Belasting aangifte via BV

Niek40
Level 2
Amersfoort, The Netherlands

Belasting aangifte via BV

Ik heb mijn verhuuractiviteiten ondergebracht in een BV.

Ieder jaar moet ik aangifte doen van de omzet en de kosten.

Daarbij zijn verschillende BTW tarieven:

9% voor verhuur

21% voor overige kosten.

Ook moet ik toeristenbelasting afdragen aan de gemeente.

Verder moeten de facturen van Airbnb matchen bij de omzet aangifte.

Ook moeten de uitbetaalde bedragen aansluiten bij de overzichten van Airbnb

 

Tot op heden heb ik aan de standaard lijstjes van Airbnb onvoldoende steun om deze gegevens bijeen te krijgen en kloppend te matchen.

Dat is veel handwerk van verschillende overzichten en samenvoegen in een eigen excel.

Erg foutgevoelig.

Bovendien vindt mijn boekhouder zo'n Excel overzicht erg twijfelachtig, want slecht te controleren.

 

Airbnb geeft tot nu toe niet thuis om een fatsoenlijk overzicht te produceren.

 

Help: wie weet hier een goede oplossing voor?

13 Antwoorden 13
Hannelore44
Level 2
Antwerp, Belgium

Beste, had jij hier een oplossing voor gevonden? Ik krijg van mijn boekhouder dezelfde opmerking.

 

Alvast bedankt!

 

Groetjes, Hannelore

Niek40
Level 2
Amersfoort, The Netherlands

Hallo Hannelore.

 

Helaas tot nu toe geen oplossing.

Airbnb geeft niet thuis op dit punt en weigert ondersteuning te geven.

 

Als jij een oplossing weet houd ik me aanbevolen.

 

Mvg

Niek

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Hannelore44 
Ik gebruik een eenvoudig spreadsheet.
Daar sla ik ook het emailadres en telefoonnummer in op

Niek40
Level 2
Amersfoort, The Netherlands

Hallo Bob.

Dat is niet voldoende data.

Omzet, kosten, inhoudingen, belasting, vetblijfsgegevens en persoonsgegevens.

Gewoon recht zoals ze in hun Database zitten, beschikbaar stellen zodat ik de aangifte simpel daarop kan baseren.

Dirk ze niet, ook niet na aanhoudend vragen.

 

Mvg

Niek

Hannelore44
Level 2
Antwerp, Belgium

Ik probeer nu een systeem op te zetten waarin de toeristenbelasting en de btw voor gemeubelde logies (in België 6%) extra aangerekend worden aan de gast (via 'belastingen' toe te voegen aan de advertentie in kwestie), en dus ook apart zullen verschijnen op het overzicht dat ik van AirBnb krijg. Dit vond mijn boekhouder alvast een stap in de goede richting, dan verschijnen deze bedragen tenminste apart in het overzicht.

Staven dat ik geen diensten aanbiedt( die dan misschien onder een ander btw-percentage zouden vallen) doe ik door de advertentie zoals ze online staat bij te voegen als bewijsstuk. Daar kan de fiscus dan zien dat ik ook daadwerkelijk geen diensten (schoonmaak, ontbijt, onthaal) adverteer.

Wat ik niet kan zien, zijn idd de persoonsgegevens voor de toeristenbelasting. Enkel naam, land en stad. Deze heb ik bij mijn aangifte nog niet moeten verstrekken.

 

Het zou veel eenvoudiger zijn wanneer ik zélf een factuur kon sturen aan de gasten, maar dat is geen optie. Zij betalen toch niet wat wij ontvangen, dus ook niet nuttig.

Zover ben ik dus maar geraakt! 

Groetjes, Hannelore

Niek40
Level 2
Amersfoort, The Netherlands

Klinkt als een creatieve stap in de richting.

Blijft jammer dat ze niet gewoon een DB-dump willen geven.

 

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Niek40 
Misschien heb je het woordje "ook" gemist. Telefoonnummer en emailadres is een belangrijke aanvulling op de overige gegevens die ik noteer omdat Airbnb helaas wel eens reserveringen annuleert of advertenties blokkeert. Dan is het fijn wanneer je toch toch met de gast kunt communiceren.
Het invullen van de overige gegevens in een spreadsheet kost me een paar minuten per boeking

In het spreadsheet houd ik ook bij of de gasten een welkomstmail hebben ontvangen, 1 à 2 weken van te voren een lastminute info en een week van tevoren een QR code. Ook noteer ik de meterstanden van water en elektra 
Het spreadsheet heeft als aanvullend voordeel dat wanneer je ook de email adressen hebt ontvangen, je af en toe een wervende mail kunt sturen. Gewoon alle email adressen kopieren en in outlook plakken
Daardoor zijn 40% van m'n gasten inmiddels herhalingsgasten.

Daarbij is Airbnb niet de enige portal waarop ik adverteer. Elke portal heeft weer z'n eigen layout bij data dumps.

Ik gebruik een PMS (property management systeem) maar ook die krijgt per portal verschillende stukjes data door.

Ik adverteer op elke portal met dezelfde (seizoens) prijzen. Het is interessant om te zien dat de keuze van het portal vaak per land verschillend is.
Ook zijn er per jaar grote verschuivingen tussen de portals

PS, wanneer je reageert op een bericht is het handig om het bericht te beginnen met @ en de naam. Dan krijgt de geadresseerde een bericht dat er een reactie is gekomen

Niek40
Level 2
Amersfoort, The Netherlands

@Bob297 

Allemaal heel handige tips die je geeft.

Ik mis echter b.v. de aansluiting met hun facturering.

(ze incasseren b.v. meerdere verhuren tegelijk, en dat geeft altijd een heel gedoe om dat cijfermatig aan te sluiten. Zeker als er nog verrekeningen overheen lopen).

 

Ik blijf het bovendien vreemd vinden dat we niet gewoon bij de gegevens van AirBnb kunnen zoals we zelf nodig hebben, terwijl dat in gewoon hun DB aanwezig is.

Tenslotte vragen ze een niet geringe fee voor de dienstverlening.

 

mvg

Niek

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Niek40 

Even voor de zekerheid: Wat mis je nog in deze output. Is dit onvoldoende basis?

Datum
Verwacht op
Type
Bevestigingscode
Boekingsdatum
Begindatum
Einddatum
Nachten
Gast
Advertentie
Details
Referentienummer
Valuta
Bedrag
Uitbetaald
Servicekosten
Kosten voor snelle uitbetaling
Schoonmaakkosten
Bruto-inkomsten
Toeristenbelastingen
Inkomstenjaar
Niek40
Level 2
Amersfoort, The Netherlands

Bob297

Ik mis nog het aantal gasten per boeking.

De aanduiding van welke facturen / betalingen zijn gecombineerd in het bedrag "uitbetaald". 

Niek40
Level 2
Amersfoort, The Netherlands

@Bob297 

Ik mis nog het aantal gasten per boeking.

De aanduiding van welke facturen / betalingen zijn gecombineerd in het bedrag "uitbetaald". 

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Niek40 
Misschien helpt het wanneer je deze export gebruikt:

Bevestigingscode
Status
Naam van de gast
Contact
# volwassenen
# kinderen
# baby's
Begindatum
Einddatum
# nachten
Gereserveerd
Advertentie
Inkomsten
Niek40
Level 2
Amersfoort, The Netherlands

@Bob297

Daar vind ik het aantal gasten idd.

Maar niet de aansluiting met de uitbetaling.

Bovendien moet ik deze Excel dan maar zien te combineren met die andere download.

Al eens geprobeerd maar dat matcht niet lekker.

In de Excel is overigens ook nog een geklooi met het format van de datum en van de valutacellen.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf