schoonmaakkosten apart rekenen

Bert52
Level 2
Antwerp, Belgium

schoonmaakkosten apart rekenen

We verhuren sinds dit jaar ons appartement en vragen schoonmaakkosten. We hebben al een paar slechte ervaringen dat reizigers het appartement erg vuil achterlaten. Zijn er mensen die geen schoonmaakkosten aanrekenen maar een waarborg vragen bij aankomst met de afspraak dat als het niet proper is dat de gasten dan die waarborg niet terug krijgen. (Dus niet via waarborg Airbnb)
17 Antwoorden 17
Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

Hallo Bert,

 

Wij rekenen geen schoonmaakkosten en ook geen waarborg maar wel hebben we bij de huisregels staan dat we verwachten dat onze gasten de studio netjes achterlaten.  Ze hoeven echt niet schoon te gaan maken, dat doen wij zelf maar het is wel fijn als ze de vuile vaat in de vaatwasser in de studio zetten en de vuile was in de wasmand doen. Meestal gaat dit goed en een enkele keer helemaal niet...heel af en toe staan de vuile pannen nog op het fornuis en de vuile vaat verspreid door de studio. Niet fijn maar dat rekenen we maar een beetje als bedrijfsrisico. Ondertussen zijn wij wel zover dat we dat dan ook vermelden aan de gasten als er door Airbnb gevraagd wordt hoede gast het heeft gedaan.

 

Succes en wij zijn benieuwd hoe anderen hier mee omgaan.

 

Groeten,

Wim & Lia

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

Ik reken wel standaard een klein bedrag voor schoonmaak ( incusief wassen en strijken)  dat is een eenmalig bedrag , dus wanneer gasten  merdere dagen huren, betalen ze in verhouding minder  per dag. Ik verhuur een kamer zonder keuken in mijn woning waar ik zelf  bij woon  en heb nog nooit meegemaakt dat gasten een bende achterlieten. Misschien komt dat eerder voor wanneer men alleen in het appartement is. 

Het is zowiezo goed  om bij de incheck mee te delen dat er verwacht wordt dat de ruimte opgeruimd wordt achtergelaten, (de vaat in de vaatwasser en de was in de wasmand) dat is iets wat gasten waarderen, men wil graag weten wat er van hen wordt verwacht. 

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Bert52 

Het is bij Airbnb niet toegestaan een dergelijke waarborg te vragen, zie:

https://www.airbnb.nl/help/article/458

Sina25
Level 7
Emst, Netherlands

@Emiel0Wij hebben ook geen contante waarborg, maar wel een waarborg via Airbnb. Dat kan gewoon.

 

Schoonmaakkosten zijn bij ons inclusief. Als mensen er voor betalen denk ik dat ze sneller een bende achterlaten omdat "ze ervoor betalen". We hebben een informatieboekje liggen in het huisje met een aantal uitcheckinstructies, zoals dat de vaatwasser leeg moet zijn en het vuilnis zelf weg gegooid moet worden. Ook bij de bevestiging van de reservering komt die voorbij in de huisvoorwaarden. Meestal gaat het gewoon goed. Het vaakst gaat het mis bij mensen die niet goed lezen of maar een nachtje blijven (dus vaak niet goed lezen). Ik denk inderdaad wel dat je het zelf goed in de hand kan houden door er heel duidelijk over te zijn. Gasten laten vaak niet expres een puinhoop achter. Loopt het echt de spuigaten uit dan zou ik aanspraak maken op de waarborg.

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Bert52 

Wij rekenen zowel een contante waarborg als schoonmaakkosten. We vermelden dat ook in de advertentie. Met de waarborg verrekenen we het energie verbruik, waarbij we ook in de advertentie vermelden wat het gemiddelde energie verbruilk is. We hebben 3 airco's dus lichten ook toe dat we de goeden niet onder de kwaden willen laten lijden.

Sina25
Level 7
Emst, Netherlands

@Bob0Cash borg innen mag via verhuur op Airbnb. Wij deden het eerst ook tot  een gast (die zelf ook verhuurder was geweest) mij daar op attendeerde. We hebben het direct veranderd naar de waarborg online. Dat werkt ook prima en is zelfs minder gedoe met terugboeken.

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

Ja dat denken wij ook en dat is ook de reden dat wij ook geen schoonmaakkosten berekenen.

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Bert0

 

Onze beheerder incasseert cash. Bij een andere verhuurwebsite kun je de borg ook "reserveren" en weer vrijgeven als er niets te verrekenen valt.

Bij weer een andere website stuur je zelf de huurovereenkomst waarin je het regelt. Daarin vermeld ik ook of mensen tussentijdse schoonmaak en linnenwissel hebben geboekt.

 

We hebben het op de website staan:

 

Andere dingen om rekening mee te houden

Laat gasten weten als er andere zaken zijn die van invloed zijn op hun verblijf.

 

Deposit

We kindly ask you to pay a cash security deposit of US$ 250 to our manager upon your arrival.

If no damages have occurred we will return this amount when you leave and settle this with the electricity and water bill.

 

Electricity and water

We find the economic use of energy and water very important. That is why we have chosen to charge energy and water separately. However, the energy consumption of the air conditioners, refrigerator and other equipment in the villa is low.

The average costs are about Eur 50 to 60 per week, but depend strongly on your use . Especially the air conditioning uses a lot of energy.

Based on meter readings and the actual rates of the utilities, we will settle the amount at the end of your stay with the deposit

Bert52
Level 2
Antwerp, Belgium

Bedankt voor de goede tips en het duidelijke antwoord!
Bertrand19
Level 3
Geraardsbergen, Belgium

wij rekenen geen schoonmaakkosten aan maar vragen steeds om het huis netjes achter te laten 'zoals jullie zelf het zouden willen vinden'. een paar keer was de douche niet zo proper en 1keer vonden we zelfs hondepoep op het bed (mensen waren in de nacht vertrokken en terwijl ze kuisten, zat de hond op het bed. waarschijnlijk hebben ze het licht in de slaapk niet meer aangestoken bij hun vertrek). meestal stofzuigen ze gewoon de vloer en dan dweil ik wel eens want dit vind ik frisser ruiken voor de volgende gasten. vuile vaat/keukenaanrecht, achtergelaten afval heb ik nog nooit gevonden. het huis oogt altijd picobello bij het binnenkomen, enkel als ik grondig nakijk, zie ik soms wat onvolmaaktheden. 1 maal was ik echt geschrokken; het huis was gewoon krak hetzelfde als bij hun aankomst= zoals wij het hen overgedragen hadden. weet je dat ook  dit schrikken was? voelde echt raar 🙂 maar kwas uitermate tevreden. tot hiertoe heb ik dus eigenlijk al geluk gehad want als je de verhalen van sommige verhuurders hoort of leest.... 

als ik een paar tegenvallers zou hebben, zou ik ni meer verhuren. want altijd de boel zelf opkuisen; daar heb ik geen zin in. 

 

DennisandLirette0
Level 2
Zandvoort, Netherlands

Hallo Bert,

 

Wij rekenen €50 schoonmaakkosten. Dat zijn de kosten die wij aan ons schoonmaakbedrijf kwijt zijn. Op die manier betalen mensen minder per dag met een weekverblijf dan mensen die 2 nachten verblijven. Op verblijven van 1 nacht zitten we eigenlijk niet te wachten. Als ik toch een gaatje heb, bied ik hem wel aan maar dan het dagtarief + de €50 schoonmaakkosten. Niemand die er over klaagt en we zitten eigenlijk altijd vol. Nu moet ik zeggen dat 95% van onze gasten Duits zijn en die alles keurig achterlaten. Bij een paar boekingen uit de UK zag het er soms inderdaad minder fraai uit maar die zijn gelukkig op 1 hand te tellen.

 

Ik zou je adviseren dus wel schoonmaakkosten te rekenen. Succes!

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hallo @Bert52

 

Ik bracht destijds wel schoonmaakkosten in rekening omdat ik zo nu en dan een schoonmaakbedrijf inhuurde (wanneer ik geen tijd heb). 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Walter262
Level 2
Tilburg, Netherlands

Je kunt beginnen om bij potentiele gasten naar reviews te kijken, meestal plaatsen verhuurders wel wat over hoe gasten het achterlaten, ik vraag geen borg en geen schoonmaakkosten en bijna nooit dat het smerig wordt achter gelaten enkel wat afwas die blijft staan.

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

Ja wij ervaren het na 1.5 jaar net zo.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf