Regels verhuur Den Haag - registratienummer aanvragen?

Charlotte876
Level 1
The Hague, The Netherlands

Regels verhuur Den Haag - registratienummer aanvragen?

Beste allemaal,

Ik ben Charlotte wij zijn in mei begonnen met de Airbnb in Scheveningen.

 

Na uitpluizen van alle websites van gemeente Den Haag etc. hebben we onderstaande gevonden, en horen graag of andere hosts dit ook zo begrijpen of misschien andere informatie hebben:

- De nieuwe wet Toeristische verhuur is ingegaan op 1-1-2021, deze maakt verhuren weer mogelijk.

- Op woningmarktbeleid.nl staat dat een dagencriterium met daarbij eventueel een meldplicht per verhuring en vergunningplicht slechts kunnen ingezet worden indien de eenmalige registratieplicht is ingevoerd. Immers voor het huisvestingsbeleid in veel gemeenten volstaat het inzicht in welke woningen worden aangeboden voor toeristische verhuur. Daarnaast is dit inzicht van belang om verdergaande maatregelen te onderbouwen.

- De gemeente Den Haag zal de registratieplicht per 01-08-2021 gaan invoeren.

- Dus zoals wij het begrijpen zal pas (ver) daarna eventueel een dagencriterium komen, omdat dit eerst onderbouwd moet worden.

- Vergunningen is niet nodig omdat er geen woning wordt onttrokken , want wij wonen zelf in het huis. 

 

Vragen:

- Als de gemeente een dagencriterium invoert later in het jaar, kan dat dan met terugwerkende kracht zijn?

- Ik kan geen link vinden om een registratienummer aan te vragen bij de gemeente. Heeft iemand die tip?


Groeten Charlotte

3 Antwoorden 3
Raymond361
Level 1
The Hague, Netherlands

Hi Charlotte, ik ben ook host in Scheveningen en heb vanmorgen een mail gehad om me te registeren. Kunnen wij hier over bellen, ik heb net ook met airbnb gebeld hierover.

Gerdie0
Level 2
Rotterdam, Netherlands

Beste Charlotte en Raymond.

Hebben jullie ook kunnen vinden waar je het registratienummer moet invullen? Ik kreeg bericht dat het verplicht is om dit nummer te vermelden in de advertenties maar ik kan niet vinden waar dat veld staat... 

Groeten, Gerdie

Diego1441
Level 1
Trieste, Italy

Hallo allemaal, ik had een vraag over het verhuren. Ik zal graag met iemand die ik ken samenwerken. Die ene heeft een vrije eigen appartement. Met die appartement we zouden graag willen gebruiken als short stay op Airbnb voor touristen. Is daar een wet voor? Bestaan contracten die je de collaboratie vast kan stellen?

Dank U

Diego 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf