BTW nummer aanvragen?

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

BTW nummer aanvragen?

M'n omzet aan kortverblijvende toeristen is in Nederland via Airbnb en andere platforms is zo laag dat ik onder de regeling kleine ondernemers val.
Dan kun je vrijstelling vragen van administratieve verplichtingen en hoef je geen BTW af te dragen
Krijg je dan toch een BTW nummer?
Een ander platform vraagt om een BTW nummer en ik moet dit nog voor 31 augustus verstrekken ook

6 Antwoorden 6
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Bob297

 

Als je een onderneming hebt (KvK inschrijving), dan heb je ook een BTW nummer.

Wie vervolgens gebruik wil maken van de KOR, zal dat moeten aanvragen. Op het formulier wordt zelfs gevraagd naar het BTW nummer.

Belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/nieuwe-kleineondernemersregeling/

 

Ik heb zelf ook te weinig omzet, maar hef/administreer  toch nog steeds BTW ipv gebruik te maken van de  KOR .

 

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Emiel1

Ik heb me niet als onderneming ingeschreven en heb ook geen BTW nummer

Ik vind het zo'n soesa wanneer ik weet dat ik onder de KOR val ik toch een inschrijving zou moeten doen en een BTW nummer moet aanvragen.

ABB eist ook nog geen BTW nummer.
Booking doet dat nu wel

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Bob297 

Maar het is een beetje "de kip of het ei":

 

De KOR is een ondernemersregeling en een onderneming staat ingeschreven bij de KvK en heeft een BTW nummer.

En anders is zijn je inkomsten  gewoon "verdiensten niet uit loondienst"

Airbnb eist wel degelijk een BTW nummer (en verifieert dat ook) als je een zakelijk account hebt !

 

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Emiel1 
Ik heb idd geen zakelijke account en geef de inkomsten op bij : verdiensten niet uit loondienst"

Bij booking overigens ook niet

bij beide als prive persoon

VRBO vraagt er ook niet naar
Misschien gaat dat nog komen.

Booking had het over europees recht (maar dat werd me verteld door een jongeman van 19 die er net werkte)

Ben268
Level 2
Utrecht, Netherlands

Airbnb eist nu een BTW nummer voor mijn huisje in Belgie. Als particulier heb ik dat uiteraard niet en kan dat ook niet aanvragen (tenzij ik een bedrijf in Belgie begin!!!!! Hoe los je die gekte nu op?

 

Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

@Emiel1 @Bob297  Waarom zou je dat zo doen? Nu betaal je toch iets van 35% over je opbrengsten? Wij hebben het juist onder de KOR regeling gegooid, omdat je dan je Airbnb als rendement op je vermogen hebt en dus iets van 1,2% of zo in je WOZ terug ziet, maar er verder dus geen belasting over betaald, omdat het onder de KOR valt. In ieder geval gaf onze accountant aan dat door het onder de KOR te laten vallen het veel meer oplevert en de soesa is eenmalig. Tenslotte betalen we net z’n allen al zat belasting aan van alles toch 😉

 

Groetjes Katja

Groetjes Katja

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf