Hoe ga je om met last-minute veranderingen?

Sybe
Former Community Manager
Former Community Manager
Terneuzen, Netherlands

Hoe ga je om met last-minute veranderingen?

Hoe ga jij met last-minute veranderingen om.jpg

 

Hoi allemaal,

 

Het kan als gast wel eens voorkomen dat er iets onverwachts gebeurt voor je op vakantie vertrekt. Je kunt jezelf nou eenmaal niet op alles voorbereiden en in sommige gevallen zal je als gast dan toch moeten annuleren, óf zoeken naar een andere oplossing zoals de reis een paar dagen verzetten.

 

Soms kunnen gasten nog annuleren onder het communitybeleid "Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden", maar meestal zijn het de annuleringsvoorwaarden die jij als verhuurder hebt gekozen die tellen.

 

Hoe ga je om met last-minute veranderingen?

 

Probeer je elke situatie individueel te beoordelen en je gasten zo veel mogelijk tegemoet te komen? Of vertrouw je op de annuleringsvoorwaarden die je hebt gekozen, die je gasten hebben geaccepteerd bij het bevestigen van de boeking? En wat doe je als het niet lukt om samen met je gasten een compromis te vinden?

 

Ik ben benieuwd wat jullie in deze situaties doen (of hebben gedaan). Laat het me in de antwoorden weten!

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

7 Antwoorden 7
Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

Verhuren is voor mij geen hobby, maar een zakelijke aangelegenheid.
Ik zou een gast duperen als ik op het allerlaatste moment zou zeggen dat deze niet kan komen.
Omgekeerd verwacht ik dat ook. Je bent een zakelijke overeenkomst aangegaan, waarbij ik de gast aan de overeengekomen annuleringsvoorwaarden zal houden.
Ik bied wel de gast aan om:
als deze annuleert en ik die dagen alsnog kan verhuren, ik deze dagen alsnog zal terug betalen.
Ik raad gasten ook altijd aan een annuleringsverzekering te sluiten, zeker bij onze woningen in Curacao.
Er mag niet van mij verwacht worden dat ik als gratis annuleringsverzekeraar optreedt.

Sybe
Former Community Manager
Former Community Manager
Terneuzen, Netherlands

@Bob297 Dat zijn hele goede punten en uiteindelijk is het ook precies dat, je bent een zakelijke overeenkomst aangegaan. 

 

Hoe zou je dit naar de gast communiceren mocht er echt een probleem zijn waardoor ze niet kunnen komen? Het lijkt me niet altijd even makkelijk en niet iedereen is even begripvol ook al zijn het voorwaarden die ze zelf geaccepteerd hebben.

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Sybe 

Beste [Naam van de gast],

 

Allereerst wil ik zeggen dat ik begrip heb voor de situatie waarmee je te maken hebt en de behoefte om je verblijf in mijn woning te annuleren.


Zoals je weet, hebben we bij het maken van de reservering bepaalde annuleringsvoorwaarden afgesproken. Hoewel ik begrijp dat persoonlijke omstandigheden soms onverwachte veranderingen met zich meebrengen, is het belangrijk voor beide partijen om zich aan deze voorwaarden te houden. Hierdoor kan ik geen volledige restitutie aanbieden.

 

Ik wil je echter graag een alternatieve oplossing bieden. Mocht je annuleren en ik ben in staat om de woning opnieuw te verhuren voor de periode waarin je hebt geannuleerd, dan zal ik de alsnog verhuurde dagen aan je terugbetalen. Dit betekent dat je alleen betaalt voor de dagen waarop de woning niet opnieuw is verhuurd.

 

Daarnaast wil ik je adviseren om contact op te nemen met je annuleringsverzekering, aangezien sommige persoonlijke omstandigheden wellicht door hen worden gedekt.

 

Nogmaals, ik begrijp de situatie en ik hoop op je begrip voor mijn standpunt. Mocht je verdere vragen hebben of deze oplossing accepteren, neem dan gerust contact met me op. Ik sta open voor een constructieve dialoog.

 

Ik wens je het beste en hoop dat we in de toekomst opnieuw de gelegenheid krijgen om je als gast te verwelkomen.

 

Met vriendelijke groeten

Kirsten266
Level 10
Heemskerk, Netherlands

Ik denk inderdaad ook andersom. Als ik ergens boek dan ga ik ook niet afzeggen. Moet dit wel? Dan maak ik aanspraak op mijn annuleringsverzekering. 

In het begin had ik de annulering heel flexibel maar ik kreeg regelmatig afzeggingen en daar kreeg ik de kriebels van. 

Sybe
Former Community Manager
Former Community Manager
Terneuzen, Netherlands

@Kirsten266 Dat kan ik goed geloven. Je wilt gasten ergens toch wel tegemoet kunnen komen want sommige redenen om te annuleren zijn ook wel heel vervelend, maar je moet ook aan jezelf en je eigen inkomsten denken. 

 

Annuleringsvoorwaarden kunnen voor gasten een reden zijn om wel of niet te boeken dus met flexibele voorwaarden zal er vast ook wel vaker gebruik van worden gemaakt.

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Herma3
Level 2
Lunteren, Netherlands

Hallo Sybe,

 

We hebben een keer een gasten gehad die omdat ze een sterfgeval in de familie hadden annuleerden. Dat was een week voordat ze kwamen. Ze hebben via Airbnb geannuleerd en hungeld terug gekregen.

 

Ook hebben we gasten gehad die annuleerden omdat het weer in week dat ze zouden komen slecht was. Weet eigenlijk niet meer wat ik toen gedaan heb. 

Als gasten via onze website boeken betalen ze 40% aanbetaling.

 

Herma Klomp

Klomp Sy Huis

Max2436
Level 1
Berkel en Rodenrijs, Netherlands

Doe als de "grote jongens" in de verhuurbranche: die hanteren vaak de RECRON-voorwaarden (www.recron.nl). Wijs de gasten daarop, en ook op het feit dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor het afsluiten van een annuleringsverzekering. Als tegemoetkoming kun je altijd het toverwoord coulance gebruiken en iets meer terugbetalen dan volgens de voorwaarden, mocht het zo uitkomen.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf