Betaling ingetrokken na annulatie door AirBnB.

Elke198
Level 2
Destelbergen, Belgium

Betaling ingetrokken na annulatie door AirBnB.

Wij hadden een reservering voor 40 dagen binnen. De gast betaalde het eerste deel (1.184 euro) en kwam bij ons toe. Hij verbleef 30 dagen en toen bleek dat hij het tweede deel niet kon betalen door problemen met zijn kredietkaart. Hij besloot daarom eerder te vertrekken (na 30 dagen ipv 40 dagen) en het tweede deel van 400 euro niet te betalen. 

De annuleringsvoorwaarden stonden op 'streng' dus normaal gezien kón hij niet annuleren en moest hij ook het tweede deel betalen.

 

Nu heeft AirBnB dit als volgt 'opgelost': het hele verblijf werd door AirBnB geannuleerd, en wij moeten het totale ontvangen bedrag van 1.184 euro terugbetalen aan AirBnB (??). Dit wil zeggen dat wij niet betaald worden voor een verblijf van 30 dagen én dat de annuleringsvoorwaarden die wij instelden ook niet correct toegepast.

 

Ik heb al meerdere keren gebeld naar AirBnB en talloze berichten gestuurd, maar ik krijg niet meer dan een genetisch bericht dat 'alles in orde is', maar er verandert maar niets in onze transactiegeschiedenis. De 1.184 blijft zo staan dat we die moeten terugbetalen.

 

Wat kunnen wij doen? Mijn berichten worden gewoon niet meer beantwoord en aan telefoon zeggen ze dat dat een andere dienst is en dat ze niks kunnen  doen.

 

Mijn vertrouwen in AirBnB is niet al te groot meer en ik zou graag weten waar we aan toe zijn.

 

Heeft iemand tips of dit ook meegemaakt?

10 Antwoorden 10
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Elke198 

 

Een verblijf van 40 nchten is een "lange termijn reservering" en een dergelijke reservering heeft altijd de "lange termijn" annulerings voorwaarden, dus nooit wat is ingesteld ("streng").

 

Als een vervolgtermijn niet wordt betaald, dan kan Airbnb dat niet forceren bij de gast. Je ontvangt een mededeling dat "er niet betaald is" . De reservering eindigt in dit geval na 30 dagen, uiteraard met behoud van de ontvangen betaling hiervoor.

 

Een gast kan ALTIJD annuleren, de annuleringsvoorwaarden berekenen automatisch een (evt.) terugebetaling aan gast. In dit geval is er geen enkel recht op terugbetaling, maar de resterende nachten worden dan wel vrijgegeven.

 

Het beste was geweest in overleg met de gast de reservering in te korten ("wijzig optie") en de prijs in het wijzigformulier te bepalen op wat reeds betaald is. Dan was reservering gestopt en ook de resterende 10 dagen weer vrij gegeven.

 

Airbnb heeft natuurlijk een fout gemaakt, de reeds betaalde 1e termijn moet betaald worden, tenslotte heeft gast deze nachten verbleven !

 

Voor dit soort zaken heb je Airbnb niet nodig, beter om ze zelf op te lossen (zie boven)

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

De helpdesk van ABB blinkt helaas niet uit door deskundigheid. Het enige dat erop zit is doorgaan met contacten.
Houdt het verhaal zo simpel mogelijk en wordt niet boos. Heel veel helpdesk medewerkers zitten in een ver land .
Ik heb weleens gehoord dat contacten via sociale media wel eens wil helpen. Daar heb ik zelf geen ervaring mee.

@Elke196 

Elke198
Level 2
Destelbergen, Belgium

Intussen is dit nog steeds niet opgelost. Het is echt om gek van te worden. AirBnB heeft gewoon 1.184 euro teruggestort naar onze gast, zodat deze hier dus een maand verbleven heeft zonder ook maar iéts te betalen! De gast begrijpt zelf niet waarom hij zijn geld gewoon teruggekregen heeft, hij heeft hier niet om gevraagd. Hij gaf ons een 5-star review en we hadden een goed contact, dus hij wil gewoon betalen.

Alleen kan dat dus niet omdat AirBnB hem geen nieuwe betalingsuitnodiging stuurt om zijn betaling opnieuw te innen!

 

@Emiel1  in de mail die we van AirBnB kregen, stond heel uitdrukkelijk dat we zelf niks mochten ondernemen. AirBnB zou het 'zelf regelen' schreven ze.
Ja, mooi geregeld.... de gast volledig terugbetaald en wij 1.184 euro kwijt!!!

 

Heeft iemand nog tips? Berichtjes worden niet beantwoord, via telefoon krijgen we altijd te horen dat ze het gaan uitzoeken, en dan horen we niks meer. We hebben al zeker aan 10 verschillende contactpersonen de hele situatie voorgelegd, iedere keer hopen we dat iemand ons zal helpen, maar telkens is dan plots 'de werkdag voorbij', of 'is dat iets voor een andere collega' en dan horen we niks meer van hen.


We beginnen te vrezen dat de enige optie die ons nog rest, de rechtsbijstandverzekering wordt... 😞

Iemand nog een laatste strohalm voor ons?

 

Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

Als de gast wil betalen stuur hem een factuur. Als hij betaald berichten naar Airbnb dat het opgelost is. Dit mag vast niet van Airbnb, maar als zij het niet oplossen en jij wil het oplossen en je gast wil het ook oplossen. Lijkt het verhaal me erg simpel. @Elke198 En ik gok er eigenlijk op dat Airbnb het geld minus de servicekosten heeft terug gestort aan de gast. m.a.w. niemand wordt er minder van. Ook Airbnb niet, want ze hebben gekregen (denk ik ingehouden) waar ze recht op hebben/hadden.

Groetjes Katja
Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Elke198 
Dekt de rechtsbijstand verzekering dit?

Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

@Elke198 oh volgens mij zie ik nu bovenin dat het gelukt is. Klopt dat. Want dat is natuurlijk super. By the way een tip die ik las op het engelse forum is stel je max aantal brekingsdagen in op 28, dan sta je te boek als lang verhuren mogelijk en als iemand dan langer wil blijven moet hij gewoon na de periode van 28 dagen opnieuw boeken. Heb je dit probleem ook niet meer.

Groetjes Katja
Elke198
Level 2
Destelbergen, Belgium

Dank je wel voor de tip voor in de toekomst. Dat gaan we zeker zo instellen!

 

En nee, jammer genoeg is  ons probleem nog steeds niet opgelost...

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hallo @Elke198, dit is natuurlijk een erg vervelende situatie. Ik ga dit direct doorgeven aan de klantenservice. 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hallo @Elke198, heb je al iets vernomen van Airbnb? 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Elke198
Level 2
Destelbergen, Belgium

Vorige week woensdag liet de klantenservice weten dat ze de fout binnen 5 tot 15 dagen zouden rechtzetten. Dit hebben ze al eerder beloofd en toen gebeurde dit niet, dus we wachten af....

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf