annonieme gasten

Simon4169
Level 2
Nietap, Netherlands

annonieme gasten

Sinds kort laat Airbnb de volledige naam en het adres en de woonplaats van gasten niet meer zien.  Wij vinden het wel fijn om te weten waar iemand vandaan komt, soms kunnen we daar bij aankomst iets leuks over zeggen. 

Maar als een gast schade heeft gemaakt dan willen we niet afhankelijk zijn van de regelingen van Airbnb, als ik zo lees wat daarover staat dan wordt er vrijwel nooit een goede oplossing voor de host gezorgd. 

We vinden het sociaal gezien ook onveilig om niet te weten wie we in huis halen. Als dit breed bekend wordt bij gasten kan het anonimiseren zorgen voor toenemende onveiligheid voor de hosts.

We hebben gevraagd of ze de nieuwe policy uit willen zetten, maar dat doen ze niet.

Daarop hebben we in een welkomst bericht gevraagd aan gasten om de gegevens met ons te delen, maar dat willen ze soms niet. Als wij dan annuleren hebben we daar erg veel werk van. 

Nu hebben we direct boeken maar uitgezet, en gaan we bij iedere boeking eerst de gegevens vragen, voordat we accepteren. We zijn wel benieuwd wat de ervaringen van anderen zijn en hoe jullie hiermee omgaan?

6 Antwoorden 6
Kirsten266
Level 10
Heemskerk, Netherlands

De woonplaats wordt nog steeds getoond maar dan moeten mensen dit wel invullen.  Ik zie inderdaad steeds meer mensen die het niet invullen @Simon4169 

 

ik heb er geen problemen mee

 

ik heb de ervaring dat aircover werkt (natuurlijk niet altijd) en vertrouw op mijn gasten. Als het rare kwibussen zijn leg ik alles goed en duidelijk vast

Simon4169
Level 2
Nietap, Netherlands

We hebben noodgedwongen automatisch reserveren moeten uitzetten. Zodat we bij iedere boeking eerst alle noodzakelijke gegevens bij de gast kunnen opvragen voordat we de boeking accepeteren.

Annonieme gasten ontvangen is in strijd met de Nederlandse regelgeving (zie register zoals vereist KvK, oa. ivbm overheden en toeristenbelasting), daarnaast is het onveilig voor ons als host en voor de overige gasten als wij niet weten wie de gasten zijn. 

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hallo @Simon4169, heb je de reactie van Kirsten gezien? 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Simon4169
Level 2
Nietap, Netherlands

We hebben noodgedwongen automatisch reserveren moeten uitzetten. Zodat we bij iedere boeking eerst alle noodzakelijke gegevens bij de gast kunnen opvragen voordat we de boeking accepeteren.

Annonieme gasten ontvangen is in strijd met de Nederlandse regelgeving (zie register zoals vereist KvK, oa. ivbm overheden en toeristenbelasting), daarnaast is het onveilig voor ons als host en voor de overige gasten als wij niet weten wie de gasten zijn. 

Kirsten266
Level 10
Heemskerk, Netherlands

@Simon4169 je kunt ook de woonplaats vragen bij inchecken. 
De regels rondom het nachtregister reden pas in werking wanneer je de gast ontvangt dus dat hoeft niet vooraf geregeld kan worden. 


hetzelfde geldt voor de officiële gegevens van het identiteitsbewijs. Die heb je nooit via Airbnb ontvangen dus als je echt aan alle regeltjes wilt voldoen dan zul je die ook tijdens inchecken moeten verifiëren. Geldt trouwens alleen voor de hoofdboeker. 

dit heeft allemaal niets te maken met het direct boeken

 

dat je het voor jezelf graag anders zou zien omdat je je daarbij fijner voelt, dat is een ander geven 😉 

Simon4169
Level 2
Nietap, Netherlands

Zoals het was veel beter, de gegevens staan online bij Air, ik hoef dat niet apart te registreren en beheren. De regels zeggen niet dat we moeten controleren, alleen dat we moeten registreren. 

Air dwingt ons om te handelen in strijd met de Nederlandse regels.

 

Alleen de woonplaats hebben helemaal niets aan, dat dient geen enkel doel.

Bij de deur nog allemaal dingen doen is extra werk en het is dan te laat om bepaalde risico's uit te sluiten en eventueel iemand te weigeren (bijvoorbeeld gasten uit asielzoekers centrum die eerder de boel kort en klein geslagen hebben).

 

Wat Air doet mag niet en is risicovol voor ons, ze zouden de policy beter gelijk terug kunnen draaien, dat moet uiteindelijk toch, omdat het illegaal is en gevaarlijk en omdat het voor ons veel te moeilijk wordt om schade te verhalen. 

 

Ook AirCover dwingt ons om het eerst zelf te proberen bij de gast, hoe stelt men zich dat voor als we niet eens een volledige naam en adres hebben? 

 

 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf