Alles uit de kast voor een tevreden gast?

Airbnb
Official Account

Alles uit de kast voor een tevreden gast?

1.jpg

 

Niets laat gasten zo welkom voelen als een handgeschreven briefje of een bosje verse bloemen. Als gasten een onvergetelijk verblijf hebben, is die lovende recensie zo binnen en vertellen ze vrienden en familie eerder over je ruimte. Misschien komen ze zelfs nog eens terug.

 

Gasten voelen zich gewaardeerd met een warm onthaal en daar is helemaal niet zoveel voor nodig. Denk eens aan deze dingen die sommige hosts van over de hele wereld doen om gasten zich welkom te laten voelen, variërend van een attent briefje tot koekjes bakken:

 

1. Een welkomstbriefje zet de toon

Wanneer gasten op reis zijn, kan een persoonlijke aanpak het verschil maken tussen heimwee en zich thuis voelen. "Ik heb in elke kamer een schoolbord gehangen waarop ik gasten verwelkom, en daar zet ik elke keer de namen boven", laat host Huma uit Londen weten. "Een klein gebaar, maar gasten lijken dit erg te waarderen."

 

Een handgeschreven briefje wekt al gauw hetzelfde gevoel op. “Sinds kort zet ik iets lekkers voor mijn gasten klaar met een kaartje erbij", aldus host Trude uit Edsberg, Zweden. Je kunt in het briefje je favoriete koffietentje zetten of een leuk feitje over je buurt.

 

2.jpg

 

2. Je woonplaats in de smaak laten vallen

Laat gasten de leukste plekken in je buurt weten, zodat ze zich gelijk vertrouwd voelen met hun omgeving. "Onze lokale bakkerij maakt een kaneelroomtaart waar ik gek op ben, dus daar heb ik er een van naar mijn eerste gast gebracht", laat host David uit San Antonio, Texas, weten, die nu al zijn gasten op zijn favoriete gebakje trakteert.

 

3. De liefde van de gast gaat door de maag

Je kunt je gastvrijheid laten doorschemeren in je bakkunsten door een van je specialiteiten voor je gasten te maken. "Ik leg nu altijd wat zelfgemaakte koekjes klaar", aldus host Beth uit Roraima, Brazilië. "Gasten komen vaak nog een keer terug en over de koekjes heb ik al meerdere complimentjes gekregen."

 

3.jpg

 

4. Gasten erbij betrekken

Naast lekkernijen zet host David uit San Antonio, Texas, ook wijn klaar voor zijn gasten. David moedigt gasten aan die fles te vervangen door hun eigen favoriet en doet daarmee de #takeabottleleaveabottle eer aan. In de loop der jaren is het al een hele verzameling geworden: "We hebben een muur met vijf verschillende soorten wijn", geeft hij aan. Een betaalbaar idee, want zo snel als de flessen er uitgaan komen deze er ook weer bij. Je kunt dit eventueel ook met boeken doen.

 

5. Goedgevulde mand met lekkers

"We realiseren ons dat gasten het naar hun zin willen hebben hier", aldus host Jerry uit Atlanta. "Vaak hebben ze overal trek in na een dag de hort op zijn geweest." Hij zet nu altijd een mand met snacks in de keuken, bijvoorbeeld gevuld met popcorn voor in de magnetron, koekjes, chips en pretzels.

 

4.jpg

 

6. Goed overwogen lekkernijen

Leer je gasten kennen en denk na over wat hun behoeften zijn. "We laten iets lekkers achter voor als gasten aankomen", geeft host Laura uit Frederick, Maryland, aan. “Soms kaas uit de regio, chocolade of gebak, maar ook wel eens een lokaal biertje of een fles wijn." Ze stuurt haar gasten altijd een bericht om te vragen of ze nog dieetvoorschriften naleven: "Niet iedereen drinkt en kan kaas eten, dus vraag ik hiernaar."

 

Als gasten met kinderen reizen, komt het attent over om stickervellen of wat pakjes vruchtensap klaar te leggen. "Ik zorg voor gasten met kinderen voor lolly's of een klein zakje snoep en wat krijtjes met een kleurboek", aldus Ann uit New York City. Dierenliefhebbers zullen het zeker waarderen als je bijvoorbeeld hondensnoepjes in huis haalt voor hun meereizende viervoeter.

 

7. Gasten de lokale cultuur meegeven

Mocht je regio bekend staan om iets wat niet te duur is, zoals de lei in Hawaï, overweeg dit stukje cultuur dan niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk mee te geven aan je gasten. "Hier kun je natuurlijk overal Mardi Grass-kralenkettingen vinden", aldus host Jordan uit New Orleans. Gasten vinden het leuk die als souvenir mee te krijgen en ze herinneren zich hun reis zo nog lang na hun vertrek.

 

5.jpg

 

8. De natuur inzetten

Gasten zijn over het algemeen gek op de natuur en dan kun je denken aan alles van verse bloemen tot groenten uit je moestuin. "Ik stel voor in de gastenkamer een klein boeketje samen met bloemen uit mijn tuin", laat host Sarah uit Sayulita, Mexico, weten. Ook vers fruit en groenten uit je tuin zijn goede ideeën. Geen tuin? Geen probleem. Met betaalbare bloemen uit de supermarkt of van de plaatselijke markt verwelkom je gasten toch nog op een kleurrijke manier.

 

9. Geld besparen met grootverpakkingen

Bespaar niet alleen geld maar ook tijd door groots in te slaan, zonder dat het er onpersoonlijk uitziet. Host Karen uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika, koop haar koekjes bij de groothandel, "waardoor we vrij goedkoop biscuitjes kunnen uitdelen", geeft ze aan. Ze bedacht iets om dit gebaar in een handomdraai persoonlijker te maken: "Met behulp van een sealer verpakken we de koekjes opnieuw en plakken we er een eigen label op."

 

6.jpg

 

10. Speciale gelegenheden vieren

Je kunt het verblijf van je gasten nog onvergetelijker maken, of ze er nu zijn om een verjaardag, jubileum of vakantie te vieren. "Voor oud en nieuw logeerde er een stel bij ons, dus hebben we een fles champagne klaargezet", zegt host Damon uit Atlanta. Host Jennifer uit Ontario, Canada, denkt ook altijd even na over wat de gelegenheid is. "Als een gast hier iets specifieks komt vieren, zoals een verjaardag of een huwelijksreis, leg ik iets gepast klaar om daar blijk van te geven.

 

Alles uit de kast halen om je gasten warm te onthalen wordt altijd gewaardeerd, maar onthoud dat gastvrijheid niets hoeft te kosten. Een handgeschreven briefje laat gasten zien dat je aan ze hebt gedacht, wat echt het verschil kan maken wanneer ze ver van huis zijn.

0 Antwoorden 0

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf