Een opgeruimde ruimte: wat je als host moet weten

Airbnb
Official Account

Een opgeruimde ruimte: wat je als host moet weten

Declutter.jpg

 

Hebben je gasten echt drie flesopeners nodig en waarom staan er zoveel spullen op het badkamermeubel? De kans is groot dat sommige van de spullen die je hebt laten staan, alleen maar waardevolle ruimte innemen. Hoewel opruimen tijdrovend, overweldigend en zelfs emotioneel kan zijn, maakt het je ruimte comfortabeler voor gasten en overzichtelijker voor jou.

 

Of je nu gasten in een privékamer of een gehele woning ontvangt, laat je inspireren door deze opruimtips van en voor hosts.

Een schonere ruimte dan ooit

Ook al ben je in je privéleven niet minimalistisch ingesteld, dan is het toch nuttig om dat als host wel te zijn. "Als er minder spullen in de ruimte staan, vind ik dat deze er schoner en netter uitziet", aldus host Kath uit Albany, Australië. Gasten hechten erg veel waarde aan netheid. Uit gegevens van Airbnb blijkt namelijk dat een gebrek hieraan één van de meestvoorkomende redenen is voor een slechte recensie. Een opgeruimde ruimte is bovendien eenvoudig tussen verblijven in schoon te maken, omdat er minder af te stoffen of op te ruimen valt.

Ruimte voor de spullen van je gasten 

De meeste gasten willen graag hun kleren ophangen, toiletartikelen uitstallen of andere persoonlijke bezittingen opbergen. Misschien is het dus tijd om van een deel van je garderobe afscheid te nemen, als jouw kleren in de slaapkamer van de gast hangen. "Heb ik iets een of twee jaar niet gebruikt of gedragen, dan doe ik het weg", geeft host Sarah uit Sayulita, Mexico, aan. Als je net als host Jessica uit Seoul in Zuid-Korea vaak gasten krijgt voor langere verblijven, kan het handig zijn om nog meer ruimte vrij te maken. "Ik weet zeker dat ze boeken, souvenirs, familiefoto's en andere spullen hebben die ze op het nachtkastje, bureau of op een plank willen bewaren", zegt ze.

Orde in de keuken en badkamer

Keukens en badkamers moeten functioneel zijn, maar toch zijn dit vaak de ruimtes waar de meeste overbodige spullen staan. Host Alexandra uit Lincoln, Californië, zegt hierover: "Ik vind het zelf niet zo leuk als alles in de keuken van een rommelmarkt lijkt te komen." Denk daarom na over wat gasten echt nodig hebben in die ruimtes en haal de rest weg. Praktisch iedereen ziet het nut in van een flesopener, maar bijna niemand heeft een bananensnijder nodig. Ook is het fijn als er conditioner in de badkamer staat, maar gasten verwachten waarschijnlijk geen vier verschillende merken om uit te kiezen.

Achtergelaten spullen opsporen

Soms laten gasten perfect bruikbare benodigdheden achter (denk aan plastic zakken, conserven of specerijen). Hoewel het verleidelijk is om deze te laten staan (zeker als ze nog dicht zijn), kan dat echter tot een overbodige voorraad leiden als veel gasten spullen achterlaten. Ook vinden niet alle toekomstige gasten het prettig om daar gebruik van te maken. Host Michelle uit Chicago bewaart alleen ongeopend eten en drinken in originele verpakkingen, zoals "flessenwater, frisdrank of pakjes". Door benodigdheden te combineren, gaat je keuken er ook een stuk opgeruimder uitzien. Stop bijvoorbeeld alle plastic zakken in één verpakking of voeg de inhoud van verschillende zoutvaatjes samen.

Benodigdheden binnen handbereik

Het zou zonde zijn als gasten jouw zorgvuldig uitgekozen benodigdheden niet gebruiken, omdat ze deze niet kunnen vinden. "Bepaal op basis van de ruimte wat je aanbiedt", zegt host Kelly uit Austin, Texas. "Als op een plank maar vijf handdoeken passen, waarom zou je er dan zes handdoeken kopen?" Controleer daarnaast regelmatig je linnengoed en andere benodigdheden. Alles wat er niet meer tiptop uitziet, kan je doneren of weggooien. Zodra je hier een selectie in hebt gemaakt, ga je nadenken over hoe je ze wilt opbergen. Host Chantal uit Yvignac-la-Tour in Frankrijk heeft een voorraadkast speciaal voor gasten: "Alles zit daarin, van kleine waterflessen tot toiletpapier, gerangschikt per plank en iedere categorie in aparte mandjes."

De balans tussen gezellig en opgeruimd

"Alles in de kamer moet functioneel zijn en overbodige spullen en tierelantijntjes zijn uit den boze", geeft host Kelly uit Austin, Texas, verder nog als advies. "Dat gezegd hebbende, betekent dit niet dat de kamer niet stijlvol mag zijn of een warme, gezellige uitstraling mag hebben." Natuurlijk is hier geen universele aanpak voor. De juiste balans is immers afhankelijk van jouw ruimte, woningtype en verhuurstijl, maar we kunnen wel een paar richtlijnen geven:

 

  • Maak de inrichting niet te persoonlijk. Vermijd familiefoto's, tekeningen van kinderen of andere persoonlijke bezittingen in ruimtes waar gasten komen.
  • Laat gerust je karakter doorschemeren. Lokale kunstwerken, een eigenzinnig meubelstuk of een unieke spiegel zorgen ervoor dat je ruimte opvalt.
  • Voeg wat decoratieve objecten toe, alleen niet te veel. Of het nu planten, kussens of beeldjes zijn, driedimensionale objecten kunnen een gezellige vibe creëren in je ruimte. Het is de kunst om deze spaarzaam te gebruiken en goed na te denken over waar je ze neerzet.
  • Laat je inspireren door Airbnb Plus-hosts van wie de karakteristieke ruimtes bekend staan om hun samenhangende stijl. Laat je inspireren door hun accommodaties of de instructievideo's die ze samen met ons hebben samengesteld. 

 

Met behulp van deze tips kan jij ook een nette, gastvrijere ruimte creëren die bij gasten in de smaak valt. Veel plezier met opruimen!

6 Antwoorden 6
Sleven0
Level 2
Genk, BE

Bij ons  geen tierelantijntje maar gezellig en proper zie onze foto's  op logies luma

Groetjes  Sleven

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Erg leuke foto's @Sleven0

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Dank u wel yQuinc

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

Wij zorgen ook dat alles schoon en opgeruimd is en dat het gezellig is voor onze gasten zodat ze zich thuis voelen in onze studio. Een welkoms bordje, een vers bloemetje, fles wijn, wat frisdrank in de koelkast en wat lekkers wat ik probeer aan te passen aan de periode van het jaar. Nu heb ik net weer paaseitjes ingekocht en zet ik dan in een schaaltje voor de gasten neer.

Edwin257
Level 1
Amsterdam, NL

Host Chantal heeft een goeie tip. Die van een voorraad kast/plank met water toiletpapier e.d. Dat ga 

ik zeker regelen voor de volgende gasten. Ik weet dat ik thuis water uit de kraan kan drinken maar dat is 

in veel landen niet het geval en dan is het fijn voor de gasten als er kleine flesjes water voor ze zijn voor naast het bed bijvoorbeeld.

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

@Airbnb @Edwin257 @Sleven0 

 

Ja dat is zeker handig! Wij hebben wel vermeld staan dat je hier veilig water uit de kraan kunt drinken en attenderen onze buitenlandse gasten er ook altijd even op. Wij hebben ook een voorraadkast, heel fijn omdat je dan een goed overzicht hebt en altijd alles voldoende in huis hebt. Hetzelfde hebben we met linnengoed, dekbedden en kussens enz., voor ons werkt dat prima.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf