Boete gemeente Amsterdam

Alex7485
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Boete gemeente Amsterdam

Hi!

Heeft iemand ervaring met het omgaan van een boete van de gemeente? Mijn partner en ik hebben gisteren een brief gekregen waarin de gemeente Amsterdam heeft besloten ons een boete op te leggen voor het niet melden van een groep gasten in September 2020. We waren het echt vergeten en nu willen ze ons draconisch afstraffen voor iets wat ze een 'ernstige illegale handeling' noemen. Dat is gewoon onzin. We hebben altijd onze gasten gemeld en aangezien we een vergunning hebben kan er geen sprake zijn van een ernstige illegale handeling. We hebben een fout gemaakt, ja, maar €6.000 te betalen is absoluut geen optie.

 

37 Antwoorden 37
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Alex7485

Msschien beter je vraag in nieuw topic te stellen voor grote kans op antwoord.

Ik weet het antwoord niet, maar er is wel een actieve groep Amsterdamse hosts, zie oa:

https://community.withairbnb.com/t5/Verhuurders/Vakantieverhuurverbod-dreigt-voor-gehele-binnenstad-...

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hallo @Alex7485, ik heb even een nieuwe topic voor je aangemaakt zodat het wat makkelijker is om bij te houden. 

 

Ik denk dat @Mirjam0 en @Mieke0 misschien wel wat meer hierover weten. 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

Mijn collega @Mieke0  is me  al voor!

Alex7485
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Hi Quincy

Dank je wel. Na overleg met mijn jurist, gaan we nu bezwaar indienen tegen dit besluit. De Gemeente geeft namelijk aan dat 'gelet op het zwaarwegend maatschappelijke belang kunnen ze deze illegale gedraging niet ongemoeid laten' maar ik mag de vergunning wel behouden. Ik heb nog nooit zo'n onzin meegemaakt.

Ten eerste zitten we in het midden van een pandemie met een totale instorting van toerisme en als het echt zo belangrijk was voor de maatschappij om toerisme aan te vechten, dan had de Gemeente geen vergunning moeten uitgeven.

Ik ben ook bereid om in beroep te gaan en de rechter te laten beslissen hoe en wat. Het kan niet zijn dat de Gemeente iemand met een schone track record op eens op deze manier straft. 

 

Als iemand toevallig ervaring met vergelijkbare cases heeft dan hoor ik het graag!

Mieke0
Level 9
Amsterdam, The Netherlands

Dag @Alex7485,

Er zijn idd vergelijkbare cases en Amsterdam Gastvrij is er mee bezig; kun je de website checken en eventueel een bericht sturen? Weet wel dat hulp pas echt op gang komt als je lid bent. Er is vanavond ook een vergadering waar dit ter sprake komt dus wel handig als ik wat meer gegevens heb van je.

Mieke

Alex7485
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Hallo @Mieke0,

 

Ik ben helaas geen lid en ben ook niet van plan om dit te worden nu behalve als het echt centen scheelt t.o.v. zelf een advocaat inhuren voor de rechtszaak. 

Welke gegevens heb je van me nodig? Wellicht kunnen we even bellen?

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

@Alex7485   evenals @Mieke0   ben ik strijder  voor de rechten van hosts. 
Jammer dat je geen lid wil worden van Amsterdam gastvrij. (zie: www.amsterdamgastvrij.nl) Je staat namelijk niet alleen in jouw problemen met de gemeente. Alleen door ons te verenigen hebben we een stem  die gehoord wordt en worden we gezien als serieuze gesprekspartner.
Leden krijgen ook een eerste juridisch advies, sommige zaken waarbij jurisprudentie voor de leden wordt verwacht bij een uitspraak  worden gebundeld en zijn daardoor goedkoper om te voeren,  etc.  Wellicht volstaat het schrijven van een zienswijze  en hoef je geen zaak te voeren, al die dingen kan  je als lid bespreken met onze juridische afdeling.  Je kan ook overleggen met andere hosts  via onze  besloten FaceBook groep Airbnb Hosts Amsterdam, wanneer  je meer slachtoffers zoekt. Ik hoop je hierbij wat informatie te hebben gegeven.

Mieke0
Level 9
Amsterdam, The Netherlands

Hi Alrx,

Vanavond bespreken we het in de bestuursvergadering hoe we onze leden kunnen steunen als zij idd een boete hebben gehad voor het niet melden.

Je kunt een frm invullen op de site met je gegevens; dat komt bij mij binnen en als er vanavond een besluit valt dan laat ik je het weten en kun je altijd nog bedenken of je met ons mee wilt doen.

Maar lees even goed de info op de website.

We maken ons sterkt voor de hosts in Amsterdam bij de gemeente naast wat andere zaken.

Mieke

Mieke0
Level 9
Amsterdam, The Netherlands

Bel even met Maarten, voorzitter van Amsterdam Gastvrij; nummer staat op de site; sorry ik heb dit bericht gemist

Peter311
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Hey @Alex7485, ook ik heb helaas zo'n brief ontvangen met een boete van 6.000,- voor het niet melden. Ik ben verbijsterd dat dit zonder waarschuwing zomaar kan. En dat terwijl ik me altijd keurig aan alle regels heb gehouden. Per abuis had ik zelfs 2 keer een vergunning aangevraagd. Ik probeer al maanden het geld van de 2e vergunning terug te krijgen, maar nergens wordt op gereageerd. En dan wel deze boete. Wow, onvoorstelbaar echt. 

Mieke0
Level 9
Amsterdam, The Netherlands

@Peter311 Net als Alex, wordt lid en meldt het bij Gastvrij Amsterdam@ Met zijn allen zijn we sterker.

Mieke

Alex7485
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Inderdaad. De Gemeente maakt misbruik van haar autoriteit en probeert op deze manier mensen die WEL een vergunning hebben te strafen. Als bedrijf krijg je ook eerst 2 herinneringen en dan een aanmaning als je je facturen niet betaald. Het is onbegrijpelijk dat het in dit geval wel mag om direct een boete te geven vooral tijdens een pandemie waar iedereen mee te vechten heeft.

Heb je al bezwaar ingediend en wat was hun reactie?

Peter311
Level 2
Amsterdam, Netherlands

@Alex7485 Heb nog geen zienswijze ingediend. Heb nog tot aankomende maandag 1 maart, ik wacht nog op advies van AmsterdamGastvrij.com. Vind het net zo onvoorstelbaar, onterecht en meedogenloos als jij en ongetwijfeld vele anderen die hiermee te maken hebben. 

Lotte1074
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Hoi @Alex7485 en @Peter311. Ik ben heel benieuwd hoe dit voor jullie is afgelopen met de gemeente? Ik hoor het graag! Veel dank, Lotte 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf