Een privèkamer verhuren: Succesvolle hosts delen tips, voordelen & verassingen

Airbnb
Official Account

Een privèkamer verhuren: Succesvolle hosts delen tips, voordelen & verassingen

cffec1a9202458a26ca2.jpg

 

Het verhuren van een privékamer kan ongelooflijke voordelen bieden: gasten aantrekken die waarde hechten aan een lokale ervaring, het maken van nieuwe vrienden van over de hele wereld en het gevoel van een thuis creëren in je eigen huis. Er kunnen ook een paar unieke uitdagingen mee gepaard gaan, van het delen van een keuken tot het veilig opruimen van persoonlijke bezittingen. Daarom vroegen we ervaren verhuurders van privékamers om hun beste tips. Als je al een privékamer verhuurt, kunnen hun reacties helpen om ideeën te op te doen. En zo niet, dan kunnen hun suggesties jou inspireren om te beginnen.

 

Maak duidelijk dat je een privékamer aanbiedt

Gasten kijken de advertenties soms snel door, dus wees zo expliciet mogelijk. Verhuurders suggereren om een paar trefwoorden te gebruiken wanneer je jouw advertentie opstelt.

 

  •      Schrijf ‘kamer’ in de titel en in de samenvatting, en stuur vóór het reserveren een welkomstbericht waarin staat ‘dit is een privékamer en de woning wordt gedeeld met de verhuurder.’ — Till + Jutta, Stuttgart, Duitsland
  •      Vergeet niet om te vermelden: gasten moeten er rekening mee houden dat ze iemands huis delen. — Helen, Auckland, Nieuw-Zeeland
  •      Ik ben buitengewoon eerlijk in de advertentiebeschrijving. Ik herhaal de belangrijke dingen: een badkamer, een tv met slechts één antenne, onverharde weg, geen wifi, geen airconditioning. — Laurene, Florence, Canada

 

Wees eerlijk over wie er in de woning is

Eén van de belangrijkste redenen waarom gasten kiezen voor privékamers in plaats van volledige woningen is omdat ze een diepere connectie met de lokale bevolking willen. Het kan dus als een verrassing komen wanneer er andere gasten, familieleden of huisdieren in de woning aanwezig zijn die ze niet hadden verwacht. “Wacht even, wie ben jij?” reageerde een gast tijdens een verblijf in een privékamer. “Alles was geweldig… tot de volgende morgen, toen het duidelijk werd dat mijn ‘gedeelde badkamer’ niet alleen gedeeld werd met de verhuurder, maar ook met drie andere kamers die ze verhuurde.” Deze verhuurders ontdekten dat het stellen van de juiste verwachtingen van cruciaal belang is:

 

  •      Wees duidelijk in je advertentie dat het gaat om een gedeelde ruimte. Toen ik begon met verhuren, had ik het gevoel alsof ik op mijn tenen moest rondlopen en er niemand mocht langskomen, maar dat is niet houdbaar. Ik heb dus nu in mijn advertentie geschreven dat dit een functionerende woning is en dat er van tijd tot tijd vrienden kunnen langskomen, zodat ze van tevoren weten wat ze kunnen verwachten. — Kath, Albany, Australië
  •      Een vrouwelijke gast voelt zich misschien niet op haar gemak om de badkamer te delen met een mannelijke gast. Een mannelijke gast kan problemen hebben met de ruimte die hij met andere gasten zal moeten delen. Je moet zorgen voor een zo goed mogelijke ervaring voor de gasten, dus let erop dat je altijd duidelijk bent in de communicatie. — Emily, Italië

 

Begroet je gasten en zorg dat jullie op dezelfde lijn zitten

Het persoonlijk verwelkomen van de gasten is vooral nuttig als je een gedeelde ruimte verhuurt.  Veel verhuurders vertelden ons dat ze de gasten bij hun aankomst verwelkomen met een rondleiding door de kamer en de woning en het ijs breken door te gaan zitten voor een kopje thee of koffie en te praten over details zoals:

 

  •      Gasten komen moe en een beetje gedesoriënteerd aan. Als je ze begroet aan het begin van hun verblijf, zijn er meestal geen problemen. — Maria Jose, Spanje
  •      Geef bij hun aankomst duidelijk aan welke ruimte de gasten kunnen gebruiken en welke absoluut privé zijn. Vergeet niet te zeggen dat je verwacht dat de keuken netjes blijft, want sommige gasten komen uit culturen die later op de avond koken en eten. — Thomas, Basel, Zwitserland
  •      Ik verduidelijk mijn regels in mijn huishandleiding en praat met gasten over lichten, ramen, rusttijd, laat/vroeg thuiskomen. — Paul, Londen, Engeland

 

Geef specifieke en gedetailleerde huisregels

Houd je eigen schema en behoeften in gedachten bij het opstellen van de richtlijnen over het gebruik van de ruimte door de gasten.

 

  •      Gasten kunnen de keuken gebruiken om eten klaar te maken, maar ik geef duidelijk onze eigen tijden aan waarop we eten zodat we ons niet aangetast voelen in onze privacy.  Francoise, Parijs, Frankrijk
  •      Vermeld of ze de wasmachine en de douche vrij kunnen gebruiken of alleen binnen bepaalde tijdvensters. — Emily, Italië
  •      Voor mij is het van het allergrootste belang te zeggen: “In deze woning mag niet gerookt worden”. Gasten mogen roken op het terras aan de achterkant, zodat niet-rokers op het terras aan de voorkant kunnen zitten. — Gerlinde, Kempen, Duitsland
  •      Wees vriendelijk en flexibel, maar laat NIET met je sollen! Mijn check-in is om 16:00 uur en je vraagt of je om 10:30 uur kan inchecken? Ik reageerde met: “Dit is helaas niet mogelijk omdat mijn huidige gasten pas om 11:00 uur uitchecken en het een paar uur duurt om ervoor te zorgen dat de kamer volledig schoongemaakt is. Als je wilt kun je jouw bagage om 11:00 uur afgeven en ik kan ervoor zorg ervoor dat de kamer wat vroeger wordt schoongemaakt. Wat denk je van 14:00 uur?” — Suzanne, Wilmington, Noord-Carolina

Maak het verblijf onvergetelijk

Persoonlijke dingen zoals een zelfgemaakt ontbijt, decoraties van lokale kunstenaars of zelfs een stukje chocolade kunnen het verblijf van een gast bijzonder maken. Hier zijn meer ideeën van verhuurders:

 

  •     Voor mij is het ontbijt de leukste tijd omdat we veel praten. Veel gasten kiezen mijn advertentie door het biologische ontbijt dat in de titel vermeld staat. — Celine, Saumur, Frankrijk
  •      Ik heb zelf geslapen in de privékamer die ik adverteer om alles goed te kunnen begrijpen, hoe warm/koud het er kan worden en om zelf te ervaren hoe gasten het zouden ervaren. Ik heb een natuurlijk houten, gelaagd plantenrek toegevoegd naast het bed waar gasten hun telefoons, boeken, drankjes, enz. kunnen plaatsen en het is uitgegroeid tot een gespreksonderwerp. — Helen, Auckland, Nieuw-Zeeland
  •     Ik heb folders neergelegd over de stad, tijdschriften. Wij decoreren met schilderijen van lokale kunstenaars. Gasten waarderen dit en vragen me vaak waar ze deze kunnen kopen. We hebben een opvouwbaar bureau toegevoegd omdat we veel gasten ontvangen die op zakenreis zijn. — Emmanuelle, Rennes, Frankrijk
  •    Ik heb de kamers ingericht zoals ik zelf ontvangen zou willen worden. In de kamers zijn er extra handdoeken, een waterkoker met kopjes, thee en koffie, en glazen. Er zijn zelfs een paar items uit de apotheek. — Christine, Clohars-Carnoët, Frankrijk
  •    Ik heb een uitschuifbare stekker en stekkerdoos toegevoegd en elke kamer heeft een nachtlamp. ‘s Avonds zet ik altijd twee glazen vers water klaar zodat de [gasten] ‘s nachts niet hoeven op te staan, wat minder lawaai betekent. — Ana, Galicië, Spanje
  •    Zorg dat je zelf oordopjes hebt — echt waar! Plaats een paar Breathe Easy neusstrips in een schoteltje met een handgeschreven bordje: “Als je zin hebt om het eens uit te proberen, ga je gang!” — Cathie, Darwin, Australië

 

Stel vragen over interactie

Hoe weet je wanneer je tijd met gasten moet doorbrengen en wanneer je hen de ruimte moet geven? Verhuurders zeggen dat het makkelijk is: vraag gewoon van tevoren hoeveel interactie ze willen. Ze stelden ook voor om een aantal andere details in gedachten te houden:

 

  •    Sommige gasten zijn verlegen omdat ze bang zijn om anderen te storen, dus nodig ik hen uit om met anderen aan tafel te komen. — Emily, Italië
  •    Zakenmensen zie ik weinig omdat ze vaak met klanten zijn en ze ‘s avonds rust willen. Ik geef toeristen veel ‘insider tips’ over de stad en soms maken ze duidelijk dat ze iets samen willen doen. En mensen die in hun eentje reizen zijn altijd goed georganiseerd en hebben een heleboel interessante politieke en culturele discussies. — Christa, München, Duitsland
  •    Wees open en neutraal: jouw gasten hebben verschillende wereldopvattingen en politieke ideeën. Dit is een fantastische kans om te leren. Blijf neutraal in het begin en laat gesprekken natuurlijk evolueren. — Kath, Albany, Australië

 

Je deelt een deel van je huis, maar ook een deel van jezelf. Als je eenmaal een paar huishoudgegevens in orde hebt gebracht, beginnen de voordelen echt. Paul, een verhuurder uit Londen, drukt dit goed uit: “Ik zie elke gast als een kans om iets nieuws te leren en om iemand te leren kennen die ik anders misschien niet zou hebben ontmoet! Sommigen waren echt interessant, met een manier van leven die ik nooit heb meegemaakt en met zienswijzen en meningen die ik niet deel. Maar ik vind het leuk om deze mensen te ontmoeten en mijn ruimte met hen te delen. Het wordt niet veel persoonlijker dan het openen van je eigen woning voor een absolute vreemdeling als je er zelf ook woont, maar er bestaat ook niets dat meer lonend is!”

0 Antwoorden 0

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf