In de schijnwerpers: Katja202

Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

In de schijnwerpers: Katja202

Quincy_0-1666873856810.jpeg

 

Vertel ons iets over je advertentie

 

Hai ik ben Katja, getrouwd met Ton. We zijn in 2021 gaan hosten op Airbnb, eigenlijk per ongeluk. Nou ja, per ongeluk. Ton had voor mij een prachtige thuiswerkplek gebouwd op een kar van de schaapherder uit Havelte, toen ik zei … je kan er wel een B&B van maken, zo leuk ziet het eruit … en ja hoor, einde verhaal … thuiswerkplek kwijt … en onze Airbnb geboren. En we vinden het super leuk!

 

We houden van: Creatief zijn, werken met onze handen, onze ‘Charlie en zijn chooksters’, onze jonge border ‘Dozer’ (die ook een echte Dozer is), onze chagrijnige ‘Poeisel’ (op zijn eigen manier ook lief), de natuur, we houden van de vogels, we houden ervan om het anderen naar de zin te maken en we houden van Permaculture en willem uiteindelijk volledig zelfvoorzienend leven. 

 

Quincy_1-1666873856763.jpeg

 

We hebben onze Permaculture trainingen gedaan in Oostenrijk (Sepp Holzer) en Australië (Geoff Lawton) en zijn nu ons eigen plekje aan het creëren. The Shepherd's hut staat dan ook in een grote Permacultuur tuin. En we hebben dus geen aangeharkte perkjes. Onze tuin is niet netjes volgens grote mensen maatstaven, maar wel natuurlijk en echt barstensvol met leven :-). Genoeg feest in de brouwerij in de tuin. Bijna alles wat er bij ons gebeurt op het terrein gebeurt met een reden. We proberen alles wat in de tuin staat eetbaar te laten zijn. Water bijvoorbeeld houden we ook zolang mogelijk op het terrein, wat je ook weer terug ziet in de Shepherd’s hut met zijn helofytenfilter die uitkomt op een swale. Ennnnn we vinden het fijn als anderen hier ook van genieten.

 

Hoe lang maak je al deel uit van het Communitycentrum en waarom ben je lid geworden?

 

We zijn in juni 2021 lid geworden van Airbnb en eigenlijk, omdat we zagen hoe leuk en goed het werkte bij de Aibnb van de overburen. Al researchend op de website van Airbnb kwam ik erachter dat het allemaal echt super verzorgd en eenvoudig is voor nieuwelingen. Uitgebreide How-to’s en super veel goede informatie. En ja, dan begin je met invullen van je advertentie en denk je … ik zie wel waar ik uitkom en voor je het weet ben je klaar met invullen en hoef je alleen nog maar op publiceer te klikken. Terwijl we op dat knopje klikte dachten we nog van… ohhh dat duurt nog wel even … ahum … niet dus … binnen no-time waren we de eerste drie maanden volledig vol geboekt. Dus dat was gelijk vol in de leer modus. En echt wat ben ik blij met het forum, want dat is deel twee van een heleboel info die je echt nodig hebt als nieuweling op Airbnb. Ervaren hosts met hun verhalen en adviezen!  Als we dat niet gehad hadden, hadden we denk ik wel wat beginners fouten gemaakt. Zonder het forum kan ik echt niet.

 

Als je niet host, wat doe je dan graag?

 

Als ik niet host, dan ben ik graag creatief bezig met mijn handen. Ik zou niet kunnen leven zonder het maken van dingen. Mijn hoofd knalt bij tijd en wijle van de ideeën en die moeten er echt uit dan. Ik ben nu bezig met het opzetten van mijn eigen zaak. Met een paar maanden gaat die de lucht in … digitaal dan he! Het is een oude liefde die jaren aan de wilgen heeft gehangen, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en dus heb ik het nieuw leven ingeblazen. Van origine ben ik namelijk kleermaker (maar dan niet voor Heren, maar wel voor dames) Jaren lang heb ik directeuren en ministers voorzien van mantelpakjes en gala jurken, maar op een gegeven moment (20 jaar in het vak) was ik er echt helemaal klaar mee. En heb ik echt zeker 10 jaar geen naaimachine meer aangeraakt. Maar na het vermaken van een hele dure broek van de over buurman was de liefde voor het vak in 1x terug. En nu ontwerp ik naaipatronen en ga ik die digitaal verkopen op mijn website, The Dutch Textile Workshop. Steap learning curve, want ik heb het vak analoog geleerd en alles is nu digitaal. Dus ik heb eerst maar eens even wat digitale opleidingen gedaan en ook dat was superrrrr leuk om te doen. Ik teken nu alles wat los en vast zit in Adobe Illustrator. 

 

Wat is het enige waar je niet zonder kunt? 

 

Ton en Dozer!!!!! Ik heb echt de liefste man met het grootste hart op de hele wereld. Als er iemand is die altijd voor een ander klaar staat, dan is hij het. Al vraagt iemand hem om zijn laatste euro, dan nog zal hij hem geven als hij ziet dat de ander het harder nodig heeft dan hij. Plus hij is ook zo’n creatieveling, maar dan op een ander vlak, namelijk hout. Ton’s machines zijn alleen iets groter dan die van mij. En Dozer is ons kleine trouwe vier potige vriendje. Dozer is een bordercolle van nu inmiddels drie jaar oud. En het is echt een kleine stuiterbal, maar kan ook zomaar in eens een aanval krijgen van de knuffel ziekte en dan moet hij echt op dat moment even al zijn liefde aan je kwijt. Kruipt op schoot en krult zich op helemaal over je heen, pootjes om je nek en daar blijft hij dan gewoon even een poosje zitten. 

 

Quincy_2-1666873856761.jpeg

 

Waar zou je droomvakantie zijn? 

 

Tasmanie. En ik vrees dat als ik er eenmaal ben, dat ik dan blijf en niet meer terug naar Nederland ga. Of Nieuw Zeeland en dan ergens op het zuider eiland. Eigenlijk hebben Ton en ik allebei wel de wens om te emigreren. Nederland is gewoon te klein en te druk. Het plekje waar we nu wonen (sinds 4 jaar) is echt fantastisch. Super mooie omgeving en super vriendelijke buren en dorpsgenoten. Hier bestaat het nog dat je elkaar helpt en een beetje voor elkaar zorgt. En zo zou de hele wereld er uit moeten zien. We zetten gewoon alle politici op een eilandje met waterpistooltjes, emmertjes en schepjes en dan regelen we zelf de rest wel. En als je in plaatjes denkt zoals ik lig je nu in een duik, want dat ziet er waarschijnlijk niet uit 🙂

 

Lente, zomer, herfst of winter?

 

 Ik zou zeggen gewoon buiten! Welk seizoen maakt me niet zoveel uit, als het maar niet regent als ik buiten ben, want daar heb ik een hekel aan. We wonen midden in de natuur. Overal om ons heen is bos en heel veel natuur. Heerlijkkkk. In de hele Corona tijd ben ik niet op mijn werk geweest in de stad. Ik werk in Groningen, een stad in het noorden van Nederland. Toen we uiteindelijk weer naar het werk mochten was ik voor het eerst in bijna 1,5 jaar weer in een stad. En het vloog me echt aan, toen ik 's avonds weer naar huis reed, heb ik toen ik bijna thuis was alle raampjes van de auto opengedraaid en heel diep in geademd om alle stress van de stad weer uit mijn lijf te krijgen. Dus als je nu aan mij vraagt, welk seizoen, dan zeg ik dus buiten en in de natuur, dat is voldoende.

 

Wat zou je doen als je ooit de loterij zou winnen?

 

Een reis boeken naar Tasmanië, daar een klein huis kopen of bouwen met een stuk land. Dat helemaal op de permacultuur manier inrichten. Genoeg geld op de bank zetten om een eenvoudig basic leven te kunnen leiden. De rest van het geld in een stichting vast zetten ten behoeven van Tears en Compassion en dan meisjes in arme landen een opleiding laten volgen. We steunen deze fantastische organisaties nu ook al zoveel als we kunnen en ons doel is om een elftal aan jonge dames op te leiden. 

 

Als je ergens anders in de wereld zou kunnen wonen, waar zou dat dan zijn? 😉

 

Tasmanie dus!

 

Als je een Communitycentrum etentje zou organiseren, wat zou er dan op je menu staan?

 

Aardbeien en bosbessen uit de tuin en een overheerlijke salade uiteraard ook uit de tuin, met peer en natuurlijk voor de rest Toetjessssssssss…….. Tiramisu, Chocolade, mousse, ijs, cheesecake, slagroom, vla met bosbessen, bitterkoekjes pudding, oma’s appeltaart, monchou taart, toast met roomboter en aardbeien, jam…. 😉

 

Wat is jouw zwakke plek in eten? 

 

TOETJES!!!!!!!!!!!!!🍦🍰

 

Heb je een leuk weetje? 

 

Ja zeker, …. De bijbel is best een goed boek! En dan met name het Nieuwe Testament. Lees hem eens! Geen geintje. Zeker in deze tijden waar we nu in leven geeft het je houvast en troost. Echt twintig keer beter dan Yoga en alle rare fratsen waar we tegen woordig mee plat gegooid worden.

Groetjes Katja
7 Antwoorden 7
Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hallo allemaal! @Bob297@Emiel1@Kirsten266@Dany254@Klarieke0@Sineke0@Mieke0@Mirjam0, bij deze wil ik graag @Katja202  in de schijnwerpers zetten! Een van de leukste dingen aan het Communitycentrum is om iemand in de schijnwerpers te zetten 🙂. Het mooie ervan is dat we de verschillende perspectieven en Hosts in onze community kunnen uitlichten

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Kirsten266
Level 10
Heemskerk, Netherlands

Hoi Katja, wat leuk om je hele verhaal te lezen. 
Toen we hier 9 jaar geleden kwamen wonen hadden we hele plannen met een grote moestuin maar met twee opgroeiende kinderen, een eigen zaak en bijna fulltime werken kwam er weinig van. Het stuk terrein ligt nu braak en moet eigenlijk eens goed omgeploegd worden. 

Leuk om te zien dat jij al je geleerde dingen in de praktijk kunt brengen en ik begrijp helemaal dat de drukte je soms aanvliegt.

 

Jullie hebben het mooi voor elkaar met de Shepperds Hut. Tijd voor een extra gebouwtje voor je nieuwe werkkamer 😉

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Katja202 

 

Je positeve instelling en liefde voor de natuur is in het hele verhaal duidelijk aanwezig.

Niet iedereen heeft de mogelijkheden voor een grote tuin, maar als er die er dan toch is dan is permacultuur een mooie optie. En een helofytenfilter kan dan mooi zorgen voor de waterzuivering.

 

En wie weet komt je Tasmanië-droom ooit nog eens uit.

Ik heb alvast een Airbnb voor je opgezocht :>)

https://www.airbnb.com/rooms/34439734

 

NB

In mijn woonplaats (Leeuwarden) is een "leerschool permacultuur" :  https://oerfloed.nl

Ik ben er wel eens gaan kijken.

 

Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

@Emiel1  Ohhh die is briljant, ja die staat dus nu op de bucketlist! 🙂 En dank voor de link van oervloed, daar ga ik binnenkort eens eventjes kijken.

Groetjes Katja
Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

@Kirsten266 adem kids mee de tuin in en lekker tot de oren in de modder! Heeeeerlijkkk vies worden en samen een groente tuin aanleggen. Quality time met de kids, tuin ligt niet meer onbenut en je hebt je groente tuin 🙂 . Drie in 1 klap! heej heej heej … knipoog!

Groetjes Katja
Kirsten266
Level 10
Heemskerk, Netherlands

Eerst omploegen a 2000 euro. Er liggen nog oude brommers en fietsen in geloof ik. Dat was hier vroeger normaal 😄

Gelukkig zijn ze nu geen babies meer en helpen ze zeker graag in de tuin

Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

Ach jeutje gezaaide brommers?!  Ben benieuwd welke bloemetjes daar uit komen 🤣🤣🤣

Groetjes Katja

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf