Hoe omgaan met laden elektrische voertuigen?

HERMAN-and-An1
Level 1
Melle, Belgium

Hoe omgaan met laden elektrische voertuigen?

Meer en meer mensen vragen de mogelijkheid om hun elektrische wagen op te laden aan de vakantiewoning. Huurders doen dat nu via de stopcontacten en dat kost behoorlijk wat. Extra hiervoor betalen wil men niet. Argument is dat de prijs per nacht inclusief elektriciteit is. Zijn hier oplossingen voor bekend?

9 Antwoorden 9
Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

@HERMAN-and-An1  Elektrische auto's opladen en dat dat bij de prijs inzit vind ik een beetje absurd. Dat zou betekenen dat ik ook de diesel moet leveren als er een diesel auto komt. Of het treinkaartje moet betalen als de gasten met de trein komen. Dus als ik de vraag (is inmiddels 1x gebeurd) krijg of men een elektrische auto kan opladen, krijgen ze van mij het adres van het dichtstbijzijnde oplaadpunt. In mijn geval was er verder geen discussie. 

Groetjes Katja
Kirsten266
Level 10
Heemskerk, Netherlands

@HERMAN-and-An1 je kan het opladen van de auto ook verbieden in je huisregels. Maar ik hoop dat je een eenmalige asociale ervaring hebt gehad.  

Bianca504
Level 2
Zelhem, Netherlands

Bij ons pas 1 keer deze vraag gehad. Toen hebben ze er gewoon extra voor betaald.

ik zou dit echt niet accepteren, dat een gast gewoon zijn auto gaat opladen. Daar hoef je ook niets over op te schrijven, dat is gewoon logisch lijkt mij.

Ronald114
Level 6
Ouddorp, Netherlands

Deze probleemstelling groeit.  

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Ronald114 
Het is onbehoorlijk als gasten denken "gratis" te mogen laden omdat de huur inclusief electriciteit is.
We betalen toch ook niet de benzine als gasten met een benzine auto komen.
Als gasten het vragen kunnen ze bij mij laden. In hun auto kunnen ze zien hoeveel er is bijgeladen. Als de auto geladen wordt kost dat ook energie. De systemen van de auto blijven draaien tijdens het laden. Ook ontstaan er laad verliezen.
Ik schat deze in op 20%,
Als gasten 40kW laden moeten ze dus 48kW afrekenen .
Wat er nog bij komt is dat het erg risicovol kan zijn wanneer gasten "zomaar" laden. De meterkast van de gemiddelde vakantie woning is niet ingericht op laden.
Daar kan schade of brand door ontstaan.

Bij mijn woningen hebben we afzonderlijke meters per woning. De meterstanden worden opgenomen bij aankomst en vertrek. De gast betaalt het verbruik.
Een variant kan zijn om een basis bedrag in de huur op te nemen en het meerdere af te rekenen.

Ronald114
Level 6
Ouddorp, Netherlands

Dank, kan het niet méér met u eens zijn. Pleit daarom voor het opnemen van de mogelijkheid tot opladen bij  Voorzieningen op de site . Zag iets voorbijkomen van een Londoner, kan het niet terugvinden. Steeds meer hosts zullen een laadpaal als extra voorziening aanbieden, top. Waar mijn probleem zit, los van de onbehoorlijkheid is de onveiligheid, omdat het systeem kwetsbaar kan zijn. Wie dekt de schade. Daarom hoop en verwacht ik iets meer voortvarendheid van Airbnb.  Heb zelf expliciet opgenomen dat het niet toegestaan is om te laden.  

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Ronald114 
Hosts zullen alleen een laadmogelijkheid aanbieden als ze zelf een elektrische auto hebben.
Het aanleggen van een laadpaal is een kostbare geschiedenis met gevolgen voor de zwaarte van je aansluiting.
Dat wordt een dure service.
Als je een laadpaal aanlegt zou ik er meteen een meter bij zetten.
In NL is een laadpaal ook veel minder relevant omdat we heel wat laadpalen in NL hebben.
Het is handiger om je gasten de adressen van laadpalen in de buurt te geven.
Hoewel de verschillende apps daar ook al in voorzien.
Ja, ik rijd al meer dan 10 jaar 100% elektrisch 🙂

Ronald114
Level 6
Ouddorp, Netherlands

U veronderstelt toch niet dat ik een laadpaal zou aanschaffen voor gasten?  😂

Cees28
Level 2
Waalre, Netherlands

Ik zag deze discussie en tip u graag op www.EVshield.eu.
Zij bieden zeer laagdrempelige laadoplossingen aan voor de recreatiebranche.
- zeer eenvoudig aan te sluiten
- veilig
- comfort
- fraai design
- laadkabels met app voor bediening en controle

- betaalmodule waarbij u zelf het tarief bepaalt

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf