Coronavirus

Family-Benali0
Level 1
Haarlem, Netherlands

Coronavirus

Hoe gaan jullie om met huurders die willen annuleren ivm de corona virus?

12 Antwoorden 12
Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

@Family-Benali0 

 

Ja het is triest maar weinig aan te doen, ik stuur ze na de annulering een berichtje dat ze als alles weer rustig is wat betreft het Coronavirus ze alsnog van harte welkom bij ons zijn.

Wij hebben gisterenavond helaas de 8e annulering binnen gekregen...

Gerdie0
Level 2
Rotterdam, Netherlands

Beste Airbnb collega,

Vandaag heeft een Duitse gast 5 weken eerder uitgecheckt dan bedoeld, omdat zijn stagebedrijf heeft gesommeerd vanwege het C.virus naar huis, Duitsland,  te komen. Ik heb eerder deze week met mijn gast besproken dat de kans bestaat dat hij het land niet meer inkomt als hij tussendoor steeds teruggaat naar Duitsland vanwege een evt. reisverbod. Ik vertelde hem dat het dan zijn eigen verantwoordelijkheid zou zijn dat hij niet meer zou kunnen komen.  De dag daarna kreeg mijn gast het bericht van zijn stagebedrijf dat hij per direct zijn verblijf in Nederland moest stopzetten. Ik heb tegen hem gezegd dat het niet zo moet zijn dat hij voor alle kosten zou moeten opdraaien maar dat ik ook niet alle kosten voor mijn rekening wil nemen omdat er nog geen reisverbod van de overheid van kracht is. Mij lijkt dat de instelling waarvoor hij stage loopt en dit besluit neemt, ook de kosten voor haar rekening zou moeten nemen. Een deel van de verblijfskosten zijn betaald en het tweede deel zou volgende week overgemaakt worden. Nu bericht mijn Gast dat hij met Airbnb geregeld heeft dat hij per vandaag uitgeschreven wordt en het het resterende te betalen bedrag gerestitueerd wordt. Wordt mij dan nog gevraagd of ik hiermee akkoord ga of kan ik dit nog weigeren en voorstellen dat evt alleen het tweede deel wordt gerestitueerd? Ik kan deze week nooit meer andere gasten krijgen.

Graag krijg ik een reactie van iemand!

 
What do you want to do ?
New mailCopy
Dita80
Level 3
Vlissingen, Netherlands

ik krijg net vandaag het bericht van airbnbn dat zij eenzijdig het 'verzachtende omstandigheden beleid  eenzijdig hebben ingeschakeld. Beetje vreemd vind ik. alle risico en kosten liggen nu bij de verhuurder. Vraag me af of Airbnb dit juridisch hard kan maken. Ze zijn een platvorm en geen verhuurder en kunnen niet zomaar de host z'n voorwaarden aanpasssen. Ik zou protesteren!

Dita80
Level 3
Vlissingen, Netherlands

Zit net even de algemene voorwaarden door te lezen en er zijn een aantal omstandigheden waarbij Airbnb de annuleringsvoorwaarden kan aanpassen. Begrijp alleen niet dat dat altijd even wordt kortgesloten met de host en de host ook de bewijzen ziet van zo'n bijzondere omstandigheid. Nu neemt airbnbn altijd deze beslissing, merkwaardig toch?

 

Overigens staat er niet in dat de annuleringsvoorwaarden kunnen worden aangepast omdat er corona virus heerst of , en ik citeer ", Verder hoeft uiteraard niemand zich verplicht te voelen om te verhuren of te reizen als je daar op dit moment huiverig voor bent". Volgende keer staat er misschien in, als je niet van slecht weer houdt en je boekte omdat je naar het strand wilde.

 

 

Er staat wel dat er geannuleerd kan worden als er een negatief reisadvies is door overheden. Vooralsnog geldt voor een groot deel van gasten dat dat niet het geval is. Als mensen in een appartement zitten hoeven ze met niemand contact te hebben. heerlijk en veilig juist!

Erik1213
Level 1
Julianadorp, NL

Wij hebben  gasten die rechtstreeks bij ons geboekt hadden een keuze aangeboden.  Ze konden op een reguliere wijze annuleren en dit verhalen bij hun reis- en annuleringsverzekering of ze kregen van ons een voucher ter waarde van 50% voor een nieuw verblijf.    Op deze wijze wordt het leed op een in onze ogen eerlijke wijze gedeeld.  

Wij hebben reizigers die een uitgebreide annuleringsverzekering hebben en waarbij dit risico gewoon gedekt is.  Die krijgen van de verzekeringsmaatschappij het verblijf volledig vergoed.  

We hebben ook een groep die niet verzekerd was, maar die het verlies zelf namen omdat ze vonden dat  wij al hard genoeg getroffen werden.

En de rest van de gasten was blij verrast met het aanbod van de voucher en accepteerden deze.  Ze waren eerlijk gezegd eerder verbaasd dat we ze de voucher aanboden.
We hebben geen enkele reiziger gehad die bezwaar maakte tegen de aangeboden opties en alles vergoed wilde krijgen. 

We vinden het dan ook jammer dat Airbnb de keuze over hoe een annulering af te ronden aan de host en hun gasten heeft gelaten.  Wat dat betreft zijn we het helemaal eens met het standpunt van @Dita80 , maar het is het ons op dit moment niet waard om hier verder energie in te stoppen.   Er zijn genoeg andere zaken om ons druk om te maken.   We wensen iedereen een goede gezondheid toe.

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

@Gerdie0 @Family-Benali0 

 

Wij hebben geen enkele restitutie gekregen van 8 annuleringen ivm het Coronavirus (tot nog toe) dit is overmacht dus ik denk niet dat Airbnb hier voor op gaat draaien...

@Wim-En-Lia0 

Krijgt de gast alles terug betaald of enkel het deel dat airbnb uitbetaalt aan de verhuurder?

Dita80
Level 3
Vlissingen, Netherlands

gast krijgt alles terugbetaald, ook de servicekosten

Gerdie0
Level 2
Rotterdam, Netherlands

Dank voor jullie reacties! Mijn gast krijgt inderdaad alles uitbetaald. Ondertussen was de kalender nog wel gewoon twee dagen langer geblokkeerd en heb ik daar nog aanspraak op kunnen doen. Althans, mij is toegezegd dat dit ook wordt terugbetaald maar bij de reservering van deze gast staat wel de 14e als check-out datum. Het zijn vervelende tijden voor iedereen en laten we maar hopen dat deze dip snel voorbij gaat.... Veel succes allemaal! Gerdie

 
Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

@Katrien4 @Family-Benali0 @Gerdie0 @Dita80 

 

Goeiemiddag, daar sluit ik me helemaal bij aan @Gerdie0 , laten we hopen dat alle maatregelen voldoende helpen en we gezond blijven en straks weer fijn onze gasten kunnen ontvangen.

@Wim-En-Lia0 @Gerdie0 @Dita80 

Airbnb draagt dus ook zijn eigen steentje bij. Daar kan dan toch ook mee leven dat ze deze maatregel getroffen hebben. Iedereen is hier de dupe van deze situatie, horeca in het bijzonder. Maar als je weet dat er momenteel mensen zijn zonder inkomen dan zijn de meesten van ons toch nog wel beter af met het tijdelijke, gedeeltelijke inkomensverlies. 

Intussen hebben de meesten onder ons reeds zieken in hun kennissenkring. Hopelijk worden we niet met het ergste scenario geconfronteerd en kunnen we dat binnen een paar maanden  beschouwen als een nare droom.

Veel moed iedereen en wie weet is dit een gelegenheid om een vervroegde lenteschoonmaak te houden, wat opknapwerkjes of schilderwerken uit te voeren.

groeten,

Katrien

 

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

@Katrien4 @Family-Benali0 @Gerdie0 @Dita80 

 

Goed idee om zulke klussen en klusjes nu aan te pakken @Katrien4 dat gaan wij ook zeker doen!

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf