnen we wel aan 😉

Groetjes Katja
Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Oei, dat heb ik ook ooit een keer ervaren. Gasten die dan niks van zich laat horen totdat ze bij je voor de deur staan! Ik heb ook een aantal keer erg vage aanvragen gekregen (gelukkig niet doorgegaan). 

 

Tot zo ver dus geen problemen? @Katja202 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

@Quincy  Nee in principe geen problemen, zoals ik zei, daar redden we ons wel mee. Wel een minder leuke ervaring voor mij als host. Wat er gebeurd is dat je je gasten niet kent en geen gesprek met ze hebt gehad. Als de gast vervolgens dan de advertentie niet goed heeft gelezen, dan ontstaat er een probleem dat sommige zaken niet zijn zoals ze verwachten. Ook al heb je het wel in je advertentie staan. Als je een communicatie lijntje hebt in de aanloop tot het verblijf dan kun je nog enigszins iets doen aan verwachtingsmanagement. Bij geen communicatie en niet lezen van de advertentie kan dat dus niet ... et voila daar zijn de 4-en 😞 .... risico van het vak en het risico van direct reserveren aan hebben staan. Bij 1 klant zelfs heel specifiek. First timer op Airbnb. Die boekte op basis van de recensies, die waren zo fantastisch dat wilde zij ook. Ze had ze allemaal gelezen, maar de advertentie had ze niet gelezen (bleek uit de hoeveelheid aapjes niet via de airbnb app, ondanks herhaald verzoek van mijn kant). Dat was dus de eerste 4 ...... Ik denk dat het heel belangrijk is dat gasten op het moment dat ze zich inschrijven bij Airbnb ook weten hoe de Airbnb community werkt. Wij zijn geen booking.com en wij zijn ook geen hotel. Wij zijn Airbnb en daar ga je met elkaar om alsof je buren bent. Is het contact leuk aardig en vriendelijk van beide kanten. Doen we niet te moeilijk en houden we het met z'n alle gezellig. Nou ja je snapt het wel. Dit klinkt bijna als mopperen. Is het niet hoor. Newby's moeten ook leren hoe het werkt, maar een beetje jammer dat ik ze moet opvoeden en beetje jammer van mijn score. Maar vandaag weer super leuke gasten. Die 500 km hebben gefietst om hier te komen en onderweg hier naar toe gecampeerd hebben onder de openlucht, omdat ze enkel geld hadden om ons huisje te boeken. Wat een eer! We stoppen ze helemaal vol met lekkers 🙂 Alleen daar al om. Bikkels. 

Groetjes Katja
Klarieke0
Level 7
Koekange, Netherlands

@Quincy leuk vraagstuk! Ik heb direct boeken aanstaan met vereisten als foto, ID, goede recensies. Ik let op de toon van de aanvraag, opvolging van mijn huisregels. Voorbeeld : bij ons is 1 hond toegestaan, geen andere dieren. Kreeg ik een aankondiging dat iemand wilds boeken met kat en fret. Dat dacht ik dus niet, en ik heb hem dat laten weten en direct 1 dag midden in die periode op mijn kalender (tijdelijk) geblokkeerd. Zo voorkom ik dat hij toch boekt en ik moet cancellen. Ook gedoe over inchecktijden: gasten die aankondigen dat ze om 2 uur komen krijgen direct bericht terug dat het inchecken vanaf 4 uur is omdat het huisje anders niet klaar is. Ik vind het superleuk om gasten te ontvangen maar het blijft mijn huis met mijn regels. Ik let niet op je afkomst/relatievoorkeuren (soms blijkt dat uit de aanvraag) maar wel op je gedrag, je communicatie en je respect voor mijn huisregels 

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Zo is dat! @Klarieke0 

 

Wat voor reactie kreeg je terug van gasten die dan toch proberen eerder in te checken, of een kat en een fret wilden meenemen? Ben erg benieuwd! 😆

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Klarieke0
Level 7
Koekange, Netherlands

@Quincy de man met de kat en fret heeft niks meer laten horen en de gast die om 2 uur wilde komen kwam na mijn bericht om 6 uur en liet vervolgens een 5-sterren review achter. Die mag weer komen😁.

 

Vanmorgen had ik een informatieverzoek van een gast of hij voor 69 euro (prijs na kortingen per nacht) wel 18 nachten mocht komen. Nou nee, waar denk je dat ik überhaupt mijn gas/water/licht van betaal in die periode, niet van nog geen 4 euro per nacht dus dat heb ik hem laten weten. Ik aarzel nog over een dagje blokkeren in zijn gevraagde periode want hij is nieuw op Airbnb, heeft geen recensies en de toon staat me niet aan. Wat zouden jullie doen? @Wim-En-Lia0 @Quincy @Katja202 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf