Gast checkt in om meteen te annuleren

Ania1928
Level 2
Hasselt, Belgium

Gast checkt in om meteen te annuleren

Dag Airbnb’ers. 

Wat denken jullie over een geval waar ik op dit eigenste moment mee zit. 

 

Een Spaanse studente reserveert voor 10 nachten. Dag van aankomst laat ze weten dat ze aankomt om 17.30.  Ik sta te wachten met de sleutel om 17.20 tot 18.00. Ik laat haar weten dat ik sta te wachten maar dat ik terug ga vertrekken en ze maar iets moet laten weten. Om 18,20u komt ze aan en excuseert zich voor de vertraging. Nog voor we binnen gaan zegt ze dat ze waarschijnlijk haar verblijf  “een beetje” zal inkorten wegens een voorstel van een vriendin, om daar te logeren. Ze vraagt om volledige terugbetaling. Ik zeg haar dat ik het begrijp en dat maar zo snel mogelijk haar verblijf moet aanpassen. Ik ben nog maar net thuis en ontvang een mail van airbnb van een volledige annulatie van de 10 nachten , terwijl ze wel al  ingecheckt is (?!)   Ik bericht  haar dat ik meteen de sleutel kom halen en het appartement kom nakijken. Ze blijft vragen naar volledige restitutie want airbnb hield tot haar verontwaardiging 1/3 van het bedrag in. Ik zeg haar dat als ze terugbetaling wenst, de sleutel ook moet terugkomen , dus dat ik deze kom halen. Ze zegt; “ dat lukt me niet voor 22u want ik zit in een online meeting bij een vriendin. “.  Ik zeg haar dat ik niet kan komen na 22.00.  Ik heb morgen vroege dienst.  er werd een uur lang heen en weer bericht. uiteindelijk zegt ze; ik kan de sleutel niet terugbrengen dus ik zal boeken voor je minimum verblijf: 2 nachten.  

Nu krijg ik geen aanvraag binnen voor die twee nachten.  Ik zit dus met een gat van 10 dagen , een annulering en een studente die restitutie vraagt terwijl ze nog in het bezit is van mijn sleutels . Airbnb stuurt me dan wel van “jammer, uw gast heeft geannuleerd “ maar ik zie nergens een optie om hen te betrekken bij deze situatie. Nu ben ik geen stresskip en besef ik dat dit erbij hoort soms ( ik run een studentenhuis dus ik ken dit wispelturige gedrag ) 

 Ik ben wel nog vrij nieuw op airbnb maar dit is toch een les voor mij hoor.  Je bent blijkbaar niet beschermd tegen dit soort gedoe.  

4 Antwoorden 4
Klarieke0
Level 7
Koekange, Netherlands

@Ania1928 dat klinkt niet goed. Enige advies dat ik je kan geven is dat je de communicatie via Airbnb moet laten lopen. Als je buiten Airbnb om gaat communiceren (bijv. WhatsApp) dan kan Airbnb niet meer meelezen en dat wil je in deze situatie juist wel. Veel succes! 

Ania1928
Level 2
Hasselt, Belgium

Dank voor je reactie en advies ; doe ik! 

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Ania1928 

 

Als de gast annuleert, dan berekenen je gekozen annuleringsvoorwaarden een evt terugbetaling.

Dat is blijkbaar gebeurd en daardoor krijgt gast een deel niet terug (En krijg je zelf nog wel dat deel uitbetaald).

Hiermee is het verhaal aigenlijk afgelopen. De gast moet meteen vertrekken, de reservering bestaat niet meer. Wil de gast alsnog 2 nachten blijven, dan zal ze een nieuwe boeking moeten maken.

 

Achteraf bekeken had gast de reservering moeten wijzigen van 10 naar 2 nachten ("wijzig optie") . Maar dat kan  nu niet meer.

 

En als je toch de gast volledige restutie wilt geven, (maar waarom ? ) dan kun je day doen via het resotutiecentrum. Maar de Airbnb Servicekosten krijgt gast sowieso niet terug.

Ania1928
Level 2
Hasselt, Belgium

Bedankt voor je heldere uitleg 👍🙏

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf