Geen uitbetaling na annulering

Maaike19
Level 1
Zoelen, Netherlands

Geen uitbetaling na annulering

Graag deel ik hier een ervaring.

Airbnb heeft een reservering gecanceld, zonder overleg of motivatie. De gast en ik ontvingen een e-mail met dit bericht. Hierover heb ik contact opgenomen met de klantenservice.

Van de klantenservice krijg vervolgens ik hele bizarre verhalen en uiteenlopende redenen waarom ze overgegaan zijn tot annulering. Dit loopt uiteen van: geen reden kan gegeven worden wegens privacy, tot veiligheidsredenen, tot de gast heeft toch niet betaald (de reservering was ruim een maand voor annulering gemaakt) tot dat ik op mijn accommodatie nog een host zou hebben en ik die host had bedreigd. Ik was geshockeerd toen ze dit als reden aanvoerden. Dat ze overgaan tot valse beschuldigingen vond ik kwetsend en aanstootgevend.

Iedere keer nadat ‘de reden’ was opgegeven werd het contact direct verbroken.

Uiteindelijk kreeg ik iemand van klantenservice die wel iets verder wilde kijken, weer een erg lang verhaal, maar de zaak werd wel opnieuw bekeken en ze bood haar excuses aan voor de valse beschuldiging. Wat niets oploste, maar wel prettig was. Ze was de enige die dit deed.

We kwamen uit op de volgende conclusie die opnieuw beoordeeld ging worden: de reservering is geannuleerd door Airbnb. Dit zou weinig voorkomen, maar als de host of de gast annuleert zijn hier gewoon consequenties aan verbonden. Welke regels gelden als Airbnb de reservering canceled?

Volgens Airbnb is het uiteindelijk oordeel: we gaan niet over tot uitbetaling omdat de reservering voor checkin is geannuleerd. En dan stopt de communicatie weer. Onderbouwing ontbreekt.

Mijn annuleringsvoorwaarden zijn strikt. De timing van annulering was meer dan 48 uur na de reservering en meer dan 14 dagen voor checkin. Dat zou betekenen dat ik 50% vergoed zou moeten krijgen. Maar Airbnb betaalt niets uit. Hoe kan dit?

4 Antwoorden 4
Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

@Maaike19 Wat bizar! Misschien kan @Quincy je hiervoor een goede uitleg geven en/of je hiermee verder helpen...

Succes, Lia

Maaike19
Level 1
Zoelen, Netherlands

Vreemd is het zeker. Blijkbaar hoeft airbnb zich niet aan regels te houden waar gasten en hosts dat wel moeten doen. En moet ik er maar op vertrouwen dat ze goed hebben gehandeld. De hele reeks aan vreemde redenen alleen al geeft helaas niet dat vertrouwen. 

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Maaike19 

Als Airbnb zelf annuleert voordat de reservering is gestart, dan wordt er niets uitbetaald.

De reservering komt gewoon te vervallen. Meestal gaat het dan om een "bepaald risico" wat Airbnb heeft ontdekt en daardoor wordt de reservering afgeblazen. Dat kan overigens in beider belang zijn. Hopelijk vind je spoedig een nieuwe gast !

 

.

Maaike19
Level 1
Zoelen, Netherlands

Dank je wel Emiel. Wat ik wel raar vind is dat gasten en hosts zich wel moeten houden aan annuleringscondities en Airbnb niet. Het hele verhaal wat volgde geeft geen vertrouwen in dat ze juist hebben gehandeld of dat het in ieders belang zou zijn. Zeker niet na een valse beschuldiging naar mij en niet naar de gast. Dat riekt eerder naar een fout. 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf