Hallo lieve medehosts!
Toen Airbnb de regeling bekend maakte dat huurders en verhuurders die voor 14 maart hadden geboekt kosteloos konden annuleren heb ik als host direct al mijn toekomstige gasten een bericht gestuurd. In mijn geval van verhuur heb ik in principe geen contact met de gasten en hebben gasten ook bijna of geen contact met de buitenwereld (ik verhuur een boshuisje). In die zin is annulering niet nodig en misschien zou je zelfs kunnen zeggen dat je behoorlijk veilig in ons huisje zit, misschien wel veiliger dan thuis.
In ieder geval legde ik dit uit aan mijn gasten en vroeg ik ze, wanneer ze toch wilden annuleren, dit zo snel mogelijk te doen.
Jammer genoeg annuleerde bijna alle gasten die in deze regeling vielen vroeg of laat. Wat ik het meest jammer vond was dat ik het idee had dat sommige gasten misbruik van de regeling maakten. Zo kwamen er dus argumenten dat ze bang waren voor besmetting vanwege contact met anderen (en ik had al aangegeven dat er geen contact met anderen is). Iemand die op 12 maart reserveerde, annuleerde op 15 maart vanwege corona, terwijl er in die periode amper iets aan de omstandigheden was veranderd. Weer iemand anders annuleerde omdat ze als vakkenvuller werkte en daardoor de mogelijkheid op besmetting zo klein mogelijk wilde houden (zoals gezegd lijkt in haar situatie haar werk veel risicovoller dan een verblijf bij mij).
In ieder geval ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen over de annuleringen wegens het coronavirus. Hoe gaan jullie ermee om en merkten jullie ook dat er misbruik van werd gemaakt?
Vriendelijke groeten,
Sina