Een Japanse badplaats nieuw leven inblazen

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Een Japanse badplaats nieuw leven inblazen

Het originele artikel is gepubliceerd door @Rie9   in de Engelstalige community en we hebben het vertaald.

 

Hosts spelen een belangrijke rol bij het creëren van meer verbinding in de wereld, vooral in tijden van toenemende eenzaamheid. In deze serie gaan we dieper in op hoe hosts plekken nieuw leven kunnen inblazen. Claudia uit Italië, Marielle uit Frankrijk en Rie uit Japan, alle drie Leden van de Adviesraad van hosts, delen hun visie.  Lees meer over de Adviesraad van hosts. 


Ik ben in Centraal-Japan opgegroeid en ging in mijn jeugd graag backpacken. Op mijn 29e verhuisde ik naar een klein dorpje in Okinawa. In deze badplaats in het zuiden van Japan heb ik mijn drie kinderen grootgebracht.

 

Als dertiger was ik zo introvert dat ik niet eens een smartphone gebruikte. Toen een vriend mij over Airbnb vertelde, wist ik niet wat ik hoorde. Deze app loste zoveel reisproblemen op, van het aanbieden van accommodaties en reisgidsen tot het faciliteren van betalingen en de communicatie met hosts. Uiteindelijk begon ik met het verhuren van een woning op Airbnb toen ik 42 was.

 

Zoals veel badplaatsen heeft Okinawa grote hotels en resorts. Die dragen niet bij aan authentieke accommodatie en ervaringen voor toeristen. Studenten op uitwisseling verblijven bijvoorbeeld in accommodaties van externe investeerders, waardoor ze minder met locals in contact komen dan wanneer ze bij iemand uit onze samenleving overnachten.

 

De afgelopen drie jaar heb ik samen met onze gemeente een trainingsprogramma voor gidsen ontwikkeld, zodat zowel het bedrijf Airbnb als de Airbnb-hosts beter integreren in onze maatschappij. Hosts die diepgeworteld zijn in Okinawa dompelen gasten veel meer echt onder in de regio.

Op deze foto sta ik met de Country Manager van Japan ter ere van de samenwerking tussen mijn gemeente en Airbnb Japan.Op deze foto sta ik met de Country Manager van Japan ter ere van de samenwerking tussen mijn gemeente en Airbnb Japan.

In 2023 organiseerde ik een dorpsrondleiding met bezoekers uit stedelijke gebieden. Ik nam ze mee naar onze religieuze plekken en prachtige stranden, en vertelde ze over de emoties die daaraan verbonden zijn. Deelnemers kwamen met de lokale bevolking in contact en verzamelden onderweg digitale stempels.

 

De feedback was geweldig. Iemand noemde het "een onvergetelijke ervaring". Er is zelfs een deelnemer die nu overweegt naar Okinawa te verhuizen. Een hotel verleent een dienst en een gast neemt die dienst af. Een verblijf bij een Airbnb-host is een stuk persoonlijker en kleinschaliger. Dat vind ik er zo leuk aan.

Op deze foto staan mijn man en vrienden met de traditionele houten boot die ze gerepareerd hebben.Op deze foto staan mijn man en vrienden met de traditionele houten boot die ze gerepareerd hebben.

Als we jonge inwoners van ons dorp wat burgertrots kunnen bijbrengen, dan zien ze ook de waarde van hun woning in. Door via Airbnb te verhuren, blazen ze hun geboorteplaatsen nieuw leven in. Ook wordt hun horizon verbreed door het contact met de gasten die ze verwelkomen.

Ik sta voor jonge ebbenhoutbomen die in de regio voor traditionele muziekinstrumenten worden gebruikt. Deze bomen zijn geplant door aspirant-muzikanten nadat er veel verloren gegaan waren tijdens de oorlog.Ik sta voor jonge ebbenhoutbomen die in de regio voor traditionele muziekinstrumenten worden gebruikt. Deze bomen zijn geplant door aspirant-muzikanten nadat er veel verloren gegaan waren tijdens de oorlog.

Mijn dorp is een typisch strandresort zonder eigen smoelwerk. Via Airbnb kunnen we bezoekers aantrekken die bij inwoners willen verblijven en een authentieke ervaring zoeken.

 

Lees hier de artikelen van Claudia en Marielle: 

 

Heb je vergelijkbare ervaringen die je wilt delen? Op welke manier denk je dat jouw rol als host bijdraagt aan positieve verandering?

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

0 Antwoorden 0

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf