Energieprijzen

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Energieprijzen

Ik constateerde onlangs dat bij de huidige energieprijzen het voor mij financieel aantrekkelijker is om in de wintermaanden de "Airbnb" accommodaties tijdelijk te sluiten en de verwarming op een lage stand te zetten.

Wel gasten ontvangen en dus verwarming aan levert vrijwel geen "winst" op, tenzij ik de prijzen drastisch (+30%) verhoog.

Het zijn rare tijden die gaan komen !

9 Antwoorden 9
Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

@Emiel1 Ja het is bizar! Alleen aan elektra ben je al 12 euro kwijt. En dan zijn er ook nog gasten die hun auto zouden willen opladen … oi oi oi 😱

Groetjes Katja
Marleen54
Level 2
Herkingen, Netherlands

Ik ga ons vakantiehuis in de wintermaanden verhuren aan 1 huurder die tussen 2 woningen in zit. Ze betalen huur per maand en de energiekosten die ze verbruikt hebben. En wij hebben er gedurende die 4,5 maand geen omkijken na en toch leuke inkomsten. Misschien een idee?

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Marleen54 

 

Hoe ga je "de energiekosten die ze verbruikt hebben" doorberekenen ?

Marleen54
Level 2
Herkingen, Netherlands

Wij krijgen elke maand een overzicht van onze energieleverancier wat het verbruik die maand was. Van het vakantiehuis krijgen we een apart overzicht. Afgesproken met huurder dat hij die elke maand betaalt. 

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Marleen54 

OK, bedankt.

(Maar dat kan alleen als er een "slimme meter' aanwezig is, die leverancier kan uitlezen.)

Marleen54
Level 2
Herkingen, Netherlands

Dat klopt inderdaad

Marleen54
Level 2
Herkingen, Netherlands

Je kan het ook van de maand borg aftrekken aan het einde van de huurperiode, net wat je afspreekt met elkaar. Er is heel veel vraag naar tijdelijke woonruimte om een aantal maanden tussen 2 woningen te overbruggen. 

Esther784
Level 2
Noordwijkerhout, Netherlands

Bedankt voor deze post! Ik zit met hetzelfde gevoel. Verhuur zou me zo goed als niets opleveren en vooral straks de koude maanden. Echter ik verhuur een zolderkamer en voor de rest deel ik de woning met 1 huurder.. Iemand een idee hoe ik dat zou kunnen verrekenen?

Thanks!

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Esther784 

 

Het hang evan af hoe de ruimtes verwarmd worden.

Een CV radiator kun je niet uitlezen qua verbruik (Niet als pariculer, er bestaan echter wel warmte meters bijv. in appartementencomplexen met 1 centrale CV ketel)

 

Het oppervlak in m2 of de inhoud in m3 van ruimtes zou een verdeelsleutel kunnen opleveren.

 

Met elektrische verwarming is meer mogeljk om verbruik te kunnen meten (sommige apparaten kunnen het zelf, en anders via een energiemeter tussen stekker en stopcontact). Maar daar kunnen mensen ook weer mee gaan rommelen en bijv. resetten.

 

Dan maar een petroleumkachel en betalen voor elke liter die verstookt wordt......

https://www.koopjesdrogisterij.nl/p/foetsie-petroleum-kachel-1st-dr2724.html

 

(En voor je het weet is het hele huis ook "foetsie"....)

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf