Huurder vraagt om schadevergoeding.

Huurder vraagt om schadevergoeding.

Ik ben momenteel geconfronteerd met een ernstige klacht van een gast die onlangs (10 dagen geleden)  voor 3 dagen in mijn Airbnb-appartement verbleef, en ik zou graag jullie advies en tips willen ontvangen over hoe ik hiermee moet omgaan.

De gast beweert dat hij en zijn vrouw een ernstige dermatologische aandoening hebben opgelopen als gevolg van de hygiëne in mijn appartement. Hij stelt dat zijn vrouw een dermatologische aandoening  heeft opgelopen (schurft) via het matras en vraagt om een aanzienlijke vergoeding voor medische kosten, reiskosten, de huursom en andere onkosten.

Ik ben echter sceptisch over de klacht en vraag me af hoe ik het best kan reageren. Ik wil de situatie serieus nemen, maar tegelijkertijd ook mijn eigen belangen beschermen.  Mijn wantrouwen wordt veroorzaakt omdat hij schrijft dat nooit een recensie achterlaat aan een verhuurder, maar nu dreigt mijn reputatie volledig te vernietigen. Terwijl ik zie dat hij recent een Airbnb account heeft aangemaakt toen hij mijn appartement boekte. Het voelt voor mij als een bedreiging en tegelijkertijd is er een tegenstrijdigheid: nieuw profiel en dat hij nooit een recensie achterlaat. Tussen deze huurder en de huurders ervoor zaten bijna 3,5 dag dat het appartement leeg heeft gestaan. De huurders die ervoor waren hadden geen klachten.  Zijn er medeverhuurders die iets soortgelijks hebben meegemaakt? Wat adviseren jullie in deze situatie? Zijn er stappen die ik kan nemen om de geldigheid van de klacht te verifiëren? En hoe kan ik het best communiceren met de gast om tot een passende oplossing te komen?

Alle advies en suggesties worden enorm op prijs gesteld.

6 Antwoorden 6
Kirsten266
Level 10
Heemskerk, Netherlands

@Paul11035 wat een verschrikking.

ik heb nog nooit zoiets meegemaakt 

vragen ze om geld?

 

@Bob297 heb jij advies? 

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Kirsten266 @Paul11035 

 

Wat een vervelende klacht. Ik kan moeilijk beoordelen of de gasten gelijk hebben, maar ik vind dat ze de schijn tegen hebben.

Ik heb het zelf gelukkig nog niet eerder meegemaakt. 1 maal een kakkerlak in 2018 😊

Onderstaand wat ideeën en suggesties:

 

Beantwoord de klacht van de gast op een kalme en professionele manier. Vermijd beschuldigingen of emotionele taal.

Toon empathie voor de situatie van de gast, maar stel ook vragen om meer informatie te verzamelen.

 

Vraag de gast om details te verstrekken over de vermeende dermatologische aandoening, zoals wanneer de symptomen voor het eerst verschenen, wat voor behandeling ze hebben gekregen en of ze een medisch attest hebben.

Vraag de gast ook om foto's te delen van eventuele huidirritaties of andere bewijzen die hun beweringen ondersteunen


Vraag de vorige gasten of zij last hebben gehad van schurft, voor of na het verblijf met jullie.


Schurftmijten kunnen maar enkele dagen overleven op objecten en oppervlakken, zoals beddengoed, kleding en matrassen.
Schurftmijten zijn helaas zo klein dat je nagenoeg niet kunt zien op een matras.

Je schrijft dat het appartement 3,5 dag heeft leeggestaan. Dat lijkt net te lang voor schurftmijten om te overleven op beddegoed,

Meestal krijg je schurft door huidcontact. Via een bed is het uiterst zeldzaam, behalve als je de lakens niet wast. Maar dat kan ik me niet voorstellen.


Doe jullie zelf de schoonmaak, of doet een schoonmaakbedrijf dat?

Was je de lakens op 60 graden?


Vragen die je kunt stellen:

  • Wanneer heeft u voor het eerst symptomen van de dermatologische aandoening ervaren?
  • Wat voor behandeling heeft u voor de aandoening gekregen?
  • Heeft u een medisch attest dat de aandoening bevestigt?
  • Heeft u in andere accommodaties verbleven voordat u naar mijn appartement kwam?
  • Heeft u ooit eerder een dergelijke dermatologische aandoening gehad?
  • Heeft u foto's van de huidirritaties of andere bewijzen die uw beweringen ondersteunen?

Bewijs dat de gast moet leveren:

  • Medisch attest dat de dermatologische aandoening bevestigt
  • Foto's van huidirritaties of andere bewijzen van hygiëneproblemen in het appartement
  • Bewijs van medische kosten, reiskosten en andere onkosten die de gast beweert te hebben gemaakt

Belangrijk:

  • Het is belangrijk om te onthouden dat je onschuldig bent tot het tegendeel bewezen is.
  • Ga niet akkoord met de eisen van de gast voordat je alle bewijzen hebt beoordeeld.
  • Neem geen overhaaste beslissingen. Neem de tijd om de situatie te onderzoeken en professioneel advies in te winnen.

Aanvullende tips:

  • Leg alle communicatie met de gast schriftelijk vast.
  • Bewaar alle documentatie met betrekking tot de claim, inclusief e-mails, brieven en facturen.
  • Meld de claim bij je verzekeringsmaatschappij, indien van toepassing.
  • Vacuüm en stofzuig: Stofzuig je matras en de omgeving grondig. Gebruik een stofzuiger met een HEPA-filter om de mijten en hun eieren op te vangen.
  • Matrashoes: Overweeg het gebruik van een speciale matrashoes die ontworpen is om schurftmijten en allergenen te weren. Zorg ervoor dat de hoes volledig afsluitbaar is.

 

Het is belangrijk om de situatie professioneel en respectvol te behandelen, maar tegelijkertijd ook uw eigen belangen te beschermen.


Je ervaart de klachten van schurft circa 2 tot 6 weken nadat de schurftmijten op je huid komen.

Als de gast dat al na 7 dagen heeft ervaren is dat heel snel.

Helaas is dit ook een regelmatig gebruikte manier om ergens gratis te verblijven.


LET OP: zodra dit in een review komt, zal Airbnb onmiddellijk je advertentie sluiten. Je bent schuldig, tot het tegendeel bewezen is.

 

Noteer dus alle contact gegevens van toekomstige gasten.

 

Je verdedigingslinie zo ongeveer kunnen luiden:

De laatste gasten zijn 3,5 dag voor aankomst van de klagende gasten vertrokken

Deze gasten hadden geen problemen (schriftelijke verklaring vragen dat ze voor- en na jullie verblijf geen schurft klachten hadden)

De 3,5 dag is langer dan de overlevingstijd van de schurftmijten.

Je stofzuigt de matrassen en wast de lakens, handdoeken en kussenslopen op hoge temperatuur (60 graden Celsius)
Overdracht van schurft via beddengoed is al onwaarschijnlijk

 

De klagende gasten kregen hun verschijnselen al na 10 dagen. In de literatuur lees je dat je schrijft verschijnselen na ca 2 tot 6 weken ervaart. De kans is dus groot dat ze elders schurft hebben opgelopen

Ik wens je veel succes. Stel gerust nog vragen als je dat wilt

vrgr
Bob

 

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

 @Paul11035  @Kirsten266 
Even een vraag vooraf. Heeft hij dit via de chatbox van Airbnb aangekaart of rechtstreeks naar je?

Hartelijk dank voor de uitgebreide  reactie. De klant heeft dit via de chat van Airbnb aangekaart. 

 

Hij vraagt inderdaad geld, de huurkosten, kosten artsen, medicatie, reiskosten, electriciteitskosten voor het wassen van alle kleding (300 euro 🙃). 

 

Ondertussen heb ik ook wat bewijzen opgevraagd zoals facturen van artsen, verwijsbrief voor medicatie, etc. 

 

Ook heb ik advies gekregen bij de infectieziekte bestrijding van de GGD: 

 

"Uit wat ik in uw omschrijving lees, lijkt het niet waarschijnlijk dat een schurftbesmetting heeft plaatsgevonden via het matras. Wat u schrijft is juist: een eerste besmetting heeft een incubatietijd van 2-6 weken, maar bij een tweede besmetting ontstaan de klachten vaak al na enkele dagen. Echter, als het appartement minimaal 3 dagen onbewoond is geweest, zijn eventueel aanwezige schurftmijten doodgegaan. Daarbij komt dat u de matrasbeschermer tussen verhuringen door wast. Dit is een prima en afdoende maatregel. "

Het appartement wordt schoon gemaakt door een bedrijf. Is dat nog relevant voor mijn onderbouwing, denkt u?

Ik zal nog wat aanvullende vragen stellen aan de gast om er achter te komen wanneer de klachten zijn ontstaan. 

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Paul11035 
Je moet zoveel mogelijk externe bewijsstukken verzamelen.

Het bericht van de GGD is een enorme hulp.
Schoonmaak door extern bedrijf ook. Die zou je ook een verklaring kunnen vragen die je ondersteunt.
Je gebruikt een matrasbeschermer. Was je die zelf?
Als het schoonmaak bedrijf dat doet, dan kunnen zij dat verklaren dat dit gewassen wordt op 60 graden.
Als je zelf de matrasbeschermer wast, dan kun je ze laten verklaren dat de matrasbeschermer tussen verblijven door gewisseld wordt en dat ze altijd van jou hebben begrepen dat je deze op 60 graden wast

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf