Problemen met uitbetaling door Airbnb na een nieuwe verhuurder doorverwijzen / Airbnb Host Referral Programme

Rosina17
Level 2
South Holland, The Netherlands

Problemen met uitbetaling door Airbnb na een nieuwe verhuurder doorverwijzen / Airbnb Host Referral Programme

Beste mede-verhuurders,

 

Vorige maand heb ik een bekende van mij een link gestuurd omdat hij over nadacht zijn huis te gaan verhuren. Na een gesprek met mij heeft hij besloten te gaan doen en daarvoor de link te gebruiken die ik hem gestuurd heb. Ik ben een middag bezig geweest met foto's maken van zijn huis (en het foto-klaar te maken), en heb hem daarna geholpen met hoe hij zijn listing in kan richten. Aardig wat uurtjes in gestoken, zodat hij nu een prachtige listing heeft. Hij had binnen een week twee boekingen. Super goed dus. 

 

Toen ik hoorde van de boekingen, wilde ik opzoeken hoe mijn tegoed er uit zou zien (ik zou 385 euro krijgen). Kon niets vinden. Dus ik airbnb gebeld met de vraag hoe het zat. Lang verhaal kort:

 

Omdat deze persoon al een airbnb account had (als GAST), geldt het dus niet. Althans, dat is wat ze zeggen. Maar hij was wel degelijk een NIEUWE host. Airbnb zegt dat hij een nieuw account had moeten aanmaken en dat het dan wel zou gelden. Vervolgens sturen ze me de voorwaarden door. Zie bijlage en zie wat ik onderstreept heb. 

 

Ben ik nu gek of hebben zij het bij het verkeerde eind?

 

Ik krijg in toenemende mate echt de balen van airbnb. Tijdens de corona-crisis hebben ze me als host gewoon aan me lot overgelaten. Duizenden en duizenden euros kwijtgeraakt en alle gasten hebben hun geld terug gekregen. Terwijl airbnb zonder hosts gewoonweg niet kan bestaan. Nu dus ook weer. Ik help ze aan een nieuw host/verhuurder die geld voor hen gaan verdienen. Ik steek er tijd in en zorg dat alles er piekfijn uitziet zodat de kans op boekingen zo groot mogelijk is. En dan doodleuk zeggen, ja sorry, we maken niets over, want hij al een account? (terwijl hij nooit host/verhuurder geweest was, alleen een gast!). 

 

IMG_8493.jpg

3 Antwoorden 3
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Rosina17 

Het is inderdaad zo dat de nieuwe host nog geen account bij Airbnb mag hebben om jou in aanmerking te laten komen voor beloning via het "referral program". Het moet dus een nieuwe Airbnb gebruiker zijn, die via jou "uitnodigings=link" een nieuw account aanmaakt. Zo staat het ook in de voorwaarden (Terms of service). Het feit dat je de nieuwe host helpt met de opzet van de advertentie(s) is uiteraard aardig, maar doet verder niet ter zake voor evt. beloning..

 

Met vriendelijke groeten,

Emiel

Rosina17
Level 2
South Holland, The Netherlands

Dank je wel voor je reactie @Emiel1 Wat ik alleen niet begrijp als ik kijk naar de regels die ze mij opgestuurd hebben (zie foto in mijn post) dat dit er dus niet staat. En er staat ook dat het geldt als ‘existing listings are being activated’. Hoe kan je een existing listing activeren als je nog geen account zou hebben. En daarnaast is het natuurlijk heel wat anders of je een gebruiker of een verhuurder aanmeldt. 

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Rosina17 

Ik heb deze discussie ook al meerdere keren gezien op de engelstalige community (die erg groot is).

 

Ik heb de Nederlandse tekst even doorgelezen, en daar staat inderdaad hetzelfde wat je ook al had onderstreept.:

https://www.airbnb.nl/help/article/1129/gebruiksvoorwaarden-doorverwijzingsprogramma-verhuurders-doo...

 

Zoals het er letterlijk staat zou beloning ook moeten gelden voor een bestaand account, wat host-activiteiten gaat ontplooien in vervolg op de ontvangen referentie-link.(mits aan de aanvullende voorwaarden ook is voldaan). NB Als het gaat om werving van nieuwe Airbnb-gebruikers (maar dat is een ander referal-programma) staat in die voorwaarden wel expliciet genoemd dat het nieuwe accounts moeten zijn. Misschien haalt Airbnb-support de zaken door elkaar....?

 

Overigens is het "host-referral-program" tijdelijk stopgezet ivm corona.

 

Ik had onlangs ook een support-kwestie, resulterend in "case closed",  waarin ik niet eens was met het antwoord. Via Twitter (Airbnbhelp) mijn ongenoegen aangegeven. Tot mijn verbazing na enkele weken toch ineens een doorbraak....Soms moet je even doorzetten

 

Succes,

Emiel

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf