Is Direct Reserveren iets voor jou?

Airbnb
Official Account

Is Direct Reserveren iets voor jou?

Wat je moet weten over Direct Reserveren

Direct Reserveren is een handig hulpmiddel waarmee gasten je woning direct kunnen reserveren voor datums die nog beschikbaar zijn. Daardoor hoef je als verhuurder niet meer elke reserveringsaanvraag afzonderlijk te beoordelen en te accepteren.

Veel verhuurders hebben laten weten dat ze meer verdienen nu hun gasten makkelijker kunnen reserveren, en dat ze deze manier van reserveren zelf ook heel handig vinden. Advertenties waarvoor Direct Reserveren is ingeschakeld, staan meestal ook hoger in de Airbnb-zoekresultaten. "Wij zijn heel tevreden over de Direct Reserveren-functie", zegt verhuurder Antonio uit Goa, India. "Veel gasten reserveren zonder dat ik er iets voor hoef te doen. Ik houd alleen de kalender up-to-date."

 

Voor Direct Reserveren is het noodzakelijk dat je je kalender up-to-date houdt. Als je dat niet doet, kun je te maken krijgen met onverwachte reserveringen of moet je misschien zelfs een reservering annuleren vanwege overlap of een ander planningsprobleem. Zelf annuleren is voor Airbnb onacceptabel en kan leiden tot een boete. Je kunt je Airbnb-kalender eenvoudig up-to-date houden door die te synchroniseren met de kalender die je zelf gebruikt (iCal, Google, enz.). Hier lees je hoe je dat doet.

 

 

Opties voor meer gemoedsrust

Sommige verhuurders staan in eerste instantie wat aarzelend tegenover Direct Reserveren, omdat ze bang zijn dat ze dan nauwelijks iets weten over de mensen die reserveren. Je kunt echter instellen dat Direct Reserveren alleen wordt aangeboden aan gasten die van andere verhuurders alleen maar positieve recensies hebben gekregen en/of gasten met een officieel legitimatiebewijs. Bovendien kun je een eigen welkomstboodschap instellen met vragen die jij belangrijk vindt (zoals: Wie neem je allemaal mee? Wat is het doel van je reis? Heb je de huisregels gelezen?). Gasten krijgen deze boodschap te zien wanneer ze reserveren. Als de reservering bevestigd is, kun je eventueel nog meer vragen stellen. "Vroeger moesten gasten altijd eerst een reserveringsaanvraag sturen," zegt verhuurder Kristine uit San Francisco, "maar toen ik doorkreeg dat Airbnb er automatisch voor kan zorgen dat ik alleen de gasten krijg die ik hebben wil (namelijk met alleen positieve recensies), heb ik meteen Direct Reserveren ingeschakeld. Ik word nu vaker gevonden en krijg meer reserveringen, terwijl ik nog steeds hetzelfde type gasten krijg als toen ik de aanvragen zelf beoordeelde."

 

 

Reserveringsaanvragen zijn niet helemaal verleden tijd

Als je Direct Reserveren hebt ingeschakeld, kan het nog steeds voorkomen dat je een reserveringsaanvraag krijgt. Bijvoorbeeld als je je kalender al een tijdje niet hebt bijgewerkt of als je onlangs een reservering hebt moeten annuleren. Gasten die niet aan je criteria voor directe reserveringen voldoen, kunnen eveneens een reserveringsaanvraag sturen. Je moet binnen 24 uur op een aanvraag reageren door de reservering te accepteren of te weigeren, of door je potentiële gasten een bericht te sturen.

 

 

Sommige verhuurders kiezen bewust niet voor Direct Reserveren

Ondanks de vele voordelen die Direct Reserveren biedt, vinden sommige verhuurders het toch prettiger om altijd eerst een reserveringsaanvraag te krijgen. Verhuurder Annie uit Sonoma, Californië, werkt bijvoorbeeld uitsluitend met reserveringsaanvragen, omdat ze in verband met de plaatselijke regelgeving op het gebied van verhuur alleen langetermijnreserveringen van minimaal 30 dagen aanbiedt. "Ik zou het liefst Direct Reserveren gebruiken, maar er komt nogal wat bij kijken als iemand zo'n lange tijd bij je verblijft", zegt ze. "Het is net of je een huurder hebt."

 

Verhuurder Nichola uit Guelph, Canada, is overgevoelig voor geuren, dus haar ruimte moet geurvrij blijven. Door al haar gasten eerst een reserveringsaanvraag te laten sturen, kan ze selecteren op gasten die akkoord gaan met haar nogal specifieke huisregels. "Ik krijg migraine van producten waar geurstoffen in zitten, dus ik moet ervan op aan kunnen dat mijn gasten rekening houden met mijn geurallergie", zegt ze.

 

Je kunt misschien ook beter voor reserveringsaanvragen in plaats van voor Direct Reserveren kiezen als aan jouw ruimte bepaalde aspecten zitten die gasten van tevoren moeten weten. Denk bijvoorbeeld aan een privékamer in een woning met huisdieren of kinderen, of een nogal afgelegen plek die voor sommige gasten moeilijk bereikbaar is. Door je gasten eerst een reserveringsaanvraag te laten sturen, weet je zeker dat je gasten van tevoren op de hoogte zijn van alle bijzonderheden van je woning.

 

 

Betrouwbaarheid is een must voor Direct Reserveren

Welke methode je ook kiest, in beide gevallen hanteert Airbnb strenge voorwaarden voor het annuleren van reserveringen door verhuurders. Een goede verhuurder is namelijk betrouwbaar. Maar als gasten bij jou direct mogen reserveren, kan het natuurlijk best eens gebeuren dat jij je niet prettig voelt bij een reservering (bijvoorbeeld omdat je potentiële gasten vragen of ze je huisregels mogen overtreden). In dat soort gevallen kun je maximaal drie keer per kalenderjaar zonder boete een reservering annuleren via de online annuleringstool. Bedenk wel dat het annuleren van een reservering een teken is dat Direct Reserveren op dit moment voor jou misschien niet de beste keuze is. Als je dus annuleert, heb je kans dat Airbnb voor de eerstvolgende reserveringen een reserveringsaanvraag stuurt.

 

Wil je Direct Reserveren in- of uitschakelen? Dit zijn de stappen.

1 Antwoord 1

Enige wat mij niet bevalt aan direct reserveren  is dat de huurder maar 1 positieve recensie nodig heeft. Als AirBnB dit nu zou opschalen naar min 3 recensie heb ik er een beter gevoel bij. Afgelopen voorjaar heb ik voor het eerst een directe reservering geannuleerd, omdat ik mezelf er niet prettig bij voelde. Deze huurder had slechts 1 recensie. Achteraf ben ik blij dat ik geannuleerd heb, want een maand verder bekeek ik zijn profiel en had hij voor dezelfde periode ergens anders gehuurd. De huurder had een slechte recensie over hem geschreven, dat hij en zijn vrienden zich niet aan de huisregels gehouden hadden, muziek tot laat hard aan, gordijnen kapot, overal voetstappen op tafels en kasten, kortom een niet de ideale huurder, maar wel met 1 recensie!!! Ik ben erg zuinig op mijn appartement. Als ik direct reseveren niet aanzet ben ik moeilijker te vinden op AirBnB wat in mijn ogen niet eerlijk is.

 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf