Je prijsstrategie verbeteren met tips van de Adviesraad van hosts

Sybe
Former Community Manager
Former Community Manager
Terneuzen, Netherlands

Je prijsstrategie verbeteren met tips van de Adviesraad van hosts

Prijsstrategie verbeteren.jpeg

 

Hoi allemaal,

 

We weten allemaal dat prijzen erg belangrijk zijn voor hosts, zeker in de huidige economische situatie. 

 

Daarom hebben we Airbnb-host @Daniel1651 gevraagd om zijn mening over prijzen te geven en hoe je alle mogelijke kansen benut om zoveel mogelijk te verdienen. Daniel is lid van onze Adviesraad van hosts en al tien jaar host op Airbnb. Hopelijk heb je wat aan deze tips wanneer je je over je eigen prijsstrategie gaat buigen.

 

Stel jezelf even voor.

 

Ik ben Daniel Chamillard uit Tenerife, één van de Canarische Eilanden van Spanje. Al sinds 16 december 2012 ben ik host. Daarvan ben ik acht jaar op rij Superhost, dus vanaf dat programma van start ging in 2014, en twee jaar Superhost-ambassadeur. Bovendien is dit mijn tweede jaar in de Adviesraad van hosts.

 

Wat had je over prijzen willen weten voor je host werd op Airbnb?

 

Toen ik begon wist ik niet veel over hoe je de beste prijs bepaalt, maar geleidelijk leerde ik mijn advertenties te optimaliseren naarmate ik meer ervaring kreeg. Tien jaar geleden waren er niet zoveel opties op het platform. Als ik nu zou beginnen, zou ik willen weten welke tools er zijn en hoe ik die kan inzetten om mijn doelen als host te bereiken.

 

Wil je delen hoe je te werk gaat bij het bepalen van een goede prijs? 

 

Graag! Denk er alleen wel aan (schot voor open doel waarschijnlijk) dat deze strategieën misschien niet voor iedereen werken en er geen magische formule voor succes is. 

 

Elke host moet eerst zijn doelstellingen bepalen, afhankelijk van de omstandigheden die van toepassing zijn op de accommodatie. Zo zijn er interne factoren (motivaties, behoeften en/of verwachtingen) en externe factoren (type accommodatie, hoog- en laagseizoen van de locatie, marktgedrag, enz.) die een belangrijke rol spelen in de algemene strategie en in de prijsstrategie in het bijzonder.

 

Zelf zit ik als solo-host van vier kleine accommodaties in de sterk concurrerende markt van een toeristeneiland, waarbij ik het qua winst echt moet hebben van een hoge bezettingsgraad tegen betaalbare prijzen.

 

Als eerste moet ik dus redelijke verwachtingen schetsen, waarbij ik rekening houd met de kosten die ik ga hebben en wat ik eruit wil halen. 

 

Iedereen bevindt zich in een unieke situatie, of je nu je eigen werk moet vormgeven en verhuren je belangrijkste inkomstenbron is (zoals in mijn geval) of wat wilt bijverdienen om de hypotheek te betalen, je huis te renoveren/onderhouden of geld te sturen naar familie. Misschien wil je wel de hoogst mogelijke winst behalen door alle opties in een markt naast elkaar te leggen. Al die factoren spelen een rol.

 

Ten tweede bestudeer ik vergelijkbare accommodaties in mijn regio, die ik mijn 'ware concurrentiemateriaal' noem. Zo heb ik enige referentie voor mijn prijs, verwachte bezetting en tevredenheid van gasten op basis van recensies die ze hebben achtergelaten.

 

Aan de hand van die drie parameters kom ik tot een gemiddeld basistarief en raming van de maandelijkse/jaarlijkse bezettingsgraad, en krijg ik inzicht in de algehele tevredenheid onder gasten. Nu heb ik alle informatie om een prijs aan mijn accommodatie te hangen op basis van de kenmerken en kwaliteit van mijn ruimte, maar ook de waarde die ik als host toevoeg vergeleken met de andere opties die ik onder de loep heb genomen.

 

Welke tools gebruik je om alles uit je advertentie te halen?

 

Ik noem dan vooral de instellingen voor het minimumaantal nachten, week- en maandkortingen en acties.

 

Eerst stel ik het minimumverblijf vrij hoog in, wat ruimte geeft voor ten minste vier boekingen per maand. Vervolgens pas ik aangepaste regels toe voor een korter verblijf om meer boekingen tussen twee bevestigde boekingen in te krijgen. 

 

Langere verblijven stimuleer ik met week- en maandkortingen. Op mijn advertentie worden potentiële gasten hier nog even extra op geattendeerd met de tekst 'Deze host geeft weekkorting'. Meestal boeken ze dan ook voor een week en dat voelt dan als een kleine overwinning 🙂

 

Van alle tools ben ik het meest fan van acties. Zo kan ik mijn prijs voor langere tijd bepalen, meestal zo'n drie maanden vooruit, en vervolgens korting toepassen in een periode met minder vraag. Heb ik even geen bezetting, dan ga ik voor een van deze vier opties: de prijsopbouw weergeven, een doorgehaalde oorspronkelijke prijs, een speciaal bericht tonen of mijn advertentie in promotionele e-mails laten verschijnen, zodat ik meer bezoekers naar mijn advertentie trek en hoger in de zoekresultaten verschijn.

 

Dagelijks werp ik even een blik op de voorgestelde prijzen op mijn kalender. In sommige gevallen zijn deze vergelijkbaar met de prijzen die ik al hanteer en accepteer ik de suggestie gelijk. Het kan ook zijn dat ik voorgestelde prijzen meer als referentie gebruik voor inzicht in vraag en aanbod om daar vervolgens naar te handelen.

 

Welk advies zou je hosts geven die zich zorgen maken over boekingen?

 

We maken ons allemaal zorgen als we geen reserves meer hebben.

In die gevallen moeten we in actie komen en onze advertentie aantrekkelijker en concurrerender maken, waarmee we onze accommodatie op de kaart zetten.

 

Woningen hebben bijna dagelijks onderhoud nodig en je advertentie dus ook. Het is niet iets wat je even aanmaakt om die vervolgens aan zijn lot over te laten in afwachting van boekingen. Je moet ze verwennen en er aandacht aan besteden.

 

Breng elke dag wat tijd door op je kalender, houd trends voor jouw markt in de gaten en speel af en toe met prijzen, acties en instellingen voor je minimumverblijf. Ook kunnen nieuwe foto's en een frisse wind door je beschrijvingen vruchten afwerpen als mensen daardoor een duidelijker beeld krijgen van wat je in huis hebt. 

 

Vergeet niet je advertentie te delen en zo voor zoveel mogelijk verkeer te zorgen. 

Maak er een doel van dat iedereen die jouw advertentie bezoekt, deze toevoegt aan zijn favorieten.

 

 

Bedankt, @Daniel1651  😃

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

2 Antwoorden 2
Daniel1651
Host Advisory Board Member
Santa Cruz de Tenerife, Spain

Thanks to you, @Sybe  for sharing the post. 

I hope it can be useful for hosts as an idea about how to manage pricing using the tools that Airbnb provides. I also would like to hear what hosts here have to say. It is a way where all of us can learn from each other.

Greetings for the whole community in Netherlands! 😍

Kirsten266
Level 10
Heemskerk, Netherlands

Thank you very much @Daniel1651 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf