Bij annuleren door host een jaar lang superhost status weg

Marianne283
Level 3
Sittard, Netherlands

Bij annuleren door host een jaar lang superhost status weg

Ik ben benieuwd wat andere verhuurders van deze regel vinden.

 

ALs je als host annuleert zijn er straffen, vind ik persoonlijk terecht, maar 1 van de 3 vind ik behoorlijk zwaar.....

- je verliest je superhost status van dat kwartaal (heb ik geen problemen mee)

- je krijgt een geldsom boete (heb ik geen problemen mee)

-je bent een jaar lang je superhost status kwijt, behalve als je minder dan 1% in het afgelopen jaar  geannuleerd hebt.

 

Die laatste regel houd in dat je meer dan 100 boekingen in het afgelopen jaar moet hebben gehad. Het gaat dus om boekingen, dus niet het aantal overnachtingen telt. Iemand die standaard meer dan 1 nacht verhuur aanneemt haalt dat dus nooit.

 

Persoonlijk had ik een maand geleden een boeking op een datum die echt niet kon en heb ik binnen een half uur na de boeking geannuleerd. Boeking was voor een datum van 1 week verder.  Nu had ik jaren terug in het begin van mijn airbnb carriere ook al eens iets stoms gedaan met een boeking en die geannuleerd en die is mij kwijt gescholden door Airbnb als eenmalige actie. Dus kwijtschelding straf kon niet meer. 

 

Ik weet dat ik bij de annulering beter had kunnen zeggen dat ik me niet prettig voel bij die verhuur, maar dat heb ik niet gedaan, ik ben eerlijk gebleven en het  uitgelegd waarom het niet kon. Ik wist dat het me 50 euro zou kosten en niet verlengen superhost status einde van dat kwartaal.

 

Ik was/ben al weer 7 kwartalen op rij superhost en daarvoor ook 6 maanden. Door mijn laatste annulering ben ik nu dus 1 jaar geen superhost, zelfs al scoor ik 4,99, niks superhost.

 

Zou graag willen peilen hoe de host community denkt ove de regel van <1% boekingen annuleren. 

 

4 Antwoorden 4
Bianca504
Level 2
Zelhem, Netherlands

Ik wist niet dat je meteen zo gestraft wordt. Dat is erg streng. 

een volgende keer dus wellicht zorgen dat de gast gaat annuleren, i.p.v zelf anuleren.

dat is de enige oplossing.

 

Kim3336
Level 1
Tongeren, Belgium

wij hebben dit ook aan de hand. Mijn man en ik boeken een reisje en nog voor ik onze beschikbare data kon uitdoen, krijg ik een boeking binnen. Ik reageer binnen de 10 minuten met alle gevolgen van dien. Ik vind dit ook een erg zware straf. Het was de eerste keer dat ik annuleerde en naar mijn gevoel uit verhouding om terug super host te kunnen worden. 

Patricia3617
Level 8
Maaseik, Belgium

Hallo Marianne@283,

Aangenaam kennismaking , wij zijn niet zo verre buren , ik ben van Maaseik 😄;

Maar om op jou commentaar te reageren, ik begrijp jou teleurstelling, alle hosts streven op die superhost statuut, wat goed is want het geeft de nodige motivatie om het goed te doen en ook de reiziger te beschermen tegen wantoestand.. 

Langs de andere kant vind ik die statuut  soms niet consequent, ze zeggen dat je moet minstens 4,8 halen om superhost te zijn , toch vind ik sommige advertenties met een score van 4.7 en die toch superhost zijn, 

Of gasten geven een lagere score voor netheid omdat ze vonden dat de bedden te zacht of te hard waren, wat een persoonlijk gegeven is , idem dito voor een lookpers dat ontbreekt in de keukenla, als je zo,n 4 à 5 gasten heb die op deze superkleine details gaan vitten dan ben je voor je het weet je superhost statuut kwijt, ik bedoel daarmee dat we  die statuut veel sneller kwijt zijn dan gewonnen , ik ben bijvoorbeeld een 1,1  voor netheid kwijt omdat een gast zich aan een klein beschadinging aan een keukenkast stoordde (hoekje van een deur  klein stukje formica weg) . Sorry maar ik kan daarvoor toch geen nieuwe keukenfronten aanschaffen hé.. en daarbij wanneer de score gegeven is ,is hij gegeven..wij hosts kunnen er niets meer aan veranderen.

Ik zou zeggen maak je daarover niet te druk, superhost zijn is fijn maar zegt ook niet ALLES  ,je zult daarom niet minder verhuren , en ten laatste dat zegt niets over wie je echt bent als persoon (een supermevrouw die haar superuiterste best doe, ben ik van superovertuigd).

Ik wens je een fijne dag.

  

Ellen1151
Level 1
Utrecht, Netherlands

Ik vind het een duffe regeling. Om dit te voorkomen kun je instellen dat gasten eerst een aanvraag indienen. Dan kun jij in alle rust bekijken of de boeking jou gelegen komt en pas dan de reservering accepteren. Mij geeft dat veel rust. 
Staar je niet blind op die status. Ik zelf heb er als gast nog nooit naar gekeken. 
Lieve groet

Ellen

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf